ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η ύφεση του ελληνικού τουρισμού, ίσως έχει και συνέχεια

Μια νέα έρευνα, στα «πάνω» και στα «κάτω» του ελληνικού τουρισμού, επιβάλλει νέο σχεδιασμό για το μέλλον.

Γράφει ο Δημήτρης Μπαλής - 

Οι φορείς του ελληνικού τουρισμού το είχαν επισημάνει από καιρό. Τόσο ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, όσο και οι Ενώσεις Ξενοδόχων, εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο τονίζουν με κάθε τρόπο, ότι χρειάζονται στρατηγικές κινήσεις προκειμένου να παραμείνει ψηλά ο ελληνικός τουρισμός.

Η μείωση της φορολογίας, η διαμόρφωση του χωροταξικού, οι επενδύσεις, η διαχείριση των προορισμών, το περιβάλλον και η αειφορία, είναι τομείς στους οποίους ήδη έπρεπε να είχαμε λάβει μέτρα, που -δυστυχώς- δεν έχουν ληφθεί.
Τώρα, που βρισκόμαστε μεσούσης της τουριστικής περιόδου, που εμφανίζει σημάδια κόπωσης, με μείωση στις προκρατήσεις που ίσως τελικά αποφέρει αν όχι μείωση τις αφίξεις στο τέλος της χρονιάς, τουλάχιστον ίσα μεγέθη με πέρυσι, τώρα που έχουμε νέα ηγεσία στο Υπουργείο Τουρισμού, έπειτα από την αλλαγή της κυβέρνησης, τώρα χρειάζεται όλοι οι φορείς και η νέα ηγεσία να χαράξουν από κοινού τη νέα πορεία, για την επόμενη, τουλάχιστον, πενταετία, που θα περιλαμβάνει όλη την Ελλάδα και όχι τη μισή, την κατ’ εξοχήν τουριστική. Δεν θα πρέπει να περιμένουν να κλείσει η σεζόν στα τέλη Οκτωβρίου για να λάβουν αποφάσεις, διότι τότε ξεκινούν οι συζητήσεις των τουριστικών οργανισμών με τους ξενοδόχους, για την επόμενη χρονιά.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Γιώργος Δρακόπουλος (TOURISMGENERIS), η ανοδική τάση των τελευταίων ετών για τον  ελληνικό τουρισμό δε θα συνεχισθεί και το 2019. Ευκαιριακά και μόνιμα ασχολούμενοι με τον τουρισμό σχολιάζουν σχετικά. Τα σχόλια ήταν από: «μείωση, άδεια δωμάτια, δεν έχουμε στρατηγικό σχέδιο» μέχρι «κόπωση, αναμενόμενη διόρθωση, φθηνότεροι ανταγωνιστές...».

Στο Διάγραμμα 1, βλέπουμε, για το διάστημα 1993 -2018,  τα έτη με αύξηση και τα έτη με μείωση της ζήτησης για τον ελληνικό τουρισμό, όπως αυτή εκφράζεται από τη μεταβλητή «Αφίξεις μη κατοίκων».  Όποτε υπήρξε μείωση, αυτή ποτέ δεν περιορίσθηκε μόνο σε ένα έτος. Ας προετοιμαστούμε λοιπόν για το ενδεχόμενο να επιβεβαιωθεί αυτή η τάση και το 2020 ή ας σχεδιάσουμε την αντίδρασή μας.

 

Εξετάζοντας τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, ως προς τα βασικά του μεγέθη, επιλέγεται ως χρονικό διάστημα αναφοράς η κυλιόμενη δεκαετία.

Η αξιολόγηση των επιδόσεων μόνο για την εκάστοτε τρέχουσα χρονιά αδικεί τον τουρισμό μας και τις προσπάθειες όλων όσοι έχουν επενδύσει και ασχοληθεί μαζί του σε βάθος χρόνου.
Στον Πίνακα 1, σημειώνεται ο αριθμός των ετών αύξησης και μείωσης της ζήτησης, ανά κυλιόμενη δεκαετία. Από το 5-5 των δεκαετιών (2001-2010), (2002-2011) και (2003-2012) στο 9-1 την τελευταία δεκαετία 2009-2018.

Διαβάστε επίσης

Άνοδος της κρουαζιέρας σε Ανατολική Μεσογειο και Μαύρη ΘάλασσαΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Αν δεν υπάρξουν γεωπολιτικά και άλλα «γεγονότα» στην Ανατολική Μεσόγειο αλλά και το Αιγαίο, προορισμοί που «είδαν» τη δημοτικότητά τους να καταρρέει την περασμένη πενταετία θα επαν...

Θέματα τουριστικών ημερόπλοων συζητήθηκαν στο Υπουργείο ΝαυτιλίαςΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Συνάντηση Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη με την διοίκηση της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοων Σκαφών (Π.ΕΝ.Ε.Τ.Η.Σ.) Με τον υ...

Ο τουρισμός τρίτης ηλικίας και ο τουρισμός ευεξίας μπορούν να αποφέρουν 27 δισ. ευρώ στην ΕλλάδαΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η Ελλάδα θα μπορούσε να κερδίσει 13,6 δισ. ευρώ και 173.000 νέες θέσεις εργασίας σε πέντε χρόνια από τον τουρισμό τρίτης ηλικίας, την πώληση κατοικιών και τη διαμονή μακράς διάρκει...

Τουρισμός πολυτελείας: Περισσότεροι ταξιδιώτες απαιτούν πλέον αειφόρες διακοπέςΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Tο ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος φαίνεται πως αποτελεί όλο και μεγαλύτερη προτεραιότητα και για τους τουρίστες που επιλέγουν διακοπές πολυτελείας. Την τάση αυτή κα...