ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μέχρι τις 12 Μαΐου η έκθεση «Δήμος Σκουλάκης, ένας μεγάλος αντιφατικός» στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138

Παρατείνεται έως την Κυριακή 12 Μαΐου 2019 η αναδρομική έκθεση του εικαστικού Δημοσθένη Σκουλάκη με τίτλο Ένας μεγάλος αντιφατικός, που πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου.

Το εκθεσιακό αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη στα 50 χρόνια δημιουργίας του Δημοσθένη Σκουλάκη (1957-2009), είναι μια αναδρομή, η οποία συμπεριλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα από το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής του πορείας. Η έκθεση σχεδιάστηκε με πρωταρχικό σκοπό να αναδείξει την ιστορική εξέλιξη και εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη-, εντοπίζοντας, διερευνώντας και αποκαλύπτοντας τις συγγένειες, τις συνδέσεις και τη συνοχή έργων, προερχόμενων από διαφορετικές ενότητες και χρονικές περιόδους.

Στην παρουσίαση αυτή που πραγματοποιήθηκε με την ευγενική παραχώρηση Μουσείων, Ιδρυμάτων, Πινακοθηκών, ιδιωτών και συλλεκτών, περιλαμβάνεται ένας αρκετά μεγάλος αριθμός από τα πιο σημαντικά έργα του δημιουργού και χωρίζεται σε οκτώ ξεχωριστές ενότητες, οι οποίες ακολουθούν θεματικά και χρονολογικά, την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη. Περιλαμβάνει περίπου 100 έργα ζωγραφικής ξεκινώντας από την πρώιμη περίοδό του το 1957, την περίοδο της πολιτικής του ζωγραφικής (1960-1967), την περίοδο αυτοεξορίας του σε Ευρώπη, Αμερική, Καναδά (1967-1972) καθώς και τον κύριο όγκο της δουλειάς του στην Ελλάδα (1981-2009).

Ενδεικτικά αναφέρονται η σουρεαλιστική περίοδος (1980-1984), τα πορτρέτα (1985-1996), το αφιέρωμα στον Τσαρούχη (1988-1998), οι υπόγειες διαδρομές (1993-1998) και οι επανεγγραφές (1997-2009).  Ταυτόχρονα με την συγκροτημένη παρουσίαση της ζωγραφικής του, θα εκτεθεί και τμήμα του παράλληλου έργου του καλλιτέχνη, αφού διετέλεσε για 30 και πλέον χρόνια, γελοιογράφος και εικονογράφος σε ελληνικά και διεθνή έντυπα.

Αντιφατικός, διανοούμενος, μποέμ, με λεπτή ομορφιά και πολύ χιούμορ, o Δημοσθένης Σκουλάκης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του ’70, μιας γενιάς διπλά σημαδεμένης στο ξεκίνημά της, τόσο από την απομάκρυνση αρκετών Ελλήνων καλλιτεχνών από τις πρωτοπορίες του 20ου αιώνα και την επιστροφή στην πραγματικότητα, όσο και από τις τραυματικές εμπειρίες της δικτατορίας και της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Καθοδηγούμενος από τις προτροπές του Τσαρούχη, ήδη από πολύ νεαρή ηλικία, έμαθε να αγαπά τη ζωγραφική διαδικασία και υιοθέτησε έναν δικό του ρεαλισμό, πιο μοντέρνο, μια ζωγραφική αντίληψη που κυριάρχησε σε όλες τις εκφάνσεις του βίου του, δίνοντας σχεδόν πάντα πρωταρχικό ρόλο στο βλέμμα του.

Επίκεντρο της έρευνάς του υπήρξε ο Άνθρωπος, ιδωμένος μέσα από μια κριτική ρεαλιστική κοινωνικοπολιτική προσέγγιση. Η θεματολογία του απαρτίζεται από πρόσωπα της δημοσιότητας, πρόσωπα φίλων καλλιτεχνών αλλά και πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντός του, αυτοπροσωπογραφίες, εικόνες από εφημερίδες και περιοδικά, κούκλες μοδίστρας, ιπτάμενα ψάρια, σφαίρες, διαδηλώσεις, διαδρομές στον υπόγειο, επανεγγραφές σημαντικών έργων της ιστορίας της τέχνης κ.ά., αποτυπωμένα μέσα από μια κριτική κοινωνικοπολιτική ματιά, ενίοτε μεταφυσική και σαρκαστική. 

Η τέχνη του, ως φορέας ιδεών χαρακτηρίζεται από την έλλειψη καλλωπισμού, την μεταφυσική ατμόσφαιρα, τον ενεργό ρόλο της φωτογραφίας, τη σάτιρα των ηθών και το ανεπιτήδευτο ύφος. Η ζωγραφική του, αναμετράται με διαχρονικά ερωτήματα όπως η υπαρξιακή συνείδηση της ζωγραφικής, η ρευστότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, ο ρόλος της μνήμης, η επικοινωνιακή νοητική συγκίνηση του έργου τέχνης, η αυτογνωσία του δημιουργού, η αναζήτηση ταυτότητας αλλά και η σχέση του ίδιου του εικαστικού έργου με την παράδοση και την πρωτοπορία.

Στην εικαστική του διαδρομή συναντά και συμπορεύεται με την pop art, τον φωτορεαλισμό αλλά και το νέο ρεαλισμό, διατηρώντας ωστόσο, σαφείς αποστάσεις. Ο λιτός και αιχμηρός ρεαλισμός του άλλοτε κριτικός ως τέχνη διαμαρτυρίας, άλλοτε νεορεαλισμός ή σοσιαλιστικός, τον προίκισε με μια καλλιτεχνική γλώσσα ευέλικτη και ελαστική, ώστε να μπορεί σε κάθε εποχή να εκφράζει τη δική του ιδιαίτερη αντίληψη για τον κόσμο. 

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου «(…) το έργο του με άξονα την ανθρώπινη μορφή, υιοθετεί ένα ρεαλιστικό ιδίωμα το οποίο βέβαια δεν σηματοδοτεί επιστροφή σε μια παλιά τάξη πραγμάτων και σε παρωχημένα πρότυπα, αλλά επιδιώκει να διαμορφώσει μια μοντέρνα εκδοχή παραστατικότητας, που προτείνει νέες ρητορικές της εικόνας και ένα καινούριο αφηγηματικό και θεματολογικό προσανατολισμό στο πραγματικό, (…). Βαθιά ανθρωποκεντρικός με στοιχεία ρεαλισμού στη γραφή του, δόμησε την δική του εικαστική γλώσσα και εκπροσώπησε τη γενιά του με ροκ διάθεση και πολύ χιούμορ, χαράσσοντας ανεξίτηλα το στίγμα του στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής, (...)».

 Την έκθεση συνοδεύει η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση με τίτλο Δημοσθένης Σκουλάκης – Ένας μεγάλος αντιφατικός, 360 σελίδων.

Τελευταία ξενάγηση στο κοινό από την επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου:

Σάββατο 4 Μαΐου στις 12.00

Επιμέλεια έκθεσης: Ελένη Αθανασίου

Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Ναταλία Μπούρα

Διαβάστε επίσης

«Η πρώτη αγάπη» στην Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος ΝιάρχοςΠολιτισμός

Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, μετά τη μεγάλη επιτυχία της παραγωγής Ο μικάδος των Γκίλμπερτ και Σάλλιβαν, συμπράττει εκ νέου με την Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή γι...

Ο μαγικός κόσμος της Ελένης Καραΐνδρου στο Ηρώδειο - Από την ECM στον ΑγγελόπουλοΠολιτισμός

Στις  14 Ιουνίου , το Ηρώδειο θα πλημμυρίσει από χρώματα και ρυθμούς της διάσημης Ελληνίδας συνθέτριας  Ελένης Καραΐνδρου . Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και 31 χρόνια μετά την ε...

Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά: Παρουσίαση του νέου κύκλου ποιημάτων του Τίτου Πατρίκιου τη Δευτέρα 6 Μαΐου Πολιτισμός

Το Κανάλι Ένα 90,4 και η δισκογραφική εταιρεία «Ogdoo Music Group»παρουσιάζουν με ιδιαίτερη τιμή και χαρά το νέο κύκλο ποιημάτων του κορυφαίου Έλληνα ποιητή Τίτου Πατρίκιου,  με τί...

«Ο στρατηγός κάνει φασαρία στην πλατεία» του Μ. Τσίτα σε σκηνοθεσία Ρ. Πατεράκη στο Δημοτικό Θέατρο ΠειραιάΠολιτισμός

«Ο στρατηγός κάνει φασαρία στην πλατεία» του Μάκη Τσίτα, σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη, στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.   Μάκης Τσίτας, Ο στρατηγός κάνει φασαρία...

Netflix: Οι Ομπάμα ετοιμάζουν σειρά βασισμένη σε βιβλίο κατά του ΤραμπΠολιτισμός

Από πλανητάρχης παραγωγός σειρών. Ο τέως πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα και η σύζυγός του Μισέλ θα αναλάβουν την παραγωγή για τη μεταφορά στη μικρή οθόνη για λογαριασμό του Netflix...

Ο Οθέλλος σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Ουίλσον είναι η πρώτη διεθνής συμπαραγωγή της ΕΛΣ στο πλαίσιο της νέας δωρεάς από το ΙΣΝΠολιτισμός

Με το φημισμένο Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν, ένα από τα σημαντικότερα της Ευρώπης, υπέγραψε η Εθνική Λυρική Σκηνή την πρώτη της συμπαραγωγή, στο πλαίσιο της νέας δωρεάς ...

Πέθανε ο ηθοποιός Τάκης Μόσχος Ελλάδα

Πέθανε σε ηλικία 68 ετών ο ηθοποιός Τάκης Μόσχος μετά από εγκεφαλικά επεισόδια που τον είχαν βυθίσει σε κώμα τους τελευταίους μήνες. Ο «Αργύρης» της ταινίας «Γλυκιά Συμμορία» (1983...

Ανακάλυψη εφάμιλλη της Κνωσού στην Κέρο! – Ο Πρωτοκυκλαδικός οικισμός του ΔασκαλιούΠολιτισμός

Σημαντικό περιφερειακό κέντρο για όλες τις Κυκλάδες αποτελούσε το ιερό στον Κάβο της Κέρου, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, που με λεπτομέρεια αναφέρεται στο τ...