ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Περισσότερη προστασία για τις θάλασσες απαιτεί η ΕΕ από τα κράτη

Tα θαλάσσια οικοσυστήματά μας πάσχουν από πολυετή υπερεκμετάλλευση και εγκατάλειψη προειδοποιεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος

 


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε μια νέα έκθεση για τη θαλάσσια στρατηγική (ΟΠΘΣ), η οποία αποκαλύπτει ότι, ενώ το πλαίσιο της ΕΕ για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και φιλόδοξα σε παγκόσμιo επίπεδο, εξακολουθούν να υπάρχουν επίμονες προκλήσεις, όπως τα πλεονάζοντα θρεπτικά συστατικά, ο υποθαλάσσιος θόρυβος, τα πλαστικά απορρίμματα και άλλα είδη ρύπανσης, καθώς και η μη βιώσιμη αλιεία.

 


Ο Βιργκίνιους Σινκέβιτσους, Επίτροπος αρμόδιος για το περιβάλλον, τους ωκεανούς και την αλιεία, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η παρούσα έκθεση και τα συνοδευτικά μηνύματα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος επιβεβαιώνουν ότι πρέπει να εντείνουμε τη δράση για να προστατεύσουμε τις θάλασσες και τους ωκεανούς μας. Έχουμε σημειώσει πρόοδο, για παράδειγμα στον τομέα της βιώσιμης αλιείας, αλλά χρειαζόμαστε επιπλέον προσπάθειες για να αναχαιτίσουμε την ανεύθυνη ρύπανση των θαλασσών μας».

 

Ο επίτροπος εξέφραση την λύπη του εκτιμώντας ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν θα επιτύχουν την καλή περιβαλλοντική κατάσταση που απαιτείτο από τη νομοθεσία για όλα τα θαλάσσια ύδατά τους έως το 2020 και ότι, για ορισμένες θαλάσσιες περιοχές, οι προσπάθειες που απαιτούνται είναι σημαντικές. «Η Επιτροπή θα προβεί σε επανεξέταση της οδηγίας-πλαισίου για τη θαλάσσια στρατηγική, προκειμένου να διαπιστώσει τι λειτούργησε καλά και τι όχι, και να αναλάβει δράση για τις ελλείψεις που θα προσδιοριστούν.

 

Η προστασία των θαλασσών και των ωκεανών μας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και αποτελεί προϋπόθεση για τους αλιείς μας, άνδρες και γυναίκες, ώστε να μας παρέχουν υγιή και βιώσιμα θαλασσινά και στο μέλλον και, ως εκ τούτου, αξίζει τη συνεχή προσοχή μας σε όλους τους τομείς πολιτικής».

 

 

Προς ένα σημείο χωρίς επιστροφή
Ο κ. Hans Bruyninckx, Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, δήλωσε: «Οι θάλασσες και τα θαλάσσια οικοσυστήματά μας πάσχουν από πολυετή υπερεκμετάλλευση και εγκατάλειψη. Μπορεί σύντομα να φτάσουμε σε ένα σημείο χωρίς επιστροφή, αλλά, όπως επιβεβαιώνεται στην έκθεσή μας, εξακολουθούμε να έχουμε μια ευκαιρία να αποκαταστήσουμε τα θαλάσσια οικοσυστήματά μας, αν ενεργήσουμε με αποφασιστικότητα και συνοχή και επιτύχουμε μια βιώσιμη ισορροπία μεταξύ του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούμε τις θάλασσες και του αντικτύπου μας στο θαλάσσιο περιβάλλον».

 

 

Περισσότερα πλαστικά
Η έκθεση της ΟΠΘΣ παρουσιάζει μια ανάμεικτη εικόνα της κατάστασης των θαλασσών της Ευρώπης. Σχεδόν τα μισά παράκτια ύδατα της Ευρώπης παρουσιάζουν έντονο ευτροφισμό. Παρόλο που οι κανόνες της ΕΕ που ρυθμίζουν τα χημικά προϊόντα οδήγησαν σε μείωση των ρυπαντικών ουσών, παρατηρήθηκε αυξημένη συσσώρευση πλαστικών και πλαστικών χημικών καταλοίπων στα περισσότερα θαλάσσια είδη. Χάρη στην κοινή αλιευτική πολιτική της ΕΕ, σχεδόν όλες οι εκφορτώσεις στον Βορειοανατολικό Ατλαντικό προέρχονται από υγιή αποθέματα. Αυτό όμως δεν συμβαίνει ακόμη στη Μεσόγειο, για την οποία απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες.

 

Η έκθεση «Marine Messages II» του ΕΟΠ, στην οποία βασίζεται η επανεξέταση της Επιτροπής, δείχνει ότι η ιστορική και, σε ορισμένες περιπτώσεις, η τρέχουσα χρήση των θαλασσών μας δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και έχει ως αποτέλεσμα από τις αλλαγές στη σύνθεση των θαλάσσιων ειδών και οικοτόπων έως τις αλλαγές στη συνολική φυσική και χημική σύνθεση των θαλασσών. Προτείνει ακόμη λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν την ΕΕ να επιτύχει τον στόχο της για καθαρές, υγιείς και παραγωγικές θάλασσες, κυρίως μέσω διαχείρισης με βάση το οικοσύστημα.

 

Ιστορικό
Η οδηγία-πλαίσιο για τη θαλάσσια στρατηγική (ΟΠΘΣ) έχει προσφέρει ώθηση για την καλύτερη κατανόηση των πιέσεων και του αντικτύπου των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στη θάλασσα, καθώς και των επιπτώσεών τους στη θαλάσσια βιοποικιλότητα, στους οικοτόπους τους και στα οικοσυστήματα που υποστηρίζουν. Οι γνώσεις που αποκτήθηκαν από την εφαρμογή της εν λόγω οδηγίας ήταν, για παράδειγμα, κινητήρια δύναμη για την έκδοση της οδηγίας για τα πλαστικά μίας χρήσης. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε αυξημένη συνεργασία μεταξύ των παραθαλάσσιων κρατών μελών των περιφερειών των τεσσάρων ευρωπαϊκών θαλασσών, καθώς και μεταξύ των θαλάσσιων περιφερειών.
Η οδηγία απαιτεί από τα κράτη μέλη να θεσπίσουν περιφερειακά συντονισμένες στρατηγικές με σκοπό την επίτευξη καθαρών, υγιών και παραγωγικών θαλασσών. Αυτός ο πρωταρχικός στόχος, ο οποίος αναφέρεται
ως «καλή περιβαλλοντική κατάσταση», καθορίζεται βάσει ορισμένων αποκαλούμενων «χαρακτηριστικών περιγραφής» (π.χ. βιοποικιλότητα, αλιεία, ευτροφισμός, ρυπογόνες ουσίες, απορρίμματα, υποθαλάσσιος θόρυβος).
Αποτελεί βασικό νομοθέτημα που προστατεύει και διατηρεί τη θαλάσσια βιοποικιλότητα και τους οικοτόπους της και, ως εκ τούτου, αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την εφαρμογή της στρατηγικής για τη βιοποικιλότητα και της στρατηγικής «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» έως το 2030 και παράγοντα που συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη της φιλοδοξίας μηδενικής ρύπανσης στη θάλασσα. Συνδέεται επίσης στενά με τις επικείμενες στρατηγικές για τα βιώσιμα χημικά προϊόντα και τις έξυπνες και βιώσιμες
μεταφορές.
Η ΟΠΘΣ πρέπει να επανεξεταστεί έως τα μέσα του 2023 και, όπου είναι αναγκαίο, θα προταθούν τροποποιήσεις. Η επανεξέταση θα αναλύσει περαιτέρω τα επιτεύγματα και τις προκλήσεις για την περιβαλλοντική προστασία των ευρωπαϊκών θαλασσών, σύμφωνα με το θεματολόγιο της Επιτροπής για τη βελτίωση της νομοθεσίας, και θα διενεργηθεί παράλληλα με την επανεξέταση της κοινής αλιευτικής πολιτικής.

Διαβάστε επίσης

Οι Έλληνες ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή - Ρεπορτάζ του Κώστα ΑργυρούΠεριβάλλον

  Πάνω από το 80% των πολιτών στη χώρα μας παίρνει σοβαρά το θέμα, δείχνει παγκόσμια έκθεση σε 40 διαφορετικές χώρες   Οι Ελληνες θεωρούν σε ποσοστό 83% ότι η κλιματική αλλαγή αποτ...

Πόσο «πράσινα» μπορούν να γίνουν τα αεροπλάνα; - Ρεπορτάζ του Κώστα ΑργυρούΠεριβάλλον

  Το πρώτο παγκοσμίως «ηλεκτρικό αεροσκάφος» κατασκευάστηκε στη Σλοβενία και έλαβε αυτές τις μέρες άδεια απογείωσης, δίνοντας ελπίδες για το μέλλον   Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλε...

Πλαστικοί Ποδηλατόδρομοι – Μια ολλανδική πατέντα - Ρεπορτάζ του Κώστα ΑργυρούΚόσμος

  Μια πρωτότυπη ιδέα αξιοποίησης παλιών πλαστικών συσκευασιών πέρασε τα δοκιμαστικά τεστ και θα περάσει σύντομα σε φάση μαζικής παραγωγής   To 2018 μια ολλανδική εταιρία ξεκίνησε έ...

Καθαρές θάλασσες: Εξαιρετικής ποιότητας νερά για κολύμβηση σε περισσσότερες από 1.500 ελληνικές παραλίεςΕλλάδα

  Συνολικά 1.634 ακτές της χώρας παρακολουθούνται για την ποιότητα των υδάτων κολύμβησης, μέσα από ένα ευρύτατο πρόγραμμα το οποίο εκτελείται υπό την επίβλεψη και την εποπτεία της ...

Πλαστικά «κορωνο-σκουπίδια». Η επόμενη απειλή - Ρεπορτάζ του Κώστα ΑργυρούΚόσμος

  Οι επιστήμονες προειδοποιούν για τις συνέπειες της ανεύθυνης χρήσης των νέων «αξεσουάρ» της πανδημίας. Μάσκες, γάντια, μπουκαλάκια καταλήγουν σε μεγάλο βαθμό στις θάλασσες.   Το ...

Το εκπληκτικό ταξίδι ενός «διάσημου» μαυροπετρίτη - Μαδαγασκάρη- Αντικύθηρα σε 26 ημέρεςΠεριβάλλον

Η «Πλαγάρα», όπως την βάφτισαν οι ορνιθολόγοι, είναι πιο διάσημος Μαυροπετρίτης στην Ελλάδα, που ταξίδεψε για μια ακόμα χρονιά από την Μαδαγασκάρη για τα αγαπημένα της Αντικύθηρα. ...

Αυξάνονται τα ενεργειακά «έξυπνα νησιά» στην Ευρώπη - Ρεπορτάζ του Κώστα ΑργυρούΠεριβάλλον

  Μετά την Τήλο και την Ικαρία, πολλά ελληνικά νησιά επιδιώκουν την ένταξή τους στο σχετικό πρόγραμμα της Κομισιόν για καθαρή ενέργεια και αυτονομία   Η Τήλος ήταν αυτή που πρωτοπό...