«Πράσινες μπαταρίες» υπόσχεται η Κομισιόν - Ρεπορτάζ Κώστα Αργυρού
Εισάγονται νέοι κανόνες για τη θέσπιση ενός «διαβατηρίου», που θα αναφέρει τόσο τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιήθηκαν όσο και τις μεθόδους παραγωγής και τη δυνατότητα ανακύκλωσης με το πέρας του κύκλου ζωής τους.
Τις «πιο πράσινες μπαταρίες σε ολόκληρο τον πλανήτη» υποσχέθηκε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μάρος Σέφκοβιτς, ο οποίος είναι υπεύθυνος και για θέματα ενέργειας, μιλώντας στον ιστότοπο Euractiv. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υποβάλει νέους κανονισμούς σε όλη την ΕΕ αυτό το φθινόπωρο για να διασφαλίσει ότι οι μπαταρίες, που κατασκευάζονται ή εισάγονται στην Ευρώπη είναι «οι πιο πράσινες σε αυτόν τον πλανήτη», σε μια περίοδο που η ηλεκτροκίνηση αποτελεί παγκοσμίως προτεραιότητα για τις μεγάλες βιομηχανίες, θέτοντάς τες όμως και υπό νέες προκλήσεις, σε ότι αφορά την παραγωγή αλλά και την ανακύκλωσή τους.
Μεγάλο ενδιαφέρον για την επεξεργασία και υιοθέτηση αυτών των νέων κανόνων δείχνει για ευνόητους λόγους και η Γερμανία, η οποία και προεδρεύει αυτό το εξάμηνο στην ΕΕ και η οποία είδε κυρίως την
αυτοκινητοβιομηχανία της να μένει συχνά πίσω στον τομέα της ηλεκτροκίνησης στον ανταγωνισμό κυρίως με τις ασιατικές χώρες και τις ΗΠΑ.
Οι νέοι κανόνες για ολόκληρη την ΕΕ θα κατατεθούν «αυτό το φθινόπωρο» και θα ακολουθήσει μια ταχεία διαδικασία, ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν «από το 2023 και μετά», δήλωσε ο Σέφκοβιτς.
Ενας βασικός στόχος του νέου κανονιστικού πλαισίου θα είναι να διασφαλίσει ότι οι μπαταρίες από την ΕΕ χρησιμοποιούν πρώτες ύλες που είναι ανιχνεύσιμες και η παραγωγή τους ακολουθεί αυστηρούς οικολογικούς και εργασιακούς κανόνες, πρόσθεσε ο αντιπρόεδρος τη Κομισιόν, υπενθυμίζοντας ότι αυτά τα πρότυπα είναι σημαντικά για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, που στρέφονται όλο και περισσότερο στην ηλεκτροκίνηση.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να τριπλασιάσουν το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη ήδη από φέτος σύμφωνα με τα αποτελέσματα ανεξάρτητων ερευνών. Υπολογίζεται δηλαδή ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ θα πλησιάσουν το 10% των πωλήσεων φέτος και το 15% το 2021.
Με βάση την ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά της Ευρώπης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει τώρα να διασφαλίσει ότι όλες οι μπαταρίες που κατασκευάζονται ή εισάγονται στην ΕΕ πληρούν τα αυστηρότερα πράσινα κριτήρια στον κόσμο, με ένα νέο «διαβατήριο μπαταρίας», που θα δείχνει μεταξύ άλλων την προέλευση των υλικών που χρησιμοποιούνται στη διαδικασία κατασκευής.
Οι ξένοι κατασκευαστές που δεν συμμορφώνονται με τους νέους κανόνες της ΕΕ θα επιβαρύνονται με ένα φόρο άνθρακα ο οποίος θα διασφαλίζει ίσους όρους ανταγωνισμού, έτσι ώστε όλες οι μπαταρίες που διατίθενται στην αγορά της ΕΕ, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους, να συμμορφώνονται με τις ίδιες αυστηρές απαιτήσεις, όπως εξήγησε ο Σέφκοβιτς Οι μπαταρίες που δεν πληρούν τα αυστηρά πράσινα πρότυπα θα απαγορευτούν από την ευρωπαϊκή αγορά, έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει η Κομισιόν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστήριξε μια «ευρωπαϊκή συμμαχία μπαταριών» το 2017, με στόχο να συντονίσει αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρίες χημικών και μηχανικων, με στόχο την οικοδόμηση μιας αλυσίδας αξίας μπαταριών, που θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τους ασιατικούς και αμερικανούς κατασκευαστές.
Στο πλαίσιο της ώθησης της Ευρώπης για καθαρότερα οχήματα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει παράσχει χρηματοδότηση για την κατασκευή μιας σειράς «gigafactories» «εργοστάσια γίγαντες» στην Ευρώπη εμπμνευσμένα από την εταιρία Tesla, το πρώτο από τα οποία θα κατασκευαστεί στη Σουηδία.
Τα εργοστάσια αυτά αναμένεται να λειτουργήσουν το 2021 ή το 2022, δήλωσε ο Σέφκοβιτς «και φιλοδοξούμε όλες οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη να κατασκευάζονται σύμφωνα με αυτές τις υψηλές απαιτήσεις».