ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

«Διελκυστίνδα» για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Κάθε χρόνο οι θαλάσσιες μεταφορές στην Ευρώπη εκλύουν 140 εκατ. τόνους CO2 στην ατμόσφαιρα. Μία αρνητική επίδοση για την εξέλιξη του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, που ισοδυναμεί με την οικονομική απόδοση 20 χωρών της ΕΕ και που σύμφωνα με επιστημονικές εκτιμήσεις ενδέχεται να αυξηθεί κατά 33 εκατ.τόνους διοξειδίου τον χρόνο.

 

Παρά τη διαπιστωμένη τούτη κατάσταση, η ΕΕ διστάζει να επιβάλλει την εφαρμογή της Οδηγίας για την Ενεργειακή Φορολόγηση, που προβλέπεται από το Άρθρο 14 του καταστατικού της για επιβολή από τα μέλη της φόρου στα καύσιμα των πλοίων.

 

Μία παράλειψη, που σύμφωνα με την υπηρεσία UE Transport & Environment, εγγυάται στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών μία έμμεση επιχορήγηση 24 δισ. ευρώ το χρόνο. Δηλ. περισσότερα απ’ όσα διαθέτει το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης για τη στήριξη των καλλιεργητών.

 

Από καιρού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να δρομολογήσει μεταρρυθμίσεις σε μία οξύμωρη στρατηγική, «που έρχεται σε αντίθεση με τους στόχους της ΕΕ για το περιβάλλον».

 

Όμως για να επιτευχθεί αυτό και να επιβληθεί η σχετική φορολογία χρειάζεται η ομόφωνη ψήφισή του από τα κράτη μέλη και είναι δύσκολο τα πιο «γενναιόδωρα» κράτη προς τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών(Ολλανδία, Βέλγιο, Ισπανία, η προς αποχώρηση Βρετανία και η Ιταλία) να συναινέσουν σε αυτό. Ακόμη και η νέα «οιακοστρόφος» της Επιτροπής, η Γερμανίδα Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν, προσανατολίζεται σε μία πιο «επιεική» πολιτική στο σημείο αυτό: στην επέκταση και στις θαλάσσιες μεταφορές του Συστήματος Εξαγοράς Ενέργειας [Emission Trading System (ETS)], που ισχύει και σε άλλους τομείς της οικονομίας.

 

Σύμφωνα με την Trasport & Environment, η εφαρμογή του ETS στις θαλάσσιες μεταφορές θα απέφερε έσοδα 7,2 δισ. ευρώ τον χρόνο, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην παροχή κινήτρων για τη μετάβαση του εμπορικού στόλου στην ηλεκτροκίνηση (μόνη λύση για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου), έχοντας ταυτόχρονα μηδενική επίπτωση στις τσέπες των επιβατών μέσω του εισιτηρίου. Και τούτο γιατί δεν θα προσμετράται πλέον στην τιμή του εισιτηρίου και το κόστος της προμήθειας και της μεταφοράς του πετρελαίου ντίζελ από τα διυλιστήρια και τις παραγωγούς χώρες. Και φυσικά τούτο θα έχει κι ευνοϊκές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην πρόληψη των αρνητικών συνεπειών από την κλιματική αλλαγή.

 

Παρά τις ευνοϊκές συνέπειες, που θα συμπίπτουν και με τον στόχο της ΕΕ να μειώσει κατά 40% τις εκπομπές ρυπογόνων αερίων CO2 στη ζώνη της έως το 2030, ακόμη και η απλή εφαρμογή του ETS μοιάζει μακρινή σε πολιτικό επίπεδο. Ακόμη και μακροπρόθεσμα. Ήδη ξεκινά από 1ης Ιανουαρίου 2020 η επιβολή του φόρου για εκπομπές Θείου (Sulphur Cap) από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Θαλάσσιων Μεταφορών (ΙΜΟ), που επιτάσσει στα πλοία να χρησιμοποιούν καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο μικρότερη του 0,5%--επτά φορές από το σημερινό όριο. Αποτέλεσμα είναι πολλοί εφοπλιστές να πρέπει να αλλάξουν τον στόλο τους, με σκάφη νέας τεχνολογίας, που χρησιμοποιούν λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα (όπως φυσικό αέριο), τα οποία κοστίζουν περισσότερο από τα συμβατικά.

 

Συνεπώς, είναι δύσκολο ένας τομέας, συνηθισμένος σε φορολογικές απαλλαγές, επιχορηγήσεις και άλλου είδους διευκολύνσεις, να αποδεχθεί και άλλου είδους μέτρα, που θα απαιτούν τροποποίηση του στόλου του σε τόσο βραχύ χρονικό διάστημα. Θα πρέπει μάλιστα να σημειωθεί πως η χρήση καυσίμων με μειωμένη περιεκτικότητα σε θείο επιβλήθηκε 11 χρόνια μετά τις τεκμηριωμένες επιστημονικές μελέτες, που συσχέτιζαν την πρόωρη θνησιμότητα με τη μόλυνση της ατμόσφαιρας από τις εκπομπές αερίων από τις θαλάσσιες μεταφορές.

 

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης

Πράσινη ναυτιλία - κλιματική αλλαγή στις προτεραιότητες του ESPO/ Παρουσιάστηκε η ετήσια περιβαλλοντική έκθεση για το 2019Ναυτιλία

Παρουσιάστηκε σήμερα Παρασκευή στο GreenPort Congress του Όσλο η ετήσια περιβαλλοντική έκθεση για το 2019 του ESPO.   Η εν λόγω έκθεση περιλαμβάνει περισσότερους από 60 διαφορετικο...

Η ναυτιλία προτιμά τα «έξυπνα» λιμάνια - Αναζητώντας τις νέες τάσεις στο Smart Ports Forum, στο ΝτουμπάιΝαυτιλία

Σταδιακή αναδιαμόρφωση των εμπορευματικών ροών διαβλέπουν αναλυτές της εφοδιαστικής με επίκεντρο τα «έξυπνα» λιμάνια.   Η ψηφιοποίηση και οι αυτοματισμοί έχουν βελτιώσει τους χρόνο...

Εμπορικό πλοίο με σημαία Παναμά βρέθηκε βυθισμένο στα ανοιχτά του Τόκιο - Eκφράζονται φόβοι για τουλάχιστον πέντε νεκρούςΝαυτιλία

Ένα εμπορικό πλοίο με σημαία του Παναμά εντοπίστηκε σήμερα βυθισμένο στην θάλασσα κοντά στο Τόκιο, αφού οι Αρχές είχαν χάσει το στίγμα του, καθώς ο τυφώνας Χαγκίμπις έπληξε την Ιαπ...

Ενίσχυση της Ελλάδας στον τομέα της κρουαζιέρας - Συνάντηση του Γιάννη Πλακιωτάκη με εκπροσώπους της CLIAΝαυτιλία

Οι δυνατότητες της Ελλάδος να ενισχύσει περαιτέρω το προφίλ της στον τομέα της κρουαζιέρας, καθώς και τα είδη της κρουαζιέρας που ιδανικά θα μπορούσαν να αναπτυχθούν δυναμικά στο Α...

Χρηματικά βραβεία από την Εστία Ναυτικών σε παιδιά ναυτικών που φοίτησαν στα ΑΕΙ της χώραςΝαυτιλία

Από το αρμόδιο τμήμα της Εστίας Ναυτικών ανακοινώνεται ότι, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, θα χορηγηθούν  χρηματικά βραβεία σε παιδιά ναυτικών (εν ενεργεία και συνταξιούχων) που φ...

Προσφυγή του ΣΕΕΝ κατά της απόφασης των ναυτεργατικών σωματείων να κηρύξουν αύριο 24ωρη απεργίαΕλλάδα

 Προσφυγή στο Πρωτοδικείο Πειραιά κατά της απόφασης του Εργατικού Κέντρου Πειραιά και τεσσάρων ναυτεργατικών σωματείων, να προχωρήσουν για αύριο Τετάρτη 2 Οκτωβρίου σε 24ωρη απεργί...