ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

80 χρόνια «Μικρός Πρίγκιπας»

Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς τον Μικρό Πρίγκιπα να αντιστέκεται στη φρίκη του πολέμου και στα τέρατα του Χίτλερ;

 

Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς τον φτερωτό παραμυθά να μας θυμίζει πως όλοι οι μεγάλοι ήταν κάποτε παιδιά;

Ο Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ γράφει τον «Μικρό Πρίγκιπα» το 1940 ενώ βρίσκεται στις ΗΠΑ, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, πολύ μακριά από την πατρίδα του και τον πόλεμο κι ίσως γι’ αυτό ο Μικρός Πρίγκιπας λέει με παράπονο πως δεν έπρεπε να έχει αφήσει τον πλανήτη του και το λουλούδι του, κι ας του μιλούσε σκληρά, εκείνο όμως ήταν που έκανε την καθημερινότητά του φωτεινή και ευωδιαστή. Απολογείται και θέλει να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες του, λέγοντας πως όλοι έφταιξαν για το τέρας του πολέμου, γιατί πρέπει κάθε μέρα να συγυρίζουμε τον τόπο μας και όλοι έχουμε ευθύνη να προστατεύουμε αυτά που αγαπάμε. Κι έτσι ο Μικρός Πρίγκιπας βρίσκεται χαμένος στην έρημο, σ’ έναν έρημο, ακατανόητο κόσμο, προσπαθώντας να καταλάβει, να βρει το νόημα.

Κάνει σχέδια για να προειδοποιήσει τα παιδιά για τον κίνδυνο των μπαομπάμπ. Τους λέει πως πρέπει να είναι πάντα σε εγρήγορση γιατί τα μπαομπάμπ —όπως και οι ιδέες καμιά φορά— μπορούν να καταστρέψουν ολόκληρο πλανήτη: «Παιδιά, προσέχετε τα μπαομπαμπ!».

Τι ήταν αυτό που μας άφησε ο Μικρός Πρίγκιπας στη σύντομη επίσκεψή του στη Γη; Νομίζω είναι η ποίηση —«Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά. Το σημαντικό τα μάτια δεν το βλέπουν»—, η ελπίδα πως «κάθε σπίτι κρύβει ένα μαγικό μυστικό στα βάθη του» και μια υπόσχεση —«Όταν θα κοιτάζεις τον ουρανό τη νύχτα, κι αφού εγώ θα μένω σ’ ένα απ’ αυτά, αφού εγώ θα γελάω σ’ ένα απ’ αυτά, θα είναι για σένα σαν να γελάνε όλα τα αστέρια».

Ο Αντουάν αγαπούσε πολύ τα ταξίδια και τα αεροπλάνα κι όταν ήταν πολύ μικρός, έβαλε στο ποδήλατό του φτερά από χαρτόνι για να το κάνει αεροπλάνο. Αργότερα, 12 χρονών, έκανε το πρώτο του ταξίδι με αεροπλάνο κι ερωτεύτηκε τις πτήσεις στους ουρανούς. Ποτέ δε σταμάτησε να πετάει, πετώντας χάθηκε, αλλά όλοι εμείς που αγαπήσαμε τον «Μικρό Πρίγκιπα» ξέρουμε πως ο δημιουργός του γελάει σ’ ένα από τα αστέρια και μας θυμίζει πως πρέπει να ψάχνουμε την ομορφιά σε όσα δε φαίνονται και να παλεύουμε να έρθει εκείνη η μέρα που δε θα φοβόμαστε τα μποαμπάμπ.

Από το 1943 που πρωτοκυκλοφόρησε το βιβλίο έχει μεταφραστεί σε εκατοντάδες γλώσσες και δε σταμάτησε ποτέ να κάνει καινούριους φίλους σε όλο τον κόσμο, αποδεικνύοντας τη δύναμη των καλών ιστοριών. Στην Ελλάδα πρωτοκυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1943. Μια από τις πρώτες εκδόσεις την υπογράφει ο Στρατής Τσίρκας ενώ από στις Εκδόσεις Πατάκη κυκλοφόρησε το 1997 σε μετάφραση της Μελίνας Καρακώστα.

Μαρία Παπαγιάννη

Λίγα λόγια για τον Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ

Ο Αντουάν Ντε Σαιντ-Εξυπερύ γεννήθηκε στη Λυών το 1900. Αφού μαθήτευσε σε εκκλησιαστικά ιδρύματα, όπου αποδείχτηκε απείθαρχος μαθητής, απέτυχε διαδοχικά στη Ναυτική Σχολή και στην Ecole Centrale, προτού εγγραφεί τελικά στη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1921, με την ευκαιρία της στρατιωτικής του θητείας, πήρε δίπλωμα πιλότου κι έγινε πιλότος στη Γαλλική Αεροπορική Εταιρεία και κατόπιν στη Latecoere. Στον αερολιμένα ανεφοδιασμού της γραμμής Καζαμπλάνκα-Ντακάρ στο ακρωτήριο Judy στο Μαρόκο, ανακάλυψε την έρημο. Το πρώτο του μυθιστόρημα, Ταχυδρομείο του Νότου, εκδόθηκε το 1928. Την επόμενη χρονιά ο Σαιντ-Εξυπερύ έγινε διευθυντής της Aeroposta Argentina στο Μπουένος Άιρες, όπου γνώρισε την Κονσουέλο Σουνσίν, την οποία παντρεύτηκε το 1931.

Την ίδια εκείνη χρονιά βραβεύτηκε με το Prix Femina για το μυθιστόρημά του Νυχτερινή πτήση και παραιτήθηκε από την Aeroposta. Έγινε κύριος ανταποκριτής της France-Soir στη Ρωσία και κατόπιν στην Ισπανία το 1936. Το 1937, επιστρέφοντας στην αεροπορία, εδραίωσε την από αέρος σύνδεση Καζαμπλάνκας-Τιμπουκτού. Μετά από ένα σοβαρό ατύχημα, αφοσιώθηκε στη συγγραφή. Το μυθιστόρημα Η γη των ανθρώπων, το 1939, του χάρισε το Μεγάλο Βραβείο Μυθιστορήματος της Γαλλικής Ακαδημίας. Με το ξέσπασμα του πολέμου επέστρεψε στην ενεργό υπηρεσία, παρά την κατάσταση της υγείας του, αλλά αποστρατεύθηκε στο Αλγέρι το 1940, λόγω ηλικίας.

Αναχώρησε για τη Νέα Υόρκη, όπου καταπιάστηκε μ ένα μεγάλο έργο, το Κάστρο, που συγκέντρωνε τους στοχασμούς μιας ζωής και εκδόθηκε μόλις το 1948. Το 1943 εκδίδει τον Μικρό Πρίγκιπα και το Γράμμα σ’ έναν όμηρο. Γύρισε στην Ευρώπη για να καταταγεί στις γαλλικές αεροπορικές δυνάμεις με τον βαθμό του ταγματάρχη. Στις 31 Ιουλίου 1944 πραγματοποίησε μια αναγνωριστική αποστολή προς την κοιλάδα του Ρήνου, απ’ όπου δεν επέστρεψε.

Ο Σαιντ-Εξυπερύ εξαφανίστηκε με το αεροπλάνο του το 1944, ανοιχτά της Κορσικής, ενώ εκτελούσε την ένατη πολεμική του αποστολή κυνηγώντας γερμανικά καταδιωκτικά.

Διαβάστε επίσης

Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Το Open Plan επανέρχεται με δράσεις εμπνευσμένες από τον "Ύμνο εις την Ελευθερίαν"Πολιτισμός

Γ ια μια ακόμη χρονιά το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου επεκτείνει το πεδίο των καλλιτεχνικών του δράσεων πέρα από την καλοκαιρινή περίοδο και τους χώρους στους οποίους εκτυλίσσεται, με...

Απονομή Βραβείων "Μίκης Θεοδωράκης" στους αριστεύσαντες των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων Αττικής, από την ΠεριφέρειαΠολιτισμός

Σε μια λαμπρή εορταστική εκδήλωση, παρουσία του Περιφερειάρχη Αττικής Γ. Πατούλη, πραγματοποιήθηκε η Τελετή Απονομής των Βραβείων «Μίκης Θεοδωράκης» σε αριστεύσαντες μαθητές και μα...

Ανοίγει ξανά το θέατρο Λυκαβηττού μετά από 15 χρόνια σιωπής -Εργασίες πλήρους αναδιαμόρφωσης στον λόφοΠολιτισμός

Ο λόφος του Λυκαβηττού, ο μυθικός βράχος που έπεσε από τα χέρια της θεάς Αθηνάς -μεταφέροντας τον, από την Πεντέλη για την οχύρωση της Ακρόπολης- και αποτέλεσε το ψηλότερο και πλέο...

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Ανακοινώθηκε το Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα 2023 - Ξεκινάει σήμερα η πώληση εισιτηρίωνΠολιτισμός

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ “Ο άνθρωπος έχει γεννηθεί για να ποθεί την ελευθερία μέσα σ' έναν κόσμο που δεν την ανέχεται”.  Άγγελος Τερζάκης   Κυρίαρχο αίτημα  της ανθρωπότητας εδώ και αιώ...

Botanical Athens: Η νέα έκθεση της Ρ. Καπελιάρη αφιερωμένη στην νέα γενιά και την οικολογική της συνείδησηΠολιτισμός

Μια έκθεση αφιερωμένη στην νέα γενιά και την οικολογική της συνείδηση παρουσιάζει η Γκαλερί “ Genesis” με έργα της εικαστικού Ράνιας Καπελιάρη, κάτω από τον γενικό τίτλο «Botanical...

Έριξε αυλαία το 8ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο ΒερολίνοΠολιτισμός

Το 8ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Βερολίνο έριξε την Κυριακή το βράδυ την αυλαία του, δίνοντας ραντεβού με κοινό και δημιουργούς για τον Μάρτιο του 2024. Στην κατάμεστη α...

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου: Το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσηςΠολιτισμός

Με κεντρικό θέμα την «Ελευθερία των 'Αλλων», το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου- πολυσυλλεκτικό και εξωστρεφές - με το βλέμμα στραμμένο στην εξαγωγή της ελληνική...