Δήμοι: Ετοιμάζουν κατασχέσεις για οφειλές για να μην φορτωθούν χρέη στους δημοτικούς υπαλλήλους
Με τον «πέλεκυ» των κατασχέσεων βρίσκονται αντιμέτωποι τουλάχιστον 5.000 οφειλέτες του δήμου Ξάνθης μετά το ‘σαφάρι’ που ξεκίνησε το Ταμείο του δήμου Ξάνθης να «μαζέψει» οφειλές χρόνων που ανέρχονται σε 5,5 εκ. ευρώ και να δώσουν λόγο στο Υπουργείο όπως υποχρεούνται από το νέο νόμο 5027/2023 που τίθεται σε εφαρμογή από 1/1/2024.
Οι δημοτικοί υπάλληλοι καλούνται να βγάλουν όπως εξηγεί η προϊσταμένη του Ταμείου του δήμου Ξάνθης η κα. Κοκκίνου Περιστέρα τον μεγάλο όγκο των οφειλών. Ο νόμος καταλογίζει την υποχρέωση είσπραξης των οφειλών στους υπαλλήλους και ουδεμία ευθύνη έχουν oι αιρετοί, όπως σημειώνει και προσθέτει: «Στις αρχές του έτους πρέπει να παραδώσουμε στο ΥΠΕΣ την λίστα με τις οφειλές που παραγράφονται και ποιες όχι. Αυτό ορίζει ο νέος νόμος 5027/2023. Είναι μεγάλος ο όγκος που επεξεργαζόμαστε. Έχουμε ακολουθήσει όλες τις προαπαιτούμενες διαδικασίες αποστέλλοντας συστημένες επιστολές σε οφειλέτες. Κάποιοι μας λένε ότι δεν έλαβαν την ειδοποίηση όμως εμείς έχουμε τον τρόπο να αποδείξουμε ότι την αποστείλαμε. Η διαδικασία που ακολουθεί, μετά από δύο ειδοποιήσεις είναι οι κατασχέσεις, όπως ορίζει νόμος 4928/2022 για τις κατασχέσεις εις χείρας τρίτων.
Μιλώντας για το ζήτημα που έχει προκύψει με τις κατασχέσεις ο αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Μανώλης Φανουράκης τονίζει: «Ποια δημοτική αρχή που μάλιστα αποχωρεί θα αποφάσιζε κατασχέσεις για οφειλές ετών εν μέσω Χριστουγέννων; Είναι ευνόητο πως οι αιρετοί δεν έχουν καμία σχέση μ’ αυτό. Ο νόμος έχει αναθέσει στο Ταμείο των δήμων αυτή την υποχρέωση γιατί διαφορετικά θα καταλογιστούν οι οφειλές στους υπαλλήλους. Κατανοούμε το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τις κατασχέσεις αλλά δεν είναι στο χέρι μας να κάνουμε κάτι διαφορετικό».
Το ζήτημα αφορούν το σύνολο των δήμων της χώρας, οι οποίοι έχουν πολύ ασφυκτικές προθεσμίες για την καταγραφή των οφειλών.
Σημειώνουμε ότι στο άρθρο 39, του νόμου 5027/2023 περί βεβαίωσης και είσπραξη εσόδων δήμων, σημειώνεται:
1. Οι δήμοι βεβαιώνουν ταμειακά τα κάθε είδους οφειλόμενα ποσά, από οποιαδήποτε πηγή, που καθίστανται εισπρακτέα έσοδα, εντός αποσβεστικής προθεσμίας πέντε (5) ετών, που αρχίζει το επόμενο έτος από τη γένεση της οφειλής, εκτός αν με ειδικές διατάξεις ορίζονται μικρότερες προθεσμίες. Για τον ακριβή καθορισμό των υπόχρεων και του οφειλόμενου ποσού, οι δήμοι, πέραν της χρήσης των μητρώων τους, δύνανται να ζητούν το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου ή την επωνυμία του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, την ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας, τον αριθμό φορολογικού μητρώου και τη διεύθυνση κατοικίας ή έδρας, από κάθε αρχή της Γενικής Κυβέρνησης κατά την έννοια της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), η οποία υποχρεούται να προσκομίσει τα αιτούμενα στοιχεία εντός ενός (1) μηνός, με κάθε πρόσφορο τρόπο. Η μη εμπρόθεσμη ανταπόκριση στο αίτημα του δήμου, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο, συνιστά λόγο πειθαρχικού ελέγχου των αρμόδιων οργάνων της Γενικής Κυβέρνησης.
2. Αν οι υπόχρεοι δεν έχουν υποβάλει δήλωση αναγκαίων στοιχείων ή υπέβαλαν δήλωση με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία, βεβαιώνονται σε βάρος τους οι οφειλές από τη γένεση της υποχρέωσής τους και τα πρόστιμα που τους αναλογούν κατά περίπτωση επί των οφειλών των πέντε (5) τελευταίων ετών.
3. Οι δήμοι εξασφαλίζουν την είσπραξη των βεβαιωθέντων εσόδων εντός αποσβεστικής προθεσμίας πέντε (5) ετών, που αρχίζει από τη λήξη του έτους της ταμειακής τους βεβαίωσης. Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου παρατείνεται για ίσο χρονικό διάστημα με την κοινοποίηση πράξης βεβαίωσης ή ατομικής ειδοποίησης εν ευρεία ή εν στενή έννοια, προς τον υπόχρεο, ή σε εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 138 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί του καθορισμού των περιπτώσεων διακοπής της παραγραφής των χρηματικών απαιτήσεων του Δημοσίου.
4. Για τα οφειλόμενα ποσά που έγιναν με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο γνωστά στον δήμο αλλά δεν βεβαιώθηκαν εντός της προθεσμίας της παρ. 1, καθώς και για τα ανείσπρακτα έσοδα μετά το πέρας της προθεσμίας της παρ. 3, συντάσσεται, με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικής Υπηρεσίας, έκθεση για τους λόγους της μη βεβαίωσης και της μη είσπραξης. Η έκθεση υποβάλλεται, εντός του πρώτου μήνα κάθε έτους, στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών και αποστέλλεται στο αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο ενεργεί σύμφωνα με τον ν. 4820/2021 (Α’ 130).
Πηγή: aftodioikisi.gr