ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πανευρωπαϊκός έλεγχος σε 576 influencers για τυχόν παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές – 20 Έλληνες στη λίστα

 

Συνολικά 576 influencers, μεταξύ αυτών και 20 Έλληνες, που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες, προωθούν και διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών, υπέστησαν έλεγχο με τη μέθοδο των «σαρώσεων» (sweep) σε όλες τις πλατφόρμες των social media για τυχόν παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές.

Ο έλεγχος, στον οποίο συμμετείχε και το Υπουργείο Ανάπτυξης έγινε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, από τις 27/10/2023 έως και 30/11/2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης. Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).

Το αμέσως προσεχές διάστημα οι influencers θα λάβουν επιστολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.

Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες influencers από το Υπουργείο Ανάπτυξης:

(α) επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»

(β) υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και

(γ) προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες «influencers»

Από τον έλεγχο στους Έλληνες «influencers», διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).

Έρευνα για παραβάσεις

Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Οι έρευνες στην Ευρώπη

-Από το 97% των ελεγχόμενων «influencers» των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον

καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.

-To 78% των «influencers» ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.

-Σε ποσοστό 30% οι «influencers» δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.

-Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).

-Το 40% των «influencers» διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.

-Το 34% των «influencers» παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.

-Το 40% των «influencers» προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.

Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 «influencers» που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 «influencers» προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.

Οι «influencers» και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

Διαβάστε επίσης

Σε ισχύ από τις 22 Απριλίου το "Καλάθι των Νονών" και από τις 24 Απριλίου το "Καλάθι του Πάσχα"Ελλάδα

Από τις 22 Απριλίου 2024 έως και τις 4 Μαΐου 2024 τίθεται σε ισχύ το «Καλάθι των Νονών», ενώ από τις 24 Απριλίου 2024 έως και τις 4 Μαΐου 2024 το «Καλάθι του Πάσχα». Υπενθυμίζεται ...

Ποιος είναι ο Κώστας Σιδηρόπουλος που αντικαθιστά τον Δ. Παπανώτα στο ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑΕλλάδα

Μετά την αποπομπή του Δημήτρη Παπανώτα από το ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ, τη θέση του παίρνει ο Κώστας Σιδηρόπουλος (σ.σ. γιος της πρώην βουλευτού Κατερίνας Παπακώστα)     Βιογραφικ...

O Κασσελάκης εξαίρεσε τον Δ. Παπανώτα από το ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑΕλλάδα

Την απόφαση να εξαιρέσει από το ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τον Δημήτρη Παπανώτα ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανος Κασσελάκης.   «Σέβομαι απόλυτα τις αποφάσεις των μελών ...

Ανδρουλάκης: Στις 9 Ιουνίου να αναδειχθεί ισχυρή και σοβαρή αξιωματική αντιπολίτευση απέναντι στη ΝΔΕλλάδα

«Πρέπει να αποδοκιμαστεί η πολιτική της Νέας Δημοκρατίας. Πώς αξιοποίησε ο κ. Μητσοτάκης το 41% που του έδωσε ο λαός στις εθνικές εκλογές», ανέφερε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Α...

Κασσελάκης: Η καπηλεία του πατριωτισμού, της πίστης και της οικογένειας από την Δεξιά τελειώνει εδώΕλλάδα

Μετά τις επικρίσεις που δέχτηκε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης, σχετικά με ζητήματα θρησκευτικής πίστης, απάντησε με βίντεο στον λογαριασμό του. Στο μήνυμα του ο κ. ...

Στις 25 Απριλίου ξεκινά το "Πασχαλινό Ωράριο Καταστημάτων Λεκανοπεδίου Αττικής"Ελλάδα

Ενημέρωση από την Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Αττικής όμορων νομών και νήσων Αιγαίου Tην Κυριακή 28 Απριλίου θα είναι ανοικτά τα μαγαζιά   Η  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΑΤΤΙΚΗ...

Αίρεται η ασυλία του Κυριάκου Βελόπουλου – «Είναι αστεία υπόθεση», λέει ο ίδιοςΕλλάδα

Συναίνεσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης στην πρόταση της επιτροπής δεοντολογίας Την άρση της βουλευτικής ασυλίας του προέδρου της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκου Βελόπουλου σε υπόθεση «...

Στ. Κασσελάκης: Συναντήθηκε με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής – «Άλλο η προσωπική μου πίστη, κι άλλο η αναγκαία ρύθμιση της σχέσης Κράτους – Εκκλησίας»Ελλάδα

Ελπιδοφόρος: «Με χαρά υποδέχθηκα τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ένα παιδί της ομογένειας, που σέβεται τον ρόλο της Εκκλησίας»   Με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο ...

Μαζική συμμετοχή στις απεργιακές διαδηλώσεις — Άνοιξε το κέντρο της Αθήνας, πώς κινούνται τα ΜΜΜΕλλάδα

  Σε απεργιακό κλοιό βρίσκεται σήμερα η χώρα, λόγω της 24ωρης πανελλαδικής απεργίας που κήρυξε η ΓΣΕΕ . Στην απεργία συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς , οι  εργαζόμενοι...