ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πρόταση Στουρνάρα για την ελληνική ναυτιλία

Ποιοι παράγοντες μπορούν να συμβάλουν στην επιτυχία του

Η ελληνική ναυτιλία, ιδιαίτερα στην παρούσα συγκυρία, μπορεί να ωφεληθεί από την επιτυχή λειτουργία ενός δυναμικού ναυτιλιακού cluster. Σε εθνικό επίπεδο, κάτι τέτοιο μπορεί να έχει θετικές συνέπειες στο ελληνικό νηολόγιο (προώθηση της ελληνικής σημαίας), ενώ μια εθνική πολιτική ενδέχεται να υιοθετηθεί ευκολότερα σε επίπεδο cluster παρά σε επίπεδο μεμονωμένης επιχείρησης, στοιχείο που μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμο στην προώθηση «πράσινων» λύσεων για τη ναυτιλία.

Αυτά επισημαίνονται στην Έκθεση του διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδoς Γιάννη Στουρνάρα για το 2023, στην οποία γίνεται ειδική αναφορά στις ναυτιλιακές συστάδες: Διεθνής εμπειρία και η περίπτωση της Ελλάδας, στη σημασία της ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία και στα ναυτιλιακά cluster.

Στην έκθεση τονίζεται ότι ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει σχεδόν το 1/6 της παγκόσμιας χωρητικότητας και η διαχείριση μεγάλου τμήματός του πραγματοποιείται από την Ελλάδα, δραστηριότητα που συνηγορεί υπέρ της λειτουργίας μιας συστάδας ναυτιλιακών επιχειρήσεων, τόσο με γεωγραφικά όσο και με επιχειρηματικά χαρακτηριστικά, όπως επίσης ότι αντιπροσωπεύει πάνω από το 17% του παγκόσμιου στόλου (σε όρους χωρητικότητας – dwt), γεγονός που τον κατατάσσει στην πρώτη θέση. Ωστόσο, μόνο το 13% του ελληνόκτητου στόλου είναι νηολογημένο υπό ελληνική σημαία, αν και η διαχείριση σημαντικού μέρους αυτού πραγματοποιείται από την Ελλάδα.

Αναφορικά με το ναυτιλιακό cluster, διευκρινίζεται ότι μπορεί να περιλαμβάνει στους κόλπους του επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αμιγώς θαλάσσιες δραστηριότητες (αλιεία ή μεταφορά προσώπων και φορτίων διά θαλάσσης), καθώς και ένα ευρύ σύνολο άλλων δραστηριοτήτων, όπως υπηρεσίες λιμένος, εφοπλισμού, logistics, ναυτασφαλίσεων κ.ά., ναυπηγεία, δραστηριότητες ναυταθλητισμού και αναψυχής, υπηρεσίες μεταφορών, ενέργειας, έρευνας και καινοτομίας για τη ναυτιλία, ναυτιλιακή χρηματοδότηση, νομικές υπηρεσίες, εκπαίδευση και κατάρτιση.

Ωστόσο, όπως σημειώνεται, η επιτυχία ενός cluster δεν εναπόκειται μόνο στην προθυμία των μελών του, αλλά συμβάλλουν σε αυτήν τρεις κρίσιμοι παράγοντες:

? Η στήριξη των περιφερειακών/εθνικών αρχών, με τη θέσπιση ενός πλαισίου μέσα στο οποίο θα μπορέσει ένα cluster να αναπτυχθεί, π.χ. με τη δημιουργία κινήτρων ή με την ένταξη σε περιφερειακά επενδυτικά σχέδια.

? Η συνδρομή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων/ερευνητικών κέντρων της συστάδας, που συμβάλλουν από την πλευρά τους στην κατάρτιση και στελέχωση των επιχειρήσεων με εξειδικευμένο δυναμικό, στην προώθηση της έρευνας και τελικά στην υιοθέτηση της καινοτομίας.

? Η ύπαρξη σαφούς δομής. Ειδικότερα, ένα cluster, για να λειτουργήσει και να επιτύχει, θα πρέπει να ιδωθεί σαν ένας αυτούσιος οργανισμός, με μέλη που μοιράζονται κοινούς στόχους και είναι πρόθυμα να προωθήσουν ένα δίκτυο γνώσης προς όφελος όλων. Θα πρέπει να έχει δομή, οργάνωση, σαφή διακυβέρνηση, επάρκεια οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, να διαθέτει εξ αρχής και να συγκεντρώνει με την πάροδο του χρόνου τεχνογνωσία και την ικανότητα να αξιοποιεί διαθέσιμους πόρους ή, κυρίως, να τους προσελκύει.

*της Χριστίνας Παπασταθοπούλου από efsyn.gr

Διαβάστε επίσης

8ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής: Οι κρίσιμες αποφάσειςΝαυτιλία

«Οι κρίσιμες αποφάσεις» είναι ο τίτλος του 8ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής το οποίο θα πραγματοποιηθεί Τετάρτη 15 Μαΐου στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ.   Η Ναυτεμπορική, ...

Ναυτικό Μουσείο Ελλάδας: Αφιέρωμα στον "ζωγράφο της θάλασσας" Κωνσταντίνο Βολανάκη - Εγκαίνια Τετάρτη 24 ΑπριλίουΝαυτιλία

Το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος διοργανώνει την έκθεση με τίτλο «Κωνσταντίνος Βολανάκης – Ο ζωγράφος της θάλασσας επιστρέφει στον Πειραιά».   Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιη...

Η ιστορία της Διώρυγας της Κορίνθου – Το όνειρο που κράτησε 2.300 χρόνιαΝαυτιλία

Η Διώρυγα της Κορίνθου υπήρξε ένα κατασκευαστικό όνειρο – πρόκληση που κράτησε 2.300 χρόνια. Λόγω της γεωγραφικής της θέσης, η «Άφνειος Κόρινθος» αναδείχθηκε από την αρχαιότητα σε ...

Υπουργείο Ναυτιλίας: Τρεις δεσμεύσεις για πράσινη μετάβαση, απανθρακοποίηση και «πρασίνισμα» λιμενικών υποδομώνΝαυτιλία

  Τις τρεις βασικές δεσμεύσεις του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στον δρόμο προς την πράσινη μετάβαση, την απανθρακοποίηση και το «πρασίνισμα» των λιμενικών υποδομώ...

Χατζημανώλη: Αρχίζει στις 29 Μαΐου τα δρομολόγια το Daleela από Λεμεσό για ΠειραιάΝαυτιλία

Σάββας Αθανασίου/mononews.gr Το υφυπουργείο Ναυτιλίας της  Κύπρου  οργάνωσε σύσκεψη αναφορικά με την έναρξη της τρίτης περιόδου λειτουργίας της Θαλάσσιας Επιβατικής Σύνδεσης Κύπρου...

Τα Ποσειδώνια 2024 σηματοδοτούν την αναγέννηση της Ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίαςΝαυτιλία

Πάνω από 85ναυπηγεία από 26 χώρες έχουν ήδη επιβεβαιώσει ότι θα δώσουν το «παρών» για να παρουσιάσουν καινοτομίες στον σχεδιασμό και την παραγωγή πλοίων στις 3-7 Ιουνίου Η αναγεννη...