ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΣΕΤΕ: O ελληνικός τουρισμός με το βλέμμα στο 2030 - Αναλυτικά η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ

Παρουσιάστηκε στην 37η Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Philoxenia 2022 η μελέτη του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ με τίτλο «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης» που αφορά στον τρόπο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού με ορόσημο το 2030. Αποτελεί, στην ουσία, μια ιδιαίτερα αναλυτική βάση για δημόσιο διάλογο, διαβούλευση και εξέλιξη.

 

Η μελέτη εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ. Λαμβάνει ως βάση προηγούμενα εθνικά σχέδια για τον τουρισμό, που
προσδιόριζαν το «τι;» προϊόντα πρέπει να αναπτυχθούν, και προχωράει στο «πώς;» θα
αναπτυχθούν, με γνώμονα:

  • Τη χρονική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας με στόχο την μείωση της
    εποχικότητας.
  • Τη χωρική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας σε περιφέρειες και περιοχές με
    αναπτυξιακό δυναμικό που σήμερα έχουν περιορισμένη τουριστική δραστηριότητα.
  • Την αύξηση της μέσης δαπάνης και της διάρκειας παραμονής ανά επισκέπτη.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων, αρχικά:

  • Αναλύθηκαν οι διεθνείς τάσεις (megatrends) και αγορές που καθορίζουν την πορεία
    του τουρισμού διεθνώς.
  • Καταγράφηκαν οι τουριστικοί και άλλοι πόροι που διαθέτουν οι δεκατρείς (13)
    Περιφέρειες της χώρας στους οποίους μπορεί να βασιστεί η ανάπτυξη των
    τουριστικών προϊόντων. Τα προϊόντα διαφοροποιούνται από τους πόρους καθώς η δημιουργία προϊόντος προϋποθέτει εκτός από τους πόρους και την παροχή υπηρεσιών για τη διαμόρφωση της εμπειρίας του επισκέπτη, όπως καταλύματα, μεταφορές, εστίαση, ψώνια, διασκέδαση, κλπ., αλλά και την διασύνδεση των πόρων μεταξύ τους.

 

 

Με βάση τα παραπάνω, προσδιορίστηκαν πέντε (5) κρίσιμες περιοχές / άξονες για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού:

  • Η βελτίωση και ανάπτυξη των δημοσίων -κυρίως- υποδομών.
  • Η αναβάθμιση, καινοτομία και προώθηση του τουριστικού προϊόντος.
  • Η ψηφιακή αναβάθμιση και ο μετασχηματισμός του τουριστικού οικοσυστήματος.
  • Η προστασία του περιβάλλοντος και η αειφορία.
  • Η ενίσχυση των δεξιοτήτων και η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.

Στη συνέχεια, με συγκεκριμένη μεθοδολογία αξιολόγησης διαφορετικών προορισμών, προσδιορίστηκαν τριάντα έξι (36) ενδεικτικοί προορισμοί / clusters προορισμών ή προορισμοί «ομπρέλα» που καλύπτουν το σύνολο της Επικράτειας.

Σημειώνεται ότι ο «προορισμός» δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τη διοικητική διαίρεση της χώρας, αλλά κατά κύριο λόγο βασίζεται σε ενότητες τουριστικών προϊόντων και εμπειριών που καθορίζουν την ελκυστικότητα, τη δυναμική και την αποδοτικότητα του προορισμού.

Ως «τουριστικός προορισμός» ορίζεται ένα σύμπλεγμα πόρων, προϊόντων, υπηρεσιών, δραστηριοτήτων – και τελικά εμπειριών – κατά μήκος της τουριστικής αλυσίδας αξίας, δηλαδή της σειράς των πρωτογενών και υποστηρικτικών δραστηριοτήτων που είναι στρατηγικά θεμελιώδεις για την απόδοση του τουριστικού τομέα.

 

 

Η αξιοποίηση του «τουριστικού προορισμού» ως θεμελιακή μονάδα ανάλυσης και ιδιαίτερα ως θεμελιώδης μονάδα άσκησης πολιτικής, διαχείρισης και marketing αποτελεί βασική καινοτομία της παρούσας μελέτης, αφού επιτρέπει την εκπόνηση λεπτομερών σχεδίων
δράσης για το πώς μπορούν να αναπτυχθούν τα τουριστικά προϊόντα και εμπειρίες που προσφέρει η Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, για κάθε προορισμό αξιολογήθηκε και ιεραρχήθηκε η ελκυστικότητα των τουριστικών προϊόντων που μπορούν να αναπτυχθούν και προσδιορίστηκαν οι αγορές στις οποίες μπορεί να απευθυνθεί.

Στη συνέχεια καθορίστηκαν οι αναγκαίες επενδύσεις και άλλες δράσεις προκειμένου να επιτευχθεί η προτεινόμενη ανάπτυξη προϊόντων και αγορών.

Τελικό στάδιο αποτέλεσε η σύνθεση όλων των ανωτέρω σε ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης που καθορίζει τις οριζόντιες στρατηγικές κατευθύνσεις για τους πέντε (5) άξονες που προαναφέρθηκαν, αλλά και τις στρατηγικές κατευθύνσεις ανά προϊόν και ανά προορισμό.

Περιλαμβάνει επίσης τον καθορισμό στόχων, ανά Περιφέρεια και συνολικά για τη χώρα, για τα βασικά τουριστικά μεγέθη με ορίζοντα το 2030. Προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων που τίθενται είναι:

  • Η πλήρης ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού στα προ-πανδημίας επίπεδα το 2023.
  • Η απουσία μείζονος εξωγενούς κρίσης που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ελληνικό τουρισμό την περίοδο 2023-2030.
  • Η αποτελεσματική υλοποίηση των Στρατηγικών και των Σχεδίων Δράσης, με ιδιαίτερη έμφαση στις δημόσιες υποδομές.
  • Η αποτελεσματική διαχείριση / marketing των προορισμών και οι αναγκαίες ουσιαστικές συνεργασίες.

 

 

Πηγή: tourismtoday.gr

 

Διαβάστε επίσης

CNN: Εγκωμιαστικό άρθρο για τα "θεματικά ελληνικά έργα"- Ελληνικό και Διώρυγα της ΚορίνθουΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σε αφιέρωμά του για τις δράσεις αναβάθμισης ευρωπαϊκών και ασιατικών πόλεων, στο πλαίσιο προτάσεων για ταξίδια αναψυχής, δημοσίευμα του CNN Travel κάνει ειδική αναφορά στην Ελλάδα....

Τουρισμός: Πρωτοπόρα ψηφιακά εργαλεία προς όφελος των τουριστικών επιχειρήσεων από το ΙΝΣΕΤΕΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Mέσα στη πανδημία ενεργοποιήθηκε το Business Intelligence, ένα σύγχρονο και δυναμικό εργαλείο, ελεύθερα προσβάσιμο, με περισσότερες από 100 επιμέρους ιστοσελίδες με δεδομένα, δείκτ...

Περιφέρεια Αττικής: Θαλάσσιος τουρισμός και δημιουργία δομών ελλιμενισμού σκαφών Γιότινγκ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ο θαλάσσιος τουρισμός και  η δημιουργία δομών ελλιμενισμού σκαφών Γιώτινγκ στο επίκεντρο συνάντησης του Περιφερειάρχη Αττικής Γ. Πατούλη με το προεδρείο της «Ελληνικής Βάσης Γιώτιν...

Βασίλης Κικίλιας: Δεν επιβεβαιώθηκαν όσοι έλεγαν ότι δεν θα πάει καλά ο τουρισμός φέτοςΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Παρουσία του υπουργού Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια, και σύσσωμου του ξενοδοχειακού κλάδου της χώρας πραγματοποιήθηκε η δέκατη ετήσια γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ε...

Χειμερινές διακοπές με επιταγές κοινωνικού τουρισμού- Συνεχίζονται οι αιτήσεις συμμετοχής παρόχωνΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι κάτοχοι επιταγών κοινωνικού τουρισμού μπορούν να πραγματοποιήσουν χειμερινές διακοπές σε τουριστικά καταλύματα του Μητρώου Παρόχων της ΔΥΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι φέτος η ΔΥΠΑ υλοπο...

Αθηναϊκά ξενοδοχεία: Για πρώτη φορά το 2022 θετικό πρόσημο στις πληρότητες τον Οκτώβριο (έναντι του 2019)ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Έστω και οριακά (+0.4%), ο Οκτώβριος ήταν ο πρώτος μήνας με θετικό πρόσημο στη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας το 2022 έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019, σύμφωνα με τα...

Έρευνα Google: Κερδίζουν έδαφος οι συνδυαστικές κρατήσεις εργασίας και αναψυχήςΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σύμφωνα με νέα έρευνα της Google, οι ταξιδιωτικές εμπειρίες είναι το πρώτο ζητούμενο για τον σύγχρονο τουρίστα, γι’ αυτό και κερδίζουν έδαφος οι συνδυαστικές κρατήσεις προκειμένου ...

1ο Summit Work From Greece: Ιδανικός προορισμός η Ελλάδα για τους ψηφιακούς νομάδες ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Τις προοπτικές που προσφέρουν στην ανάπτυξη της Ελλάδας οι ψηφιακοί νομάδες και τις ευκαιρίες που αναδύονται για τον ελληνικό τουρισμό ανέδειξαν οι ομιλητές του πρώτου συνεδρίου τη...