Ο Ειδικός Σύνδεσμος της Περιφέρειας για την διαχείριση των απορριμμάτων ΕΔΣΝΑ κατάφερε μόλις πριν λίγες ημέρες, μέσα στον Απρίλιο του 2024, να δημοσιεύσει ισολογισμό για το 2022 όπου παραδέχεται επίσημα ζημία ύψους 38,1 εκατομμυρίων ευρώ. Όμως αυτό είναι μόνο μικρό μέρος του ανοίγματος που αφήνει πίσω της η διοίκηση του Γιώργου Πατούλη, καθώς προστίθενται ποσά που παρακράτησε ο φορέας ενώ δεν του ανήκαν, αλλά και ένα πλήθος συμβάσεων που δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Η κυβέρνηση που “έκοψε” πέρυσι τον Ιούλιο τον κ. Πατούλη από μια δεύτερη θητεία Περιφερειάρχη Αττικής με πρόσχημα «μια ζεϊμπεκιά», αναζητά τώρα τρόπο να συγκαλύψει το τεράστιο έλλειμμα, καθώς ήταν εκείνη που του παρείχε κάλυψη σε όλη τη διάρκεια της θητείας του. Ταυτόχρονα, ο νέος Περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς δείχνει αναποφάσιστος για το πώς θα διαχειριστεί το ζήτημα. Έχει μεν εξαγγείλει έλεγχο στα οικονομικά της Περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ από ορκωτούς λογιστές, αλλά οι διαδικασίες που ακολουθούνται ως τώρα μοιάζουν εξαιρετικά μακρόσυρτες.

(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Ενδεικτικό της αποτελμάτωσης που επικρατεί είναι από μόνο του το γεγονός ότι έξι μήνες μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου 2023, ο ΕΔΣΝΑ παραμένει ουσιαστικά χωρίς διοίκηση. Ο Ν. Χαρδαλιάς τοποθέτησε ως πρόεδρο του φορέα τον Μπάμπη Σιάτρα που εξελέγη μαζί του περιφερειακός σύμβουλος. Όμως, ο κ. Σιάτρας παρέμενε έως πρότινος ταυτόχρονα και Γενικός Διευθυντής στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας και ξόδευε περισσότερες ώρες στην Βουλή παρά στα γραφεία του ΕΔΣΝΑ.

Έτσι, ο ισολογισμός του 2022 εγκρίθηκε με χαρακτηριστική καθυστέρηση στις 11/4/2024 από ένα όργανο, την Εκτελεστική Επιτροπή (ΕΕ), στην οποία τα 5 από τα 7 μέλη εμφανίζονται με ιδιότητες που δεν ισχύουν πλέον, αλλά έληξαν με τις εκλογές του Οκτωβρίου 2023. Συγκεκριμένα, εμφανίζονται να ψηφίζουν ομόφωνα:

(pdf ΕΔΩ)

  • – Ο Ευάγγελος Μπουρνούς, ως Δήμαρχος Ραφήνας
  • – Ο Νίκος Χιωτάκης, ως Δημοτικός Σύμβουλος Κηφισιάς.
  • – Ο Δημήτρης Μπουραΐμης, ως Δημοτικός Σύμβουλος Φυλής
  • – Ο Ιωάννης Σμέρος, ως Περιφερειακός Σύμβουλος Ανατολικής Αττικής
  • – Ο Ελευθέριος Κοσμόπουλος, ως Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αττικής.

Οι παραπάνω ιδιότητες ίσχυαν από τις εκλογές του 2019 και με βάση αυτές τα συγκεκριμένα πρόσωπα είχαν οριστεί μέλη στην ΕΕ του ΕΔΣΝΑ που λειτούργησε στην διάρκεια της θητείας του Γ. Πατούλη. Όμως, ο Ευ. Μπουρνούς δεν επανεξελέγη το 2023 Δήμαρχος Ραφήνας, οι Ν. Χιωτάκης και Ε. Κοσμόπουλος εξελέγησαν περιφερειακοί σύμβουλοι, ο Δ. Μπουραΐμης δεν κατάφερε να εκλεγεί περιφερειακός σύμβουλος και ο Ι. Σμέρος ήταν υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ. Μόνον δύο από τα επτά μέλη έχουν ιδιότητες που ισχύουν, δηλαδή ο πρόεδρος Μπ. Σιάτρας και ο Δήμαρχος Φυλής Χρήστος Παππούς.

Η διαχείριση των απορριμμάτων μιας μεγαλούπολης είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα καθώς αφορά την υγεία εκατομμυρίων κατοίκων. Ο ΕΔΣΝΑ λειτουργεί με την σημερινή του μορφή από το 2011, με τον νόμο του «Καλλικράτη». Οι κυβερνήσεις των πρώτων μνημονίων άφησαν τους 66 δήμους της Αττικής στον ρόλο εκείνου που πληρώνει για να θάβονται τα σκουπίδια του και έδωσαν την απόλυτη εξουσία στον εκλεγμένο περιφερειάρχη – υποτίθεται για να προχωρήσει με ταχύτερο ρυθμό ο σχεδιασμός και η υλοποίηση νέων έργων. Δεκατρία χρόνια αργότερα, τα στερεά απόβλητα της Αττικής, περίπου 1,8 εκατομμύρια τόνοι ετησίως, συνεχίζουν να θάβονται στην Φυλή καθώς η ανακύκλωση παραμένει καθηλωμένη σε πολύ μικρά ποσοστά.

ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ

(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Παρά ταύτα, ο ΕΔΣΝΑ ως φορέας έχει εξασφαλισμένα έσοδα από τα τέλη που πληρώνουν οι δήμοι αφού πρώτα τα εισπράξουν από τους δημότες μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού. Όλα τα προηγούμενα χρόνια, ο ΕΔΣΝΑ κατάφερνε όχι μόνο να καλύπτει τα έξοδά του, αλλά να δημιουργεί και ένα σημαντικό αποθεματικό. Ας δούμε πώς προκύπτει η κατάρρευση των οικονομικών του φορέα μέσα από τον πίνακα που συνοψίζει τα αποτελέσματα όπως δημοσιεύθηκαν στους Ισολογισμούς των ετών 2020, 2021 και 2022.

Έσοδα: Τα έσοδα (Κύκλος Εργασιών) κυμαίνονταν περίπου σταθερά τα έτη έως το 2021, μεταξύ 93 και 96 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2022 εμφανίζεται μια περίεργη εκτόξευση στα 130,3. Η προέλευση αυτής της εκτόξευσης θα μας απασχολήσει και παρακάτω.

Έξοδα: Τα έξοδα (Κόστος Πωληθέντων) ξεκίνησε από τα 85,8 εκατομμύρια το 2019, την χρονιά που η Περιφέρεια και ο ΕΔΣΝΑ παραδόθηκαν στον Γ. Πατούλη από την διοίκηση της Ρένας Δούρου. Την επόμενη χρονιά, αυξήθηκαν στα 104 εκατομμύρια, το 2021 στα 116,5 εκατ. και το 2022 βγήκαν 172,6 εκατομμύρια, διπλάσια δηλαδή από το 2019.

Αποτέλεσμα χρήσης: Το 2020 ήταν και η τελευταία χρονιά που ο ΕΔΣΝΑ είχε θετικό αποτέλεσμα χρήσης 1,8 εκατ. αλλά σε αυτό προστέθηκε το τεράστιο Υπόλοιπο Προηγούμενης Χρήσης των 34,6 εκατ. Έτσι, προέκυψε το 2020 πλεόνασμα 36,4 εκατομμυρίων. Αντίθετα, το 2022, το Αποτέλεσμα Χρήσης είναι αρνητικό, -38,1 εκατομμύρια, και με το Υπόλοιπο των 6,1 εκατ. προκύπτει, για πρώτη φορά τελικό Έλλειμμα -32 εκατομμυρίων ευρώ.

Παρακράτηση εσόδων

Προφανώς, από έναν Ισολογισμό είναι ανέφικτο να γίνουν αντιληπτές οι βαθύτερες αιτίες της κατάρρευσης. Αν εστιάσουμε στην παρουσίαση των Αποτελεσμάτων Χρήσης του 2022, μπορούμε να εντοπίσουμε απλώς κάποιες ενδείξεις:

? Εδώ φαίνεται πιο καθαρά η αύξηση των εισπράξεων κατά 36 εκατομμύρια ευρώ. Πόθεν προέκυψαν αυτά δεν διευκρινίζεται αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται κατά το μεγαλύτερο μέρος για χρήματα που εισέπραξε ο ΕΔΣΝΑ από τους δήμους και τα οποία ωστόσο έπρεπε να τα αποδώσει στον Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ).

Πρόκειται για έσοδα από το Περιβαλλοντικό Τέλος ή Τέλος Ταφής που εφαρμόζεται για να μειωθεί, υποτίθεται, το θάψιμο των σκουπιδιών σε χωματερές. Έως το 2021, οι δήμοι της Αττικής πλήρωναν 54 ευρώ για κάθε τόνο που έστελναν για θάψιμο στην Φυλή. Από το 2022, ξεκίνησε η επιβολή του πρόσθετου Τέλους Ταφής με 20 ευρώ ανά τόνο και αύξηση κατά 5 ευρώ τα επόμενα χρόνια. Το ποσό των 36 εκατομμυρίων ταιριάζει απόλυτα με την ποσότητα των 1,8 εκατομμυρίων τόνων που θάβονται. Όμως, το ποσό που πλήρωσαν οι δήμοι δεν αποδόθηκε στον ΕΟΑΝ, όπως προβλέπει ο νόμος για το Τέλος Ταφής και παρακρατήθηκε από τον ΕΔΣΝΑ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος αυτό το ποσό να βγει από τα ταμεία του ΕΔΣΝΑ. Είναι σαν μια επιχείρηση να έχει παρακρατήσει τον ΦΠΑ που εισέπραξε πουλώντας υπηρεσίες, μόνο που στην περίπτωση του ΕΔΣΝΑ δεν έχουν κινηθεί οι αυστηρότατες διαδικασίες που ισχύουν σε τέτοιες περιπτώσεις. Με βάση αυτή την «εκκρεμότητα», το άνοιγμα για τον ΕΔΣΝΑ δεν μένει στο έλλειμμα των 38,1 εκατομμυρίων αλλά προσεγγίζει τα 75 εκατομμύρια ευρώ. Και αυτό, πριν κλείσει το 2022.

? Αυτό που ανιχνεύεται ακόμη πιο δύσκολα είναι η αύξηση των εξόδων κατά 56,1 εκατομμύρια, δηλαδή 48,1%, η οποία προκαλεί και το τελικό έλλειμμα παρά τα παρακρατημένα έσοδα. Βγάζει μάτι η αύξηση στα Έξοδα Δημοσίων Σχέσεων κατά 2322,54% αν και δεν δικαιολογεί το φούσκωμα των εξόδων. Ο κ. Πατούλης παραμένει «μετρ των δημοσίων σχέσεων», αλλά το κονδύλι των 3.383,638,95 ευρώ του 2022 (έναντι μόλις 139.631 το 2021), δεν μπορεί να αιτιολογήσει το άνοιγμα. Απλώς εντυπωσιάζει καθώς αφορά έναν φορέα που κατά βάση θάβει σκουπίδια.

ΠΗΓΗ: aftodioikisi.gr