ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ακτοπλοΐα τον καιρό του Covid-19

 

                            Ετήσια έκθεση της XRTC: Κίνδυνοι και προκλήσεις

 

Το εντελώς ασύμμετρο περιβάλλον και τα αχαρτογράφητα νερά στα οποία κινείται υποχρεωτικά λόγω Covid-19 η ελληνική ακτοπλοΐα περιγράφει η εμπεριστατωμένη και αναλυτική ετήσια Έκθεση της XRTC.

Σημειώνεται ότι πρόκειται για τη 19η ετήσια Έκθεση της XRTC, που απευθύνεται στους μεγάλους «παίκτες» της αγοράς και με όρους εμπιστευτικότητας πραγματοποιεί μια συνολική «ακτινογραφία» του χώρου. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, η Έκθεση ευλόγως φέτος εστιάζει στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα λόγω πτώσης του τουρισμού και μειωμένης κίνησης επιβατών και εμπορευμάτων.

 

Επίσης αναφέρεται με έμφαση στην ανάγκη αναζήτησης ευρωπαϊκών και κρατικών πόρων για την ενίσχυση της συγκεκριμένης δραστηριότητας, η οποία διαπλέκεται άμεσα με τους δυο στυλοβάτες της ελληνικής οικονομίας, τη ναυτιλία και τον τουρισμό. Ενώ, μην το ξεχνάμε, λόγω του ανάγλυφου της ελληνικής επικράτειας και της εγγύτητας πολλών νησιών με την Μικρασιατική ακτή, η ακτοπλοΐα αποκτά και εθνικό χαρακτήρα, όπως φυσικά έχει και κοινωνικό χαρακτήρα, καθώς εξυπηρετεί τη σύνδεση των νησιωτών με τα κεντρικά λιμάνια, αλλά και τις ενδονησιωτικές μετακινήσεις.

 

Σύμφωνα με την φετινή Έκθεση της XRTC, η Ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά εισέρχεται σε μια δύσκολη περίοδο με άγνωστους παράγοντες επηρεασμού της λειτουργίας της και με μεγάλη αδυναμία προσδιορισμού των σημείων στήριξης. Το ζητούμενο την περίοδο που διανύουμε δεν είναι η ευρωστία των εταιριών αλλά η διατήρησή της οικονομικής τους υπόστασης. Το γεγονός βεβαίως ότι αυτή την δυσκολία δεν την διέρχεται μόνη της αλλά πλέει παράλληλα με όλους σχεδόν τους τομείς της οικονομίας της δίνει την δυνατότητα να ελπίζει για την επιβίωσή της. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση την χρονιά που διανύουμε να υπάρξουν θετικά πρόσημα στην εκμετάλλευση του στόλου παρά μόνο σε ένα μικρό αριθμό εταιριών που εξυπηρετούν αποκλειστικά γραμμές δημοσίου συμφέροντος. Είναι λοιπόν σημαντικό τόσο οι Επενδυτές όσο και οι Χρηματοδότες των εταιριών να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με σύνεση ώστε να αποφύγουν την άμεση κατάρρευση των εταιριών. Σε αντίθετη περίπτωση τα γενόμενα νέα βάρη θα είναι δυσβάσταχτα και οι ζημίες πολλές. Στην ίδια όχθη ο άλλος εταίρος της αγοράς που είναι το Κράτος πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι χωρίς την στήριξή του δεν θα μπορέσει σε καμία περίπτωση να διατηρήσει το δίκτυο θαλασσιών μεταφορών της χώρας

Όπως σημείωσε στη συζήτηση που είχε με το Portnet ο Πρόεδρος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης: «Καλούμαστε να τονίσουμε εκ νέου κάτι πολύ σημαντικό. Για ολόκληρο τον παγκόσμιο χάρτη η επιστροφή στην κανονικότητα παραμένει άγνωστη. Το να συζητάμε για το ποιο θα είναι το ποσοστό μείωσης του μεταφορικού έργου των ακτοπλοϊκών εταιριών είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό είναι απλά εκτιμήσεις υψηλού ρίσκου γιατί οι εξελίξεις είναι τόσο απρόβλεπτες, ξαφνικές και βεβαίως επικίνδυνες. Η ανισορροπία στην οποία έχουμε εισέλθει λόγω της πανδημίας έχει παραμερίσει τις διαχρονικές σκοτούρες που έχουμε από την εφαρμογή των νόμων των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή των γεωπολιτικών κινδύνων συμπεριλαμβανομένων και αυτών του μεταναστευτικού και προσφυγικού προβλήματος».

Είναι εύλογο ότι ο παράγων Υγεία παίζει το βασικό ρόλο στα επιχειρηματικά σχέδια των ακτοπλοϊκών εταιριών. Οι υγειονομικές νόρμες είναι εξίσου σημαντικές όσο και οι κανόνες αξιοπλοΐας. Τόσο οι νησιωτικοί πληθυσμοί που είναι εξαναγκασμένοι να μετακινηθούν προς την ηπειρωτική χώρα όσο και οι επιβάτες που θέλουν να μετακινηθούν προς τη νησιωτική χώρα χρειάζονται ένα ασφαλές περιβάλλον. Βεβαίως η υπευθυνότητα των ίδιων των χρηστών είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ύπαρξη και τη συνέχεια των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών.

 

Ο Γιώργος Ξηραδάκης υποστηρίζει ότι οι εταιρίες πρέπει να προχωρήσουν σε επανασχεδιασμό των προορισμών και των δρομολογίων τους αλλά και να μελετήσουν προσεκτικά τις ανάγκες των πελατών τους όσον αφορά τα ενδεδειγμένα είδη πλοίων που θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν το κοινό τους. Εδώ εισέρχεται και η αναγκαιότητα της ευπρεπούς συμπεριφοράς των χρηστών του ακτοπλοϊκού πλοίου οι οποίοι καλούνται να συμμεριστούν τις δυσκολίες των καιρών και να ρυθμίσουν τις απαιτήσεις τους ανάλογα. Παράλληλα οι έχοντες το γενικό πρόσταγμα και την ευθύνη της κοινωνικής συμπεριφοράς στην αντιμετώπιση ακραίων καταστάσεων όπως αυτή της πανδημίας θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν είναι δυνατόν πλοία κόστους εκατοντάδων εκατομμυρίων να προσαρμοστούν άμεσα σε νέες τεχνολογίες όπως π.χ. του καθαρισμού του αέρα μέσα στα πλοία. Ο παράγων κόστος της οποιασδήποτε επένδυσης θα πρέπει να υπολογιστεί από το νομοθέτη και σίγουρα να επιχορηγηθεί στο σύνολό του ειδάλλως είναι πολύ δύσκολο οι εταιρίες να συμμορφωθούν σε οποιεσδήποτε νομοθετικές ρυθμίσεις. Είναι ξεκάθαρο ότι έχουμε εισέλθει σε ένα αναγκαίο περιβάλλον συνυπευθυνότητας όλων των μερών το οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να το αντιμετωπίσουμε.

Στην Έκθεση, σύμφωνα με πληροφορίες, υπογραμμίζεται ότι ο χειμώνας του 2020-2021 θα είναι ιδιαιτέρως δύσκολος για τον κλάδο καθώς τα έσοδα από το πρώτο εξάμηνο και το καλοκαίρι δεν αρκούν για να καλύψουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, επομένως ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και σε λειτουργικό είναι η άμεση κρατική ή ευρωπαϊκή επιχορήγηση για την απρόσκοπτη λειτουργία τους.

 

Υπάρχουν όμως και ιδιαίτερες ευκαιρίες που θα πρέπει οι εταίροι της αγοράς να διαγνώσουν για να σχεδιάσουν τις επόμενες κινήσεις τους. Η παγκόσμια κοινότητα διαπίστωσε τη συμβολή της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η θέση της Ελλάδας στο Νοτιοανατολικό άκρο της Ευρώπης αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο, της δίνει τη δυνατότητα να μελετήσει και να σχεδιάσει το ρόλο της στα πλαίσια της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς αποτελεί σημαντικό κόμβο λόγω της ανάπτυξης του εμπορίου με την Κίνα και τη Νότια Ασία αλλά και της γειτονικής σχέσης που έχει με παραγωγικές χώρες της Ανατολικής Μεσογείου των οποίων τα προϊόντα είναι σε άμεση ζήτηση από τους Ευρωπαίους.

 

Πηγή: Portnet.gr
 
 

Διαβάστε επίσης

Δεν θα αυξηθεί η πληρότητα στα πλοία -Το απέρριψε η Επιτροπή λοιμωξιολόγων Ακτοπλοΐα

  Φρένο στην αύξηση της πληρότητας στα πλοία έβαλε η επιτροπή των λοιμωξιολόγων λόγω του κορωνοϊού. Την απόφαση των ειδικών έκανε γνωστή ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης. «Φέτος...

Μέσα στην εβδομάδα οι οδηγίες για επιβάτες και πληρώματα στα κρουαζερόπλοιαΑκτοπλοΐα

Η υιοθέτηση των ευρωπαϊκών οδηγιών - που θα πρέπει να τηρούν επιβάτες και πλήρωμα στα κρουαζιερόπλοια στα ελληνικά λιμάνια, λόγω κορονοϊού, που έχουν ήδη ανακοινωθεί και αναμένεται...

Ν. Σαντορινιός: Συνειδητή η επιλογή υποβάθμισης του Μεταφορικού ΙσοδυνάμουΑκτοπλοΐα

Επίκαιρη Ερώτηση κατέθεσε εχθές προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο Νεκτάριος Σαντορινιός, σχετικά με τις ολιγωρίες που η Κυβέρνηση παρουσιάζει στη λειτουργία το...