ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Γιατί γερνάει ο παγκόσμιος στόλος των φορτηγών πλοίων

Το 9% είναι άνω των 20 ετών σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal

Η δραστηριότητα διάλυσης πλοίων σε όλους τους τομείς είναι ιδιαίτερα υποτονική μέχρι στιγμής φέτος. Τα ναυπηγεία παλεύουν με την αδύναμη ζήτηση χάλυβα και τις πιεσμένες τιμές, οι οποίες περιορίζουν τη δυνατότητα προσφοράς υψηλότερων ποσοστών παλιοσίδερου. Επιπλέον, η ανατίμηση του δολαρίου και η περιορισμένη ρευστότητα εμποδίζουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των διαλυτηρίων εν μέσω της επικρατούσας δυναμικής της αγοράς ναύλων. Κατά συνέπεια, η δραστηριότητα διάλυσης έχει παραμείνει σημαντικά περιορισμένη και, καθώς απομένει σχεδόν ένας μήνας για το τέλος του έτους, μια ουσιαστική αλλαγή στο σημερινό τοπίο φαίνεται απίθανη.

Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου INTERMODAL αναφέρουν: «Η παρούσα ανάλυση επικεντρώνεται στη δραστηριότητα διάλυσης στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου. Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2024, συνολικά 51 πλοία ξηρού χύδην φορτίου είχαν πωληθεί για παλιοσίδερα. Για λόγους σύγκρισης, οι συναλλαγές διάλυσης ανήλθαν σε 91 το 2023, 48 το 2022, 59 το 2021 και 142 το 2020. Μεταξύ των κατηγοριών πλοίων, ο τομέας Capesize έχει αποδειχθεί ότι είναι ο λιγότερο πιθανός για διάλυση, με μόνο τέσσερα πλοία που κατεδαφίστηκαν – σημειώνοντας το χαμηλότερο επίπεδο από το 2007, όταν κανένα πλοίο Capesize δεν στάλθηκε σε διαλυτήρια. Αντίθετα, οι τομείς Panamax, Handymax/Supramax και Handysize κατέγραψαν 17, 13 και 17 κατεδαφίσεις, αντίστοιχα» και προσθέτουν:

«Με τον αριθμό των νέων πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που εισέρχονται στην αγορά να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2018, η μέση ηλικία των πλοίων σε όλους τους τομείς αυξάνεται σταδιακά. Από τώρα, η συνολική μέση ηλικία του στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου έχει φθάσει στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2011.

Μεταξύ των διαφόρων τμημάτων, αν θεωρήσουμε τα Handymax έως και τα Ultramax ως ενιαία κατηγορία, το τμήμα αυτό έχει φτάσει σε μέσο όρο ηλικίας ρεκόρ 12,19 ετών. Το τμήμα Capesize έχει πλέον μέσο όρο 11,10 έτη, το υψηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2009, ενώ η μέση ηλικία του Panamax ανέρχεται σε 12,10 έτη, το υψηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2010. Εν τω μεταξύ, ο τομέας Handysize έχει αναδειχθεί ως ο γηραιότερος, με μέση ηλικία 13,50 έτη, την υψηλότερη που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2011».

Σύμφωνα με τους αναλυτές τα παραπάνω στοιχεία συνέβαλαν επίσης στην αύξηση του ποσοστού των παλαιών πλοίων (άνω των 20 ετών) στον υπάρχοντα στόλο. Επί του παρόντος, το 9% του συνολικού στόλου χύδην ξηρού φορτίου, μετρούμενο σε χωρητικότητα νεκρού βάρους (dwt), αποτελείται από πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών. Μεταξύ των διαφόρων τομέων, το τμήμα Capesize έχει το μικρότερο μερίδιο πλοίων μεγαλύτερης ηλικίας, με μόνο το 4% του στόλου του να υπερβαίνει τα 20 έτη.

Ακολουθεί ο τομέας Handymax-Ultramax με 11%, ο τομέας Panamax/Kamsarmax με 13% και ο τομέας Handysize, ο οποίος έχει το μεγαλύτερο ποσοστό με 14%.Όλα τα στοιχεία υπολογίζονται σε όρους dwt. Το μερίδιο των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου ηλικίας άνω των 20 ετών αυξάνεται σταθερά κατά περίπου 1% ετησίως, ανεβαίνοντας από το 6% στο τέλος του 2020 στο σημερινό 9%.

Εν όψει του 2025, η αναμενόμενη υποτίμηση των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων, σε συνδυασμό με την πιθανή αποδυνάμωση της αγοράς ναύλων, αναμένεται να καταστήσει τη διάλυση πιο ελκυστική επιλογή για τους πλοιοκτήτες. Επιπλέον, με πάνω από 480 νέα πλοία ξηρού χύδην φορτίου να έχουν προγραμματιστεί για παράδοση, η διάλυση παλαιότερων μονάδων θα μπορούσε να αναδειχθεί ως στρατηγική κίνηση για τη διατήρηση της ισορροπίας της αγοράς, υπό την προϋπόθεση ότι οι συνθήκες στις μάντρες θα γίνουν ευνοϊκές.

του Μηνά Τσαμόπουλου από newmoney.gr

Διαβάστε επίσης

Χρήστος Στυλιανίδης: «Εφαρμόζουμε ήδη ένα σχήμα ΣΔΙΤ για την ανανέωση του δημόσιου στόλου επιβατηγών πλοίων»Ναυτιλία

Η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο 3ο Φόρουμ Ναυτιλίας του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου   Την στρατηγική της Ελλάδας για την απ...

Δημιουργείται συνεργατικός σχηματισμός (Maritime Cluster), προϋπολογισμού 25 εκατομμυρίων ευρώ, για την ενίσχυση των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμούΝαυτιλία

Οι ανακοινώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη στην επετειακή εκδήλωση της Hemexpo, για την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής, την ενεργειακή αναβάθ...

«How to perform a Sea Transport (VOY OR T/C)» - Διαδικτυακό σεμινάριο από τον Σύνδεσμο Μεσιτών Ναυτιλιακών ΣυμβάσεωνΝαυτιλία

  Ο  Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων  διοργανώνει νέο επιμορφωτικό σεμινάριο πρακτικής της νέας εκπαιδευτικής περιόδου 2024-2025, που αφορά στελέχη και εκπαιδευόμενους Ναυτ...

12+1 Πρωτοβουλίες και Δράσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για ΑμεΑ Ναυτιλία

3η Δεκεμβρίου: «Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία»   Τιμώντας τη σημερινή «Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία», το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοινώνει ενέργει...

Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής – ΤΑΙΠΕΔ: Εκκίνηση του διαγωνισμού για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της ΣούδαςΝαυτιλία

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, ανακοιν...

Χρήστος Στυλιανίδης: «Απλοποιούμε και Ψηφιοποιούμε τις διαδικασίες για να προσελκύσουμε πλοία με ελληνική σημαία»Ναυτιλία

Η συμμετοχή του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο OT Forum «Ένα νέο παραγωγικό πρότυπο – Ελλάδα 2030» στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών   Τις σύγχρονες προκλήσεις στη να...

"Επιλέγω Ναυτιλία": Ημερίδα στην ΑΕΝ Κρήτης – Πάνω από 30 ναυτιλιακές εταιρείες στα ΧανιάΝαυτιλία

Γνωριμία των σπουδαστών της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Κρήτης με εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιριών – Inspiring Young People in Shipping: Σημαντική δράση της ΑΕΝ για ενημέρωση και ...

Στέφανος Γκίκας: «Η Πάτρα έχει τα χαρακτηριστικά και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να αναδειχθεί σε εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό για την κρουαζιέρα»Ναυτιλία

Τον λιμένα της Πάτρας, έναν από τους σημαντικότερους επιβατικούς και εμπορευματικούς σταθμούς της χώρας, επισκέφθηκε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκα...

Βιοκαύσιμα στη ναυτιλία: μπορούν να οδηγήσουν σε ένα πράσινο μέλλον ή είναι απλώς μια πρόσκαιρη λύση;Ναυτιλία

    Καθώς η ναυτιλία αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση για να μειώσει την ρύπανση σε άνθρακα, τα βιοκαύσιμα έχουν κερδίσει την προσοχή ως μια πιθανή λύση για τη μείωση των εκπομπών αε...

ΠΝΟ: «Όχι από τα πληρώματα των πλοίων, η πρόσδεση και απόδεση πλοίων»Ναυτιλία

Η πρόσδεση και απόδεση των πλοίων στα πορθμεία των λιμανιών θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από εργαζόμενους του λιμένα και όχι από τα πληρώματα των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίω...