Σοκ από τον Covid-19 στην ακτοπλοΐα
Νέοι «παίκτες» και εξαγορές λόγω πτώσης της επιβατικής κίνησης…
Σε αχαρτογράφητα νερά πλέει η ελληνική ακτοπλοΐα, μετά την πανδημία. Η κάθετη πτώση της επιβατικής κίνησης δημιουργείς συνθήκες αλλαγής των πλειοψηφικών πακέτων στις μεγάλες εταιρείες, αλλά και την είσοδο νέων «παικτών» στον χώρο.
Η πρόσφατη ετήσια ανάλυση της συμβουλευτικής εταιρείας XRTC Business Consultants εκτιμά ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων η κίνηση για το 2020 δεν θα φτάσει καν το 50% της περσινής – για την ακρίβεια θα φτάσει το 49% σύμφωνα με την έκθεση.
Το πρώτο πεντάμηνο, η πτώση στο μεταφορικό έργο έφτασε στο 60% και οι προβλέψεις της XRTC εδράζονται στη θετική εικόνα που παρουσίασε συνολικά η χώρα τους πρώτους μήνες της πανδημίας και στο άνοιγμα του τουρισμού.
Ευλόγως δεν μπορεί να υπολογίσει κανείς τις επιπτώσεις που θα έχει στον κλάδο η έξαρση κρουσμάτων που καθημερινά πλέον παρατηρείται στην χώρα.
Ο Πρόεδρος της XRTC, έμπειρος περί τα χρηματοοικονομικά της Ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης, επισημαίνει μιλώντας στο Portnet ότι τα αναμενόμενα έσοδα φέτος δεν αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των εταιρειών του χώρου.
«Είναι άμεση ανάγκη η κρατική ή ευρωπαϊκή επιχορήγηση των εταιριών του κλάδου για την απρόσκοπτη λειτουργία τους. Ο χειμώνας 20-21 θα είναι πολύ δύσκολος για την ακτοπλοΐα», υπογραμμίζει ο Γιώργος Ξηραδάκης. Ο οποίος εκτιμά ότι η ακτοπλοϊκή βιομηχανία θα πρέπει να κινηθεί σε δύο επίπεδα. Ένα βραχυπρόθεσμο που αφορά την άμεση επιβίωσή της και ένα που αφορά την μακροπρόθεσμη διατήρηση και βιωσιμότητά της.
«Αμέσως, επισημαίνει, χρειάζονται κονδύλια, όχι μόνο για τις εταιρείες, αλλά και για να μην διαταραχθεί η κοινωνική συνοχή και η γεωγραφική συνέχεια της χώρας».
Συνεχίζοντας ο Γιώργος Ξηραδάκης επισημαίνει ότι σε δεύτερο επίπεδο, απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός για την αναδιοργάνωση του κλάδου σε βάθος εικοσαετίας. Και επισημαίνει ότι με εξαίρεση κάποιες εταιρείες που εξυπηρετούν γραμμές δημοσίου συμφέροντος, «δεν υπάρχει καμία περίπτωση τη χρονιά που διανύουμε να υπάρξουν θετικά πρόσημα στην εκμετάλλευση του στόλου».
Κρούει δε τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό, τόσο οι επενδυτές, όσο και οι χρηματοδότες των εταιρειών, να αντιληφθούν την κρισιμότητα των περιστάσεων, ώστε να αποφευχθεί η άμεση κατάρρευση της ακτοπλοΐας.
Και υπογραμμίζει, τέλος, την σημασία και τον ρόλο νέων παικτών, πέραν των «μεγάλων» (Attica Group, Minoan, ANEK), όπως είναι για παράδειγμα η SeaJets. Η οποία ελέγχει σημαντικότατα μερίδια στην αγορά του Αιγαίου και τις ενδονησιωτικές μετακινήσεις.
Το νέο τοπίο όπως διαμορφώνεται σύμφωνα με την ανάλυση της XRTC αποτελεί ίσως ιδανικό πεδίο για την είσοδο με ενισχυμένους όρους των «μικρών» στην αγορά, αλλά και την αλλαγή των σχέσεων μεταξύ των «μεγάλων».-
Πηγή: Portnet.gr