ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Βαποριών Νόστος

Γράφει ο Γιώργος Καλός -  Ήρθε υπολιµενάρχης στον Πόρο από το Λιµεναρχείο Αίγινας ο Νίκος. Πήρε βέβαια τον βαθµό του πρώτα. Και δήλωσε στους συµπατριώτες και στους συναδέλφους του κατευχαριστηµένος από το νέο του πόστο. Γιατί, τι είναι ο Πόρος; ?υο βήµατα –σωστότερα δυο κύµατα– από το νησί της Αφαίας, που τύχαινε να είναι και η ιδιαίτερη πατρίδα του. Σαρωνικός κι εδώ, νησάκι που ζει από τον τουρισµό, άνθρωποι καλόκαρδοι κι ανοιχτοί και φιλόξενοι οι Ποριώτες, όσο κι οι Αιγινήτες. Τον Νάσο να γνωρίσεις, τον Νάσο, παιδί φιλότιµο-κινητή βιβλιοθήκη για όποιο θέµα του τόπου σ ενδιαφέρει, ιδιαίτερα για την «έβδοµη τέχνη» και τον πολιτισµό. Μένει εδώ κάτω, στην παραλία· το σπίτι του είναι απέναντι από τις δέστρες των καραβιών στην Κολώνα. Να τον φωνάξουµε να µιλήσετε για το θέµα... Μ αυτά τα λόγια οι συνάδελφοί του λιµενικοί παρότρυναν τον υπολιµενάρχη τους να συναντηθεί µε τον Ποριώτη, που µια ζωή δούλεψε αξιοπρεπέστατα στην ΕΡΤ ως υπεύθυνος βασικών προγραµµάτων –σήµερα είναι συνταξιούχος–, κι έτσι γνώρισε από κοντά ηθοποιούς, σκηνοθέτες, παραγωγούς, συνθέτες και µουσικούς, ανθρώπους της τέχνης. Κι έχει να θυµάται και να λέει πολλά. — Αφού, λιµενάρχα µου, θέλεις να γράψεις βιβλίο, κι όπως λες µαζεύεις στοιχεία, µόνον ο Νάσος µπορεί να σε βοηθήσει εδώ. Βέβαια, το βιβλίο που ήθελε να γράψει ο Νίκος αφορούσε την ακτοπλοα και την εξέλιξή της απ τη δεκαετία του µέχρι σήµερα. Πληροφορίες ήθελε για τα παλαιά ποστάλια που πηγαινοέρχονταν ανάµεσα στα νησιά του Σαρωνικού. — Πρόδροµοι των σηµερινών, σύγχρονων και µεγάλων φέρι της Κοινοπραξίας του Σαρωνικού, του κατακόκκινου «οίβου» και των λευκοκύανων «Ποσειδών Ελλάς» και «Απόλλων Ελλάς» ήταν οι... µικρές «παντόφλες» µε τα ίδια ονόµατα πρόσθεσε τον «Οδυσσέα», τον «Απόστολο Π.» κ.ά., είπε στον Νίκο ο Νάσος, όταν γνωρίστηκαν κι άρχισαν να συζητούν για το πώς εξυπηρετούνταν οι ανάγκες των νησιών τις περασµένες δεκαετίες ακτοπλοϊκά. Πολλοί τότε έβρισκαν, συνέχισε, αυτά τα –όµοια µε επιπλέοντα σανδάλια– άχαρα κι επίπεδα φέρι χρήσιµα, επειδή σου έδιναν την ευκαιρία να πάρεις µαζί, ταξιδεύοντας, και το αµάξι σου. Βλέπεις, η δεκαετία του έµαθε τους αστούς να θεοποιούν το αυτοκίνητο, να µην πηγαίνουν πουθενά χωρίς αυτό, ακόµα κι όταν επρόκειτο για τα τόσο κοντινά τους νησάκια. Έτσι, επινοήθηκε κι αυτός ο πελώριος, ορθάνοιχτος µάρσιπος, το πλωτό γκαράζ, που αποτελούσε και τον κυρίαρχο χώρο στο όλο σκαρί τους. Για να γεµίζει µ όλων των ειδών τα αυτοκίνητα από το λιµάνι του Πειραιά και να τα µεταφορτώνει όλο και πιο επώδυνα στις πλάτες των στενόδροµων της Αίγινας και του Πόρου. Οι ταξιδιώτες αυτών των καραβιών έπρεπε ν αρκούνται σ έναν µικρό χώρο, ο εός να τον έκανε «σαλόνι», πνιγµένο, θυµάµαι, στην τσιγαρίλα. — σαν, όµως, και τα συµβατικά πλοία που µετέφεραν µόνο κόσµο... Ο Νάσος έδειξε τώρα συγκινηµένος. — Αυτά τα βαπόρια, φίλε µου, ήσαν ό,τι το γραφικότερο κυκλοφορούσε στις θάλασσές µας. Έκαναν διπλά και τριπλά δροµολόγια για να βοηθήσουν τα νησιά. Τα νιώθαµε σαν συγγενείς µας. Ναυαρχίδα του µικρού τους στόλου το «Νεράιδα» του καπετάν Γιάννη του Λάτση. Κι ακολουθούσαν τα «Καλαµάρας», «Πίνδος», «Έφη», «Μάχη», «Σαρωνίς», «Ύδρα», «Καµέλια», «Πορτοκαλής λιος», «Εριέττα» και, τέλος, το αριστοκρατικότατο «Μυκήναι»... Από τα µεγάφωνά τους απολαµβάναµε µουσική καθώς περνούσαν: την Ντόρις Ντέι στο «Que sera sera» από την ταινία του Xίτσκοκ «Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά», τους µυθικούς Πλάτερς στο «Only you», τον αξέχαστο Περέζ Πράντο µε την µπάντα του στο «Mambo No5 » και τους Brothers 4 στο «Greenfieldς». Και να ταν µόνον αυτά Μίλησαν για πολλά. Για δροµολόγια, για καπεταναίους και πληρώµατα, για... Η νοσταλγία στόλιζε όλες τις αναµνήσεις του Νάσου. Βλέπεις, και τα βαπόρια είναι σαν τους ανθρώπους, κρατούν γερά την ιστορία τους. Αρκεί να µπεις σ αυτούς τους χώρους και να ρίξεις µια µατιά γύρω. α δεις πρόσωπα ξέχειλα από βαριεστιµάρα, βλέµµατα συντονισµένα στους ρυθµούς της αναγούλας, καταπώς τους ορίζει το αντιµάµαλο του νοτιά ή το πέρα-δώθε του µελτεµιού, ανέµων που κάνουν αυτά τα σκαριά να φαίνονται καρυδότσουφλα, κι ας εκτελούν µια µικρή, καθηµερινή κι εύκολη διαδροµή στα νερά του βόρειου Σαρωνικού.

Διαβάστε επίσης

Ο µαστρο-Νίκος, ο ΠαπλωµατάςΠΟΡΟΣ

Ο Παπλωµατάς γεννήθηκε στην Ξάνθη. Οι γονείς του ήταν πρόσφυγες από την Καππαδοκία. Στα δεκαπέντε του αναζήτησε µια καλύτερη ζωή στον Πόρο. Ήρθε στο νησί για να µάθει την τέχνη από...

Γ. Δημητριάδης: "Είναι θλιβερό ότι η παράταξη μειοψηφίας υιοθετεί την στρατηγική του σαμποτάζ κατά του Δήμου Πόρου"ΠΟΡΟΣ

Με εκτενή ανακοίνωση, ο Δήμαρχος Πόρου, αποκαλύπτει μια προς μια τις σοβαρότερες ενέργειες της αντιπολίτευσης εναντίον του Δήμου Πόρου. Ενέργειες που δεν έχουν δημοσιοποιηθεί από τ...