Βασίλης Κορκίδης: «Φως στο τούνελ θα φανεί αν μικρύνει το τούνελ!»

«Έχουμε κάνει ήδη πολλές θυσίες, αντέξαμε 6 χρόνια βαθιάς ύφεσης, 4 χρόνια χωρίς ρευστότητα, σε συνθήκες που κανένας άλλος Ευρωπαίος μικρομεσαίος δεν θα μπορούσε να επιβιώσει». O 53χρονος Ναυπηγός Βασίλης Κορκίδης, γέννημα θρέμμα Πειραιώτης, έχει μάθει να μην μασάει τα λόγια του. «Νομίζω ότι ο ορίζοντας πρέπει να έρθει λίγο πιο κοντά σε εμάς. Το φως στο τούνελ θα φανεί εάν μικρύνει το τούνελ», λέει χωρίς περιστροφές για την κρίση, και έχει τη σημασία του, διότι το λέει ένας πετυχημένος επιχειρηματίας, ο οποίος εκπροσωπεί αξιοπρεπώς και επί μακρόν τον εμπορικό κλάδο της αγοράς. Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου και πρόσφατα αναδειχθείς και στην Προεδρία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, ο κ Κορκίδης μιλάει στο SM για τον Πειραιά, τον Σαρωνικό, την κρίση και την εμποροκτονία της αγοράς, την Coscο και τις προοπτικές ανάκαμψης στο Εμπόριο και στο πρώτο λιμάνι της χώρας. Τον επισκεφθήκαμε στο εμβληματικό νεοκλασικό κτήριο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιά, επί της οδού Λουδοβίκου 1, στην πλατεία Οδησσού παραπλεύρως του Μεγάρου του ΗΣΑΠ, όπου η καθημερινότητα αν και ζωηρή δεν θυμίζει τίποτα από τις παλιές δόξες της βιομηχανικής και ναυτιλιακής ακμής. Παρόλα αυτά, όπως λέει, δεν πτοείται. Άλλωστε, έμαθε οικογενειακώς να ζει από τη θάλασσα, «είναι πολύ σκληρό να είσαι Πρόεδρος της κρίσης… όμως ο καλός καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται!». Η συζήτηση που ακολουθεί δημοσιεύεται στο τεύχος Αυγούστου του Saronic Magazine. Ναυπηγός στο εμπόριο από οικογενειακή παράδοση; Πράγματι οικογενειακώς μάθαμε να ζούμε από την θάλασσα. Ο πατέρας μου ξεκίνησε σε ηλικία 16 ετών να ταξιδεύει ως ηλεκτρολόγος στα βαπόρια του Τυπάλδου και το 1961 άνοιξε ένα μικρό μαγαζί ηλεκτρικών ειδών πλοίων στην οδό Αριστείδου στον Πειραιά. Σπούδασα Ναυπηγός στην Αγγλία και έκανα μεταπτυχιακές σπουδές στο Ναυτικό δίκαιο και το Διεθνές εμπόριο, πραγματοποιώντας μια μεγάλη μου επιθυμία να συνδυάσω σπουδές, ναυτιλία και οικογενειακή επιχείρηση. Πειραιώτης πόσες γενιές πίσω; Πειραιώτης γέννημα θρέμμα, αλλά με καταγωγή από την Κρήτη. Ο πατέρας μου είναι από τα Χανιά με πολύ βαθιές ιστορικές οικογενειακές ρίζες και η μητέρα μου Πειραιώτισσα, με πατέρα Πειραιώτη. Γεννήθηκα στην κλινική του Χαραλαμπόπουλου στο Πασαλιμάνι, μεγάλωσα στα Μανιάτικα, έζησα στη Νίκαια και το Κερατσίνι και συνεχίζω να μένω στην Καστέλα. Τι σημαίνει να είσαι Πειραιώτης; Σημαίνει ότι έχεις πλούσιες εικόνες και εμπειρίες από τις δραστηριότητες του λιμανιού. Είσαι μάγκας και Ολυμπιακός. Νιώθεις ότι πάντα έχεις την ευκαιρία να "πιάσεις την καλή", αφού πλούτος και φτώχεια συνυπάρχουν εδώ και χρόνια αρμονικά. Θυμηθείτε κάτι που σας έχει χαράξει από τα παιδικά ή τα νεανικά σας χρόνια; Η άνοδος και η απότομη πτώση παλαιών παραδοσιακών εφοπλιστών, Τυπάλδος, Ευθυμιάδης, Χαλκούσης, Καραγιώργης, αλλά και πολλών άλλων εφοπλιστών, εμπόρων, βιομηχάνων και επιχειρηματιών του Πειραιά. Φυσικά ζήσατε μεγάλες δόξες και μεγάλα πισωγυρίσματα; Είναι γεγονός ότι ζήσαμε με τον πατέρα μου εποχές δημιουργίας, αλλά και εποχές μεγάλης κρίσης στη ναυτιλία. Τις αντιμετωπίσαμε και τις διαχειριστήκαμε νοικοκυρεμένα. Ποτέ δεν ανοίξαμε τα πόδια μας παραπάνω από εκεί που έφτανε το βήμα μας. Η αρχή μας ήταν ότι το φθηνότερο χρήμα είναι το δικό σου, αποφύγαμε τον δανεισμό και σήμερα επιβεβαιωνόμαστε για τις επιλογές μας. Πόσο δύσκολο είναι να εκπροσωπείς ένα κλάδο σε εποχές κρίσης; Είναι δύσκολο και σκληρό να είσαι "Πρόεδρος της κρίσης". Πολλές φορές σκέφτεσαι ότι αφού δεν μπορείς να βοηθήσεις καλύτερα να αποχωρήσεις, αλλά από την άλλη πεισμώνεις και αποφασίζεις να επιβεβαιώσεις ότι ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται. Επίσης, πρέπει να γνωρίζεις ότι, φεύγοντας, δεν θα ακούσεις ευχαριστώ από κανέναν, αλλά είναι σημαντικό να είσαι εσύ εντάξει με τον εαυτό σου γνωρίζοντας ότι έδωσες ό,τι καλύτερο μπορούσες για τον κλάδο σου.Ποια είναι η πιo οδυνηρή πλευρά της κρίσης για το εμπόριο; Τα λουκέτα των καταστημάτων, η ερήμωση των εμπορικών δρόμων, η απώλεια της αξιοπρέπειας, η απαξίωση κόπων μιας ζωής, η αδυναμία να προσφέρεις τα απαραίτητα στα παιδιά σου. 68.000 λουκέτα, 45.000 δηλωμένοι άνεργοι έμποροι, 186.000 ανασφάλιστες οικογένειες, περιγράφουν την εμποροκτονία της αγοράς. Υπάρχουν άραγε εναλλακτικές λύσεις πέραν των Τραπεζών για ρευστότητα; Έχουμε προτείνει τη δημιουργία μιας Αναπτυξιακής Τράπεζας Μικρομεσαίων, ΑΤΜΕ, η οποία θα προκύψει από τη δομή των Συνεταιριστικών Τραπεζών σε όλη την Ελλάδα και θα μπορεί να χορηγεί μικροδάνεια στις επιχειρήσεις, χωρίς να λαμβάνει υπόψη το σημερινό Τειρεσία. Το Επενδυτικό Ταμείο μπορεί, επίσης, να παίξει τον ίδιο ρόλο διοχετεύοντας ευρωπαϊκά κονδύλια 1,5 δις στην ελληνική αγορά χωρίς την μεσολάβηση των συστημικών τραπεζών, τουλάχιστον μέχρι να ορθοποδήσουν. Γενικότερα ίχνος ελπίδας υπάρχει στον ορίζοντα; Νομίζω ότι ο ορίζοντας πρέπει να έρθει λίγο πιο κοντά σε εμάς. Το φως στο τούνελ θα φανεί εάν μικρύνει το τούνελ. Έχουμε κάνει ήδη πολλές θυσίες, αντέξαμε 6 χρόνια βαθιάς ύφεσης, 4 χρόνια χωρίς ρευστότητα, σε συνθήκες που κανένας άλλος Ευρωπαίος μικρομεσαίος δεν θα μπορούσε να επιβιώσει. Εμείς φτάσαμε ως εδώ, σίγουρα με πολλές απώλειες, αλλά με πολύ δύναμη και δικαιούμαστε να ελπίζουμε ότι θα τα καταφέρουμε. Την ιστορία της COSCO την πιστεύετε; Ναι απόλυτα, άλλωστε ως Πρόεδρος του ΕΒΕΠ χαιρέτισα τα εγκαίνια του νέου Προβλήτα ΙΙΙ εμπορευματοκιβωτίων της ΣΕΠ Α.Ε. στο Ικόνιο του Πειραιά. Ο επιχειρηματικός κόσμος εύχεται να πραγματοποιηθούν όλες οι προγραμματισμένες και οι νέες συμφωνίες, που θα καταστήσουν το λιμάνι του Πειραιά το μεγαλύτερο της Ευρώπης, με ανταποδοτικά οφέλη για την χώρα μας, την οικονομία και την απασχόληση. Οι ναυτιλιακές και εμπορικές δραστηριότητες δημιουργούν προστιθέμενη αξία, ενώ μπορούν να αυξήσουν το ΑΕΠ την επόμενη διετία κατά 2,5%. Το λιμάνι του Πειραιά έχει πράγματι πολλές δυνατότητες και μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων μπορεί να εξυπηρετεί 7 εκ. TEU, να καθιερωθεί σε διαμετακομιστικό κόμβο της Μεσογείου και να ακολουθήσει την ανοδική πορεία της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας. Υπάρχουν δύο γραμμές πλεύσης για το λιμάνι αφού ΟΛΠ & ΤΑΙΠΕΔ κινούνται σε αντίθετες απόψεις για την αξιοποίησή του, την πλήρη ιδιωτικοποίησή του και την παραχώρηση διαχείρισής του. Η COSCO ενδιαφέρεται για τον πλήρη έλεγχο του ΟΛΠ αλλά θέτει και αυστηρούς όρους. Ζητά την κατάργηση της καταβολής του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος των 28 εκ. € τον χρόνο για την παραχώρηση του προβλήτα 2 & 3, με πώληση και μεταβίβαση μετοχών, ή με παραχώρηση του management για 40 χρόνια. Στο λιμάνι ρίχνουν σήμερα άγκυρα νέοι πελάτες μετά την HP, LENOVO, HUAWEI, και ZTEΤ γι’αυτό το ΕΒΕΠ θα λειτουργήσει ως "διαβατήριο" ποιότητας, ταχύτητας και ασφάλειας των διαδικασιών του εισαγωγικού, εξαγωγικού και διαμετακομιστικού Εμπορίου στο λιμάνι του Πειραιά. Η αναβίωση του Χρηματιστηρίου Εμπορικών Προϊόντων τι μπορεί να προσφέρει; Οικονομική ανάκαμψη στον Πειραιά, έσοδα για το κράτος, ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου, αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων. Άλλωστε το ΧΕΠ λειτουργούσε στον Πειραιά μέχρι το 1993. Σε συνεννόηση με το ΧΑ και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιά διενεργούμε ήδη δυο έρευνες για το ελαιόλαδο και το scrap. Το Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμη και μελέτη βιωσιμότητάς του, οπότε πιστεύω ότι θα έχουμε περισσότερα να πούμε. Το κεφάλαιο της πολιτικής είναι ανοικτό ή κλειστό; Το κεφάλαιο πολιτική δεν άνοιξε ποτέ για μένα, ούτε πρόκειται, παρά τις προτάσεις που είχα. Η πολιτική δεν ταιριάζει στον χαρακτήρα μου και το γνωρίζω. Θέλω να ζω αξιοπρεπώς από την δουλειά μου, να βλέπω τους φίλους μου στα μάτια, να λέω ελεύθερα αυτά που πιστεύω χωρίς περιορισμούς. Έχω δηλώσει ότι ομάδα και κόμμα δεν αλλάζω, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορώ να παίξω μπάλα στον Ολυμπιακό, ούτε σκέφτομαι να κάνω στα 53 μου πολιτική καριέρα. Γιάννης Προβής

Διαβάστε επίσης

«Γυναικοκρατείται» ο Πειραιάς, τι έδειξε η τελευταία απογραφή πληθυσμούΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Υπό την «κυριαρχία» των γυναικών τελεί ο Δήμος Πειραιά, πληθυσμιακά τουλάχιστον, όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα της απογραφής του 2011, που δόθηκαν στη δημοσιότητα από τη Στατισ...

H Cosco θα κρίνει την τύχη του ΟΛΠΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η αναζήτηση «νομικής φόρμουλας» για να προχωρήσει η νέα συμφωνία με την Cosco, που ζητάει μείωση του τιμήματος για την προβλήτα ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά με «α...

Περισσότεροι επιβάτες για Αργοσαρωνικό, λιγότεροι για Αιγαίο...ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Με ελάχιστη και πάντως στα όρια του αναμενόμενου μείωση δρομολογίων και επιβατών, που σε καιρό κρίσης είναι μάλλον ένα ενθαρρυντικό μήνυμα, εξελίσσεται ο Αύγουστος στην ακτοπλοΐα τ...

Στο σφυρί τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της ΑλεξανδρούποληςΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για το σύνολο των δραστηριοτήτων τους. Το γεγονός αυτό συνεπάγετα...

ΕΒΕΠ: Επτά προτάσεις για τόνωση της ρευστότητας στην αγορά ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η διάρκεια της οικονομικής κρίσης καθιστά προβληματική, σε σημαντικό βαθμό, την επιβίωση και τη λειτουργία μεγάλου ποσοστού της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ως επί το πλείστον, ...