Η κρουαζιέρα «κάνει κράτει» και ελπίζει - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού
Μια σειρά από ολοκαίνουρια και υπερσύγχρονα πλωτά ξενοδοχεία πολυτέλειας περιμένουν το τέλος της πανδημίας για να πέσουν στη θάλασσα τους επόμενους μήνες, ανάλογα με την πορεία της πανδημίας.
Στις αρχές του 2020 ο άνεμος έδειχνε να φουσκώνει τα πανιά του τομέα της κρουαζιέρας. Είχε προηγηθεί μια χρονιά ρεκόρ και όλα έδειχναν ότι ανοδική τάση θα συνεχιστεί με ασυγκράτητους ρυθμούς. Ακολούθησε η πανδημία και τα αποτελέσματα ήταν ως γνωστόν καταστροφικά. Πολλά από τα νέα πλοία, που είχαν παραγγελθεί για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση έμειναν τελικά στα ναυπηγεία, με τους ιδιοκτήτες τους να καθυστερούν επίτηδες την ολοκλήρωσή τους. Το καλοκαίρι έγιναν κάποια δειλά βήματα επιστροφής, αλλά το δεύτερο κύμα της πανδημίας ανάγκασε πάλι τους πλοιοκτήτες να δέσουν κάβους.
Η εκτίμηση είναι ότι ο χώρος θα ανακάμψει. Το ερώτημα είναι πότε θα συμβεί αυτό. Προς το παρόν δε μπορούν να γίνουν ασφαλείς προβλέψεις για το 2021, αφού όλα εξαρτώνται από την πορεία αντιμετώπισης της covid-19. Kάποιες σκέψεις που υπήρχαν για ένα προσεκτικό ξεκίνημα στα τέλη Φεβρουαρίου μάλλον παίρνουν μετάθεση. Το παράδειγμα της Γερμανίας, όπου η κρουαζιέρα εξακολουθεί να παραμένει ένας πολύ δημοφιλής τρόπος διακοπών είναι χαρακτηριστικό.
Το περιοδικό Spiegel παρουσίασε αυτές τις ημέρες κάποια από τα υπερσύγχρονα πλοία, που περιμένουν να κάνουν το παρθενικό τους ταξίδι, μέσα στο 2021 δίνοντας το έναυσμα για μια ανάκαμψη του χώρου.
Ενα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η «Aida Cosma», το δεύτερο υπερσύγχρονο κρουαζιερόπλιο της ομώνυμης εταιρίας, κινούμενο εξ' ολοκλήρου με υγροποιημένο φυσικό αέριο, του οποίου το ντεμπούτο έχει ήδη καθυστερήσει και δεν αναμένεται να γίνει παρά προς το τέλος του χρόνου. Ηταν προγραμματισμένο για ταξίδια από το Κίελο στη Νορβηγία και στη Βαλτική, τα οποία θα εκτελεί κατ΄αρχήν και όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες το «δίδυμο» του πλοίο «Aida Nova».
Μια άλλη εντυπωσιακή άφιξη που καθυστέρησε και αναμένεται τώρα για την άνοιξη είναι αυτή του «Sea Cloud Spirit», ενός ιστιοφόρου που μπορεί να μεταφέρει 136 επιβάτες και το οποίο ανακαινίστηκε στο Κίελο και έχει προγραμματίσει τώρα το παρθενικό του ταξίδι με αυτό το όνομα για τις 22 Απριλίου με προορισμό τη Μαγιόρκα.
Εντελώς άλλου μεγέθους το »Enchanted Princess« με χωρητικότητα 3.660 επιβάτες που ανήκει στη λεγόμενη βασιλική κατηγορία της Princess Cruises. Αντί για τον Ιούνιο του 2020, που ήταν προγραμματισμένο να αρχίσει τα ταξίδια του στη Μεσόγειο θα πρέπει τώρα να περιμένει μέχρι το νωρίτερο τις 22 Μαΐου του 2021, εκτός απροόπτου.
Kάτι ανάλογο ισχύει και για το μικρότερο σε μέγεθος »World Voyager«, το οποίο επίσης χρειάστηκε να περιμένει πάνω από μισό χρόνο για το πρώτο ταξίδι του, που θα είναι προς τις Κανάριες Νήσους. Η ιδιοκτήτρια Nicko Cruises φιλοδοξεί ότι αυτό θα συμβεί στα τέλη Μαρτίου για να το δρομολογήσει στη συνέχεια επίσης στη Μεσόγειο.
Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα παραδείγματα πλοίων, που παραμένουν καθηλωμένα σε λιμάνια ή ναυπηγεία και «κάνουν κράτει» περιμένοντας τη στιγμή που θα πάρουν άδεια απόπλου προς τους πιο διαφορετικούς προορισμούς. Η εκτίμηση είναι πάντως ότι για να επιστρέψει η κίνηση στα επίπεδα προ κορωνοϊού θα χρειαστεί ακόμα αρκετή υπομονή. Δεν είναι τυχαίο ότι κάποιοι ιδιοκτήτες αποφάσισαν να αποσύρουν προς διάλυση παλιότερα «σκαριά» που υπό άλλες συνθήκες μπορεί να είχαν ακόμα τρία με τέσσερα χρόνια «δράσης»...