Τι ζητεί ο CEO του μεγαλύτερου tour operator στην Ευρώπη από ξενοδόχους, τοπικούς φορείς και κυβέρνηση. Οι σχεδιασμοί της TUI για την Ελλάδα
Με τις παραλίες, τα νησιά και τις τουριστικές υποδομές να προσελκύουν εκατομμύρια ξένους επισκέπτες κάθε χρόνο, η Ελλάδα έχει καταφέρει να εδραιωθεί στις κορυφαίες επιλογές του ευρωπαϊκού τουρισμού.
Τα ορεινά και ημιορεινά μέρη της χώρας, με χιονοδρομικά κέντρα, μονοπάτια, ποδηλατικές διαδρομές και φυσιολατρικά δίκτυα, δεν έχουν ακόμη αποκτήσει το πολυδιάστατο τουριστικό προϊόν που θα τα καταστήσει βιώσιμους προορισμούς 12 μήνες τον χρόνο. Όπως επισημαίνουν φορείς του κλάδου, τα χιονοδρομικά εξαρτώνται από το χιόνι και τις καιρικές συνθήκες στην Ελλάδα, ενώ οι παράλληλες δραστηριότητες (πεζοπορία, mountain-bike, θεματικά πάρκα) δεν έχουν αναπτυχθεί όπως στο εξωτερικό.
Η TUI καλεί για επανεξέταση στρατηγικής στον ελληνικό τουρισμό
Η TUI, μέσω του CEO της, ?Sebastian?Ebel, έχει σταθερά υπογραμμίσει ότι η Ελλάδα διαθέτει «όλα τα χαρακτηριστικά για να πρωταγωνιστήσει και τον χειμώνα». Στην Κρήτη, μεταξύ άλλων, ο κ. Ebel μίλησε στους ξενοδόχους και τόνισε ότι «όταν θέλεις να επεκτείνεις τη σεζόν, πρέπει να δώσεις λόγο στους πελάτες να έρθουν, με αθλητικά γεγονότα, ποδηλασίες, μαραθώνιους, πολιτιστικά γεγονότα και καρναβάλια, έχοντας τα ξενοδοχεία ανοικτά».
Ο κ. Ebel κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους να δημιουργήσουν ένα «ημερολόγιο εκδηλώσεων», το οποίο θα μπορεί να ενταχθεί στην πλατφόρμα TUI Musement, και οι εκδηλώσεις να προσεγγίζουν 7-10 εκατομμύρια χρήστες σε όλον τον κόσμο.
Αυτή η πρόταση δείχνει ότι η αλλαγή στρατηγικής δεν μπορεί να περιμένει. Οι υποδομές θα πρέπει να είναι σε ετοιμότητα, τα εστιατόρια και τα καταστήματα θα πρέπει να είναι ανοιχτά, τα ξενοδοχεία να διαθέτουν θέρμανση, θερμαινόμενες πισίνες, αίθουσες εκδηλώσεων και άλλες χρήσιμες παροχές.
Από επιχειρηματική σκοπιά, η μετάβαση σ’ έναν 10μηνο τουριστικό κύκλο αποτελεί μεγάλη ευκαιρία. Η διασπορά του τουρισμού σε περιοχές πέρα από τα νησιά θα ενισχύσει την ισορροπία της εγχώριας οικονομίας, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα μειώσει τις εποχικές διακυμάνσεις.
Οι επισκέπτες που αναζητούν εμπειρίες «εκτός σεζόν», με πιο οικονομικό προϋπολογισμό και εναλλακτικό προϊόν, είναι μια παγκόσμια τάση που η Ελλάδα μπορεί να εκμεταλλευτεί. Η TUI καταγράφει αυτήν τη στιγμή μεγάλη ζήτηση για τον φετινό χειμώνα από τους Γερμανούς για Ισπανία, Αίγυπτο, Τουρκία, Πορτογαλία και Τυνησία. Η Ελλάδα παραμένει εκτός κάδρου.
Όμως, οι προκλήσεις είναι ουσιαστικές. Η αεροπορική συνδεσιμότητα για τον χειμώνα παραμένει περιορισμένη και -όπως τόνισε ο κ. Ebel- «οι πτήσεις είναι το πιο δύσκολο ζήτημα». Εδώ μπαίνει ο ρόλος του κράτους, από το οποίο ο CEO της TUI ζήτησε στήριξη, όπως έκανε η Αίγυπτος, η οποία επιδοτεί τις χειμερινές πτήσεις του μεγάλου tour operator, τουλάχιστον μέχρι να καταφέρουν να γεμίσουν τα αεροπλάνα.
Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι τα ξενοδοχεία που βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα αντιμετωπίζουν υψηλή ενεργειακή και λειτουργική επιβάρυνση και ταυτόχρονα έχουν να ανταγωνιστούν γειτονικές χώρες, που είναι σε θέση να προσφέρουν πακέτα με χαμηλότερο κόστος. Εδώ έρχεται και πάλι ο ρόλος του κράτους, που θα πρέπει να στηρίξει αυτές τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης του τουρισμού της χώρας.
Τέλος, η χώρα χρειάζεται όχι απλώς marketing, αλλά «προϊόν»: ουσιαστική διαφοροποίηση, επενδύσεις σε δραστηριότητες (πεζοπορία, ορεινή ποδηλασία, οικο-τουρισμός, wellness, αγροτουρισμός, κ.λπ.), επιμόρφωση τοπικών φορέων και αξιοποίηση του φυσικού/πολιτιστικού κεφαλαίου.
Επιχειρηματικό σήμα κινδύνου & κάλεσμα προς το κράτος
Η πολιτεία καλείται να αλλάξει τον ρόλο της: από παθητικός υποστηρικτής σε στρατηγικό πυλώνα της επιμήκυνσης της σεζόν. Προς αυτήν την κατεύθυνση απαιτούνται:
- Φορολογικά κίνητρα,
- επιδότηση για χειμερινή λειτουργία,
- ενίσχυση δρομολογίων,
- συνεργασία με διεθνείς tour operators και
- προώθηση νέων αγορών-πηγών τουριστών (σε Ανατολική Ευρώπη, Βαλκάνια, Ασία).
Αν η Ελλάδα επιθυμεί να «ξεφύγει» από την έννοια του θερινού προορισμού μόνο και να γίνει πραγματικά 10μηνος (ή και 12μηνος) τουριστικός «παίκτης», η αλλαγή στρατηγικής είναι επιτακτική.












