ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση 8,9% στον τζίρο το 2023- Οι κατηγορίες με την υψηλότερη ζήτηση

Με «άλμα» 8,9% έκλεισε το 2023 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία μετρήσεων της NielsenIQ.

Ειδικότερα, η τάση της αγοράς για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) ακολουθεί διαφορετική πορεία στις αρχές του 2023 από το δεύτερο μισό της χρονιάς. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι παρόλο που οι πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να διαμορφώνουν τις τάσεις στην αγορά, στην πράξη, παρά τις αυξήσεις των τιμών, οι συνολικοί όγκοι δεν επηρεάστηκαν σημαντικά. Επηρεάστηκε, ωστόσο, η καταναλωτική συμπεριφορά ανά κατηγορία προϊόντων.

Σύμφωνα έτσι με τα στοιχεία της NielsenIQ, σε όρους ζήτησης και επιπέδου τιμών:

  • Τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα σημειώνουν «σημαντική διψήφια αύξηση των τιμών κατά τους πρώτους έξι μήνες του έτους».
  • Ενώ «κατά το δεύτερο μισό της χρονιάς παρουσιάζεται μια αποκλιμάκωση στις πληθωριστικές πιέσεις, με αντίστοιχη τόνωση των όγκων και της κατανάλωσης».
  • Συνολικά για το 2023 τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα αύξησαν τις πωλήσεις τους σε αξία κατά 9,1%.
  • Ενώ οι τιμές αυξήθηκαν με την ίδια ένταση, όπως και το 2022 (+8,7%) η ζήτηση παρουσίασε οριακή αύξηση, στο +0,4%.

Όπως επισημαίνει ο Βάιος Δημοράγκας, διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, «στις αρχές του 2023, δεδομένου του επίμονου πληθωρισμού στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, ήταν αρκετές οι ανησυχίες για σημαντική πτώση της κατανάλωσης. Στην πράξη οι συνολικοί όγκοι δεν επηρεάστηκαν σημαντικά και μάλιστα με το κλείσιμο της χρονιάς σημείωσαν και οριακή άνοδο, προφανώς όμως με διαφορετική συμπεριφορά ανά κατηγορία και, κατά περίπτωση, με διαφοροποιημένο προϊοντικό μίγμα. Οι Έλληνες καταναλωτές είναι αναμφίβολα πιεσμένοι, αναζητούν όμως και βρίσκουν λύσεις έτσι ώστε να μη στερούνται τα βασικά, κάτι που συνιστά ένα ενθαρρυντικό μήνυμα για τις αντοχές της αγοράς».

Τα προϊόντα με την υψηλότερη ζήτηση

  • Όσον αφορά τώρα στις επιμέρους μεγάλες κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα τρόφιμα και ποτά παρουσίασαν θετική τάση της τάξεως του +9,0%, με τη ζήτηση να παραμένει αμετάβλητη σε σχέση με το 2022.
  • Την ίδια ακριβώς αυξητική τάση παρουσίασαν και οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, με την διαφορά ότι η πιο μετριοπαθής αύξηση των τιμών τόνωσε την κατανάλωση αυτών των κατηγοριών.
  • Την πιο υψηλή ωστόσο αύξηση πωλήσεων σε αξία την σημείωσαν τα προϊόντα οικιακής χρήσης στο σύνολό τους με τις τεμαχιακές πωλήσεις τους να αυξάνονται επίσης, κατά 0,8%.
  • Το σύνολο των κατηγοριών bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) είναι κατηγορία που εμφάνισε την πιο χαμηλή θετική τάση σε όρους τζίρου, στο +4,0%, ενώ τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα, στον αντίποδα, παρουσίασαν την πιο θετική τάση στο +10,2%.

Άλλα κριτήρια

Όσον αφορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, για μια ακόμη χρονιά οι μεγάλες αίθουσες άνω των 2.500 τ.μ. (hypermarkets) συνέχισαν την αναπτυξιακή τους πορεία στο +12,4%, ενώ τον πιο χαμηλό σχετικά ρυθμό αύξησης (+7,2%) παρουσίασαν οι αίθουσες μεταξύ 1.000-2.500 τ.μ., οι οποίες ωστόσο πραγματοποιούν πάνω από το 40% του τζίρου του κλάδου.

Αναφορικά μα την απόδοση των διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών, στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ο τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά 8,1% και 8,3% αντίστοιχα, ενώ υψηλότερες θετικές τάσεις παρουσίασε γενικά η περιφέρεια και ιδιαίτερα οι περιοχές της Κρήτης (+12,9%) και της Πελοποννήσου (+9,5%), με τις πληθωριστικές πιέσεις να είναι σημαντικά πιο έντονες σε σχέση με τα αστικά κέντρα.

Διαβάστε επίσης

Σχέδιο δράσης ΑΑΔΕ: Ψηφιακά οι έλεγχοι για περιπτώσεις φοροδιαφυγής- Μέσω social media οι διασταυρώσειςΟικονομία

Στα ψηφιακά εργαλεία τα οποία επιστρατεύει η ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής αλλά και για την εξυπηρέτηση των πολιτών εστίασε ο διοικητής Γιώργος Πιτσιλής κατά την ...

ΓΣΕΒΕΕ - Έρευνα: Μόλις για 19 ημέρες επαρκεί το μηνιαίο εισόδημα για 6 στα 10 νοικοκυριάΟικονομία

Πόσο επιδεινώθηκε η οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών επιδεινώθηκε το 2023 – Απαισιοδοξία για το μέλλον Μόλις για 19 ημέρες επαρκεί το μηνιαίο εισόδημα για 6 στα 10 νοικοκυριά (...

ΔΝΤ: Σημαντική βελτίωση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας – Προβλέπει ανάπτυξη 2,1% ενώ η ανεργία θα μειωθεί στο 9,2%Οικονομία

Οι οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας έχουν βελτιωθεί σημαντικά, αλλά παραμένουν σημαντικές προκλήσεις, αναφέρει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του στο πλαίσιο της ετήσι...

Ληξιπρόθεσμα χρέη: Έρχονται προσωποποιημένες ρυθμίσεις για μεσαίους και μεγάλους οφειλέτες – Το σχέδιο δράσης του ΥΠΟΙΚΟικονομία

Η εκτίναξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς την εφορία στα 106 δισ. ευρώ και η αδυναμία αύξησης των εισπράξεων από παλαιές και νέες οφειλές, οδηγεί το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο ...

Αυξάνεται το επίδομα γέννησης στα 2.400 ευρώ με αναδρομική ισχύ – Η αύξηση μπορεί να φθάσει έως και 1.500 ευρώΟικονομία

Τα μέτρα στήριξης των νέων γονέων, οι οποίοι είναι αντιμέτωποι με υπέρμετρα έξοδα, παρουσίασαν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών  Κωστής Χατζηδάκης  και η υπουργός Κοιν...

Η έλλειψη κεφαλαιοποιητικού συστήματος συνταξιοδότησης στην Ελλάδα κοστίζει 770 ευρώ ετησίως σε κάθε Ελληνίδα και ΈλληναΟικονομία

 Περισσότερα από 700 ευρώ ετησίως χάνουν κατά μέσο όρο οι Ελληνίδες και οι Έλληνες από την έλλειψη κεφαλαιοποιητικού συστήματος συνταξιοδότησης, υπολογίζει το Κέντρο Φιλελεύθερων Μ...

Ανακοινώνονται σήμερα τα μέτρα πρόσθετης στήριξης των νέων γονιών Οικονομία

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη θα παρουσιάσουν στις 11:00, μέτρα πρόσθετης στήριξη...

Αλλάζουν εκ βάθρων τα τεκμήρια διαβίωσης και μειώνονται οριζόντια 30% - Πού έχουν εντοπιστεί οι μεγαλύτερες αδικίεςΟικονομία

Σημαντικές αλλαγές έρχονται άμεσα στον τρόπο φορολόγησης των πολιτών με τεκμαρτό τρόπο. Όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση, σχεδιάζεται και θα υλοποιηθεί εντός των επόμενων μηνών, η α...