ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Το λιμάνι του Πειραιά, η τρόικα, οι Κινέζοι και η κυβέρνηση

Τάξη στο χάος των αντικρουόμενων θέσεων και συμφερόντων των εταίρων μας, σχετικά με την εκμετάλλευση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, αναμένεται να επιχειρήσει να βάλει άμεσα η ελληνική κυβέρνηση. Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έχει στα χέρια του από την προηγούμενη Παρασκευή την απάντηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Α.Ε. για το φιλικό διακανονισμό με την Cosco, η οποία είχε στείλει τις απαντήσεις της μια ημέρα πριν. Η μεγάλη διαφορά στα κείμενα των δύο εταιρειών που εστάλησαν προς το υπουργείο είναι η δικαιολόγηση της πρότασης της Cosco για την κατασκευή της επέκτασης του προβλήτα ΙΙΙ, που θα δώσει επιπλέον 1,9 εκατ. teu ετησίως από το 2020 και θα εκτινάξει τη χωρητικότητα στα 6,2 εκατ. teu ετησίως. Η Cosco έχει ζητήσει και έχει συμφωνηθεί από την ελληνική πλευρά να παγώσει το εγγυημένο αντάλλαγμα μέχρι να επιστρέψει το ΑΕΠ στα επίπεδα του 2008 συν 2% κατ? έτος. Την κίνηση αυτή τη δικαιολογεί συνδυάζοντας το ύψος της νέας επένδυσης, 230 εκατ. ευρώ, με την κάθετη πτώση του ΑΕΠ κατά 25% σε σχέση με το 2008, όταν και είχε καταθέσει την πρότασή της για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Γεγονός που έχει ρίξει την κίνηση του εσωτερικού φορτίου κατά 50% από τότε. Ωστόσο, αν και η πλευρά του ΟΛΠ έχει αποδεχθεί ουσιαστικά τις επιπτώσεις από τη μεγάλη μείωση του ΑΕΠ, αφού έχει συμφωνήσει να «ξεπαγώσει» το αντάλλαγμα μόλις το ΑΕΠ ανέλθει ξανά στα επίπεδα του 2008, στις απαντήσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φαίνεται να το αποδέχεται. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η ελληνική κυβέρνηση με τον τρόπο αυτό θέλει να αποφύγει να ανοίξει τον ασκό του Αιόλου σε ό,τι αφορά άλλες συμβάσεις του ελληνικού Δημοσίου με ιδιώτες. Η πλευρά ωστόσο των Κινέζων υποστηρίζει ότι ανάλογη σύμβαση, ανάμεσα σε δύο ιδιωτικές εταιρείες, η οποία δεν έχει και την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, δεν υπάρχει. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα στοιχεία, το οικονομοτεχνικό μοντέλο που έχει καταθέσει η Cosco σχετικά με τις επενδύσεις προβλέπει 120 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του νέου προβλήτα, και τα υπόλοιπα 110 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικές εγκαταστάσεις (γερανογέφυρες). Αλλά και τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν εντυπωσιακά, αφού το 2021 ο ΟΛΠ αναμένεται να εισπράξει πάνω από 110 εκατ. ευρώ, από περίπου 55 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το εγγυημένο αντάλλαγμα. Η ελληνική πλευρά εκτός από τις επιμέρους διαφωνίες με την Cosco (στο γενικό σχέδιο υπάρχει συμφωνία) πρέπει να αντιμετωπίσει και τις αντίρροπες δυνάμεις που ασκούνται από τρόικα και Ευρωπαϊκή Ενωση. Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με πληροφορίες που έχει συλλέξει η «Ν», τα συναρμόδια υπουργεία, αρχής γενομένης από τις επόμενες ημέρες, θα πρέπει να πείσουν όλες τις πλευρές να συμπλεύσουν σε ένα κοινά αποδεκτό σχέδιο. Η τρόικα κατ? αρχήν φαίνεται να επιθυμεί την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, αλλά πιέζει ώστε να μην προχωρήσει ο φιλικός διακανονισμός. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανταγωνισμού φαίνεται ότι επιθυμεί και αυτή την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ αφού θεωρεί ότι είναι η πιο καθαρή λύση, αλλά δεν έχει κλείσει ακόμα το φάκελο των καταγγελιών για την πρώτη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ και της Cosco, κάτι που φρενάρει την ιδιωτικοποίηση, ενώ αναμένει και τις απαντήσεις για το φιλικό διακανονισμό. Με παραχώρηση Στην υπόθεση του φιλικού διακανονισμού με την Cosco εμπλέκεται μεταξύ άλλων και η Επιτροπή Μεταφορών της Ε.Ε., η οποία θεωρεί ότι το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης είναι το ιδανικό και εκφράζει ενστάσεις για το ενδεχόμενο να υπάρξει στο μέλλον κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Θέση αναμένεται να πάρει και η Επιτροπή Εσωτερικής αγοράς. Πράσινο φως για το έργο Εν τω μεταξύ το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΠ Α.Ε., μετά και την έκδοση από το ΥΠΕΚΑ των περιβαλλοντικών όρων, αποφάσισε: α. Την έγκριση εκτέλεσης κατασκευής του έργου «Επέκταση Επιβατικού Λιμένα Πειραιώς - Νότια Πλευρά Κρουαζιέρας». β. Την έγκριση προκήρυξης Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για το ίδιο έργο και γ. Την έγκριση υποβολής αίτησης χρηματοδότησης και λοιπών συνοδευτικών εγγράφων του πιο πάνω έργου. Η Δ/νση Τεχνικών Έργων του ΟΛΠ Α.Ε. κατέθεσε ήδη τα γενικά και ειδικά σχέδια (ηλεκτροδότησης, λυμάτων, ύδρευσης, ηλεκτροδότησης, οπτικών ινών κλπ.) του έργου, τα τεύχη τεχνικών δεδομένων, συγγραφής υποχρεώσεων, τιμολογίων και το τεύχος Προκήρυξης Ανοιχτής Διαδικασίας για την πρόσληψη του Συμβούλου. Για το έργο αυτό έχουν ήδη εκδοθεί: α. Μελέτη του Εργαστηρίου Λιμενικών του ΕΜΠ, β. μελέτη cost-benefit του έργου από την Τράπεζα Πειραιώς, γ. μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, δ. μελέτη κυκλοφοριακών επιπτώσεων, ε. σύμφωνη γνώμη του ΓΕΝ, στ. έγκριση της Επιτροπής Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του ΥNA (2011), ζ. ΚΥA των συναρμόδιων Υπουργείων για ένταξη στο ΕΣΠΑ (2011), η. Διακήρυξη του έργου από τη διαχειριστική Αρχή του ΠΕΠ Αττικής (2012) και θ. έγκριση της Χρηματοδότησης του έργου από την Ε.Ε με ποσοστό 95% επί της συνολικής του δαπάνης (2013). Όπως είναι γνωστό, λόγω της αύξησης της κίνησης της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά (+151% την τελευταία δεκαετία 2002-2012), της ναυπήγησης νέας γενιάς κρουαζιερόπλοιων (άνω των 300 μ.) στα πλαίσια του Επενδυτικού Προγράμματος του ΟΛΠ Α.Ε. (2010 - 2015) αποφασίστηκε η επέκταση του νότιου μέρους του επιβατικού λιμένα, έργο το οποίο θα καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά, το σημαντικότερο κόμβο κρουαζιέρας της Μεσογείου. Το έργο θα έχει εσωτερικούς κρηπιδότοιχους 1000 μ., ωφέλιμο βάθος 18 μ. εξωτερικά λιμενικά έργα (κυματοθραύστες) 1.100 μ . και χερσαίους χώρους 140.000 τ.μ. Επί του χώρου αυτού προβλέπεται να κατασκευασθεί Διεθνής Σταθμός Επιβατών με Σύμβαση Παραχώρησης. Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 120 εκ. Ευρώ χρηματοδοτείται κατά 95% από ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία (113,9 εκ. Ευρώ). Το έργο θα κατασκευασθεί σε 23 μήνες από την υπογραφή του ιδιωτικού συμφωνητικού του Τεχνικού Συμβόλου, του οποίου η προεκτιμημένη αμοιβή βάση του Ν. 3316/2005 ανέρχεται στο ποσό 1.283.802 Ευρώ. Ο διαγωνισμός για την πρόσληψη του Συμβούλου είναι Ανοιχτός, οι δε δαπάνες του βαρύνουν τις πιστώσεις του έργου. Το έργο αυτό είναι το μεγαλύτερο λιμενικό έργο που εκτελείται στη χώρα μας και μάλιστα με κοινοτική χρηματοδότηση 95%, θα καταστήσει δε τον Πειραιά Διεθνές Κέντρο Κρουαζιέρας της Μεσογείου. Πηγή: naftemporiki.gr, AΠΕ

Διαβάστε επίσης

Eπιτάχυνση της αποκρατικοποίησης ΟΛΠ και ΟΛΘ ζητεί η τρόικαΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η αποκρατικοποίηση των μεγάλων λιμένων της χώρας (ΟΛΠ και ΟΛΘ) θα βρεθεί στο επίκεντρο της προσοχής της τρόικας, καθώς οι δανειστές έχουν διαπιστώσει καθυστερήσεις. Η έναρξη της δι...

Στον Πειραιά η ΛυρικήΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Μετά το πρόσφατο αφιέρωμα στην Μαρία Κάλλας που παρακολούθησαν πάνω από 5.000 θεατές, αλλά και την ανοιχτή δοκιμή στην Διονυσίου Αρεοπαγίτου, τον περασμένο Ιούλιο, την οποία παρακο...

Πράσινο φως του ΥΠΕΚΑ για το κέντρο κρουαζιέρας στον ΠειραιάΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Το πράσινο φως για την κατασκευή της επέκτασης της νότιας πλευράς του λιμανιού του Πειραιά, με σκοπό τη δημιουργία κέντρου κρουαζιέρας για την εξυπηρέτηση μεγάλου μεγέθους κρουαζιε...

Με Ν. Μαστοράκη, Στ. Λιβαθινό και Καμεράτα ξεκινά το Δημοτικό Θέατρο ΠειραιάΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Με τις καλύτερες προϋποθέσεις ξεκινά το πρόγραμμα του Δημοτικού Θέατρου Πειραιά, που «σηκώνει» αυλαία μέσα στο φθινόπωρο με την παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, Κ. Παπούλια, ...

Αναβολή για τις 15 Οκτωβρίου στα εγκαίνια του Δημοτικού ΘεάτρουΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Μια αναβολή, αυτή τη φορά για εξωγενείς λόγους στα εγκαίνια του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Όπως ανακοίνωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο δήμαρχος Πειραιά Βασίλης Μιχαλολιάκος, η αναβολή...

Υπέρ της ΕΥΔΑΠ η απόφαση στην κόντρα με το δήμο ΚερατσινίουΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η ΕΥΔΑΠ δεν υποχρεούται να πληρώνει στους Δήμους «τέλη δικαιώματος χρήσης διέλευσης υπεδάφους» για τους αποχετευτικούς αγωγούς μεταφοράς λυμάτων και ομβρίων υδάτων που διέρχονται υ...