Τουρισμός - Έρευνα Πα.Πει : Απώλειες εσόδων άνω του 50% – Ενισχυμένο το "brand name" Ελλάδα
Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η Έρευνα του Πανεπιστήμιου Πειραιά για την επίδραση του COVID-19 στον Τουρισμό.
Την έρευνα πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο Πειραιά σε συνεργασία με το OpenTourism τον Απρίλιο του 2020, για την επίδραση του COVID-19 στον Τουρισμό στην Ελλάδα ταυτόχρονα σε τουρίστες, σε επαγγελματίες και στελέχη του κλάδου.
Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε το διάστημα 7-12 Απριλίου σε δείγμα 1059 άτομα (725 άτομα από την πλευρά των επισκεπτών, ενώ από την πλευρά των επιχειρήσεων συγκεντρώθηκαν συνολικά 334 ερωτηματολόγια).
Στόχος είναι η έρευνα αυτή να επαναλαμβάνεται ανά σταθερό χρονικό διάστημα για να φανούν και τυχόν διαφοροποιήσεις στις αντιλήψεις με βάση το χρόνο (longitudinal study).
Στα γενικά συμπεράσματα της έρευνας συγκαταλέγεται η αναμενόμενη άλλωστε εκτίμηση ότι η φετινή χρονιά θα είναι πολύ κακή για τον Τουρισμό, με απώλειες που θα ξεπερνούν το 50% των αναμενόμενων εσόδων.
Πάντως στα θετικά ευρήματα της έρευνας ξεχωρίζει η εκτίμηση ότι το brand name «Ελλάδα» θα είναι ενισχυμένο μετά την πανδημία, ακριβώς λόγω της υποδειγματικής αντίδρασης της πολιτείας, των αντοχών που επέδειξε το ΕΣΥ και των συγκριτικά λίγων θυμάτων που είχαμε, έναντι άλλων ανταγωνιστικών χωρών, όπως η Ιταλία και η Ισπανία.
Βάσει της έρευνας, μεταξύ των ενεργειών που θα πρέπει να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις σχετικά με το ξέσπασμα του COVID-19, όπως φάνηκε από τις απαντήσεις των ερωτηθέντων, είναι η ενίσχυση μέτρων διασφάλισης υγείας πελατών, ευέλικτες πολιτικές ακύρωσης, και έπειτα ακολουθεί για τους ταξιδιώτες η μείωση τιμών, ενώ για τις επιχειρήσεις η έρευνα για τις αλλαγές στην συμπεριφορά των τουριστών.
Οι Έλληνες ταξιδιώτες φαίνεται να έχουν χαμηλή αντίληψη για τον κίνδυνο (risk takers), δηλώνοντας θετικοί στο να βρεθούν σε events με πολύ κόσμο και να ταξιδεύσουν με μέσα όπου μπορούν πολλά άτομα να βρεθούν στον ίδιο χώρο.
Το γεγονός αυτό πιθανόν να οφείλεται στο μεγάλο ποσοστό σχετικά μικρών ηλικιών του δείγματος, όπου με βάση παλιότερες έρευνες που έχουν γίνει για αντίστοιχες αν και μικρότερου τύπου επιδημίες, όπως τον SARS, τα μικρότερης ηλικίας άτομα είναι σε μεγαλύτερο βαθμό διατεθειμένα να αναλάβουν περισσότερους κινδύνους σε ένα ταξίδι.
Παρόλα αυτά, κοινή παραδοχή αποτελεί το γεγονός ότι η ασφάλεια, το σύστημα υγείας του προορισμού και η τήρηση των κανόνων υγιεινής στα καταλύματα θα αποτελέσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό κριτήρια επιλογής του προορισμού ή της, από πλευράς ταξιδιωτών.
Ένα επίσης θετικό στοιχείο αποτελεί το σημαντικό ποσοστό ταξιδιωτών το οποίο αναζητά πληροφορίες και εικόνες από προορισμούς που επιθυμεί να επισκεφθεί, γεγονός από το οποίο επιχειρήσεις μπορούν να ωφεληθούν ακολουθώντας τις κατάλληλες ενέργειες.
Η σωστή χρήση των social media και η επιβεβαίωση στους πελάτες ότι γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για να γίνει η επιχείρηση ή ο προορισμός ασφαλής, αποτελούν σημαντικά στοιχεία.
Επιστημονικός Υπεύθυνος: Δρ. Γεωργία Ζούνη Τμήμα Τουριστικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
Επιστημονική Ομάδα
Αντωνέλου Φωτεινή – Τμήμα Τουριστικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
Γεωργακή Ιωαννα - MSc in International Business Management with Tourism Heriot Watt University, Edinburgh, UK
Καπετανάκη Ειρήνη - MBA Tourism Neapolis, MSc International Acccounting & Finance, Strathclyde University
Νίκου Ιωάννης - Τμήμα Τουριστικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
Σιγανός Έυχαρις - Τμήμα Τουριστικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιώς
*Αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας
στην Πηγή: Portnet.gr