Στα 90 εκατ. δολάρια η μέση τιμή ενός νεότευκτου πλοίου - 30% αυξημένη σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ του 2022 – Saronic Magazine
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  • Translate to English

Στα 90 εκατ. δολάρια η μέση τιμή ενός νεότευκτου πλοίου - 30% αυξημένη σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ του 2022

Της Αναστασίας Βαμβακά/capital.gr

Η αύξηση της αξίας των νεότευκτων πλοίων καταγράφει εντυπωσιακή άνοδο το 2024, με τη μέση τιμή τους να φτάνει τα 90 εκατ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 30% σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ του 2022 και πολύ υψηλότερα από τα 50 εκατ. δολάρια της τελευταίας δεκαετίας. 

Η συνεχής αύξηση αυτή αντικατοπτρίζει τη δυναμική της ναυπηγικής αγοράς και την έντονη ζήτηση για νέα πλοία, παρά τις προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, η οποία παραμένει κατακερματισμένη.

Η εξήγηση για αυτή την αύξηση της αξίας εντοπίζεται στην ισχυρή ζήτηση για πλοία υψηλότερης τεχνολογίας και μεγαλύτερου μεγέθους, καθώς και στην αυξανόμενη ανάγκη για αποδοτικότερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία. 

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, το μέσο μέγεθος των πλοίων που παραγγέλνονται φέτος έχει φτάσει τα 54.000 gt, το υψηλότερο ρεκόρ στην ιστορία, αυξημένο κατά 40% σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών. Σημαντικό ποσοστό αυτής της αύξησης αφορά πλοία υψηλότερης αξίας, όπως τα containerships, τα LNG carriers και τα κρουαζιερόπλοια, τα οποία αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% της συνολικής χωρητικότητας των παραγγελιών φέτος, από μόλις 28% την προηγούμενη δεκαετία.

Αυτή η αυξημένη ζήτηση για νεότευκτα πλοία έχει οδηγήσει σε μία γενικότερη ανάπτυξη της ναυπηγικής αγοράς, με τη συνολική αξία των παραγγελιών να φτάνει τα 155 δισ. δολάρια για το 2024, κατατάσσοντας τη χρονιά ως τη δυναμικότερη από την τελευταία περίοδο εκρηκτικής ανάπτυξης το 2007-2008. Παράλληλα, οι 50 μεγαλύτεροι πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει το 52% της συνολικής χωρητικότητας των παραγγελιών, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από το 30% της περιόδου 2009-2011, αν και λιγότερο από το 10% των ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως έχουν προχωρήσει σε νέες παραγγελίες.

Η συνεχής αύξηση των τιμών των νεότευκτων πλοίων υποστηρίζεται από την ισχυρή χρηματοδότηση που είναι διαθέσιμη για μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες επενδύουν σε πλοία για να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες του παγκόσμιου εμπορίου και να ανταποκριθούν στις αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Ειδικότερα, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα LNG carriers αποτελούν τους κύριους τομείς όπου παρατηρείται έντονη δραστηριότητα, καθώς οι ανάγκες για αυτές τις κατηγορίες πλοίων αυξάνονται λόγω γεωπολιτικών εντάσεων και της επέκτασης της αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Παρά την αυξημένη ζήτηση, η ναυπηγική βιομηχανία αντιμετωπίζει προκλήσεις, καθώς η υψηλή δραστηριότητα παραγγελιών πιέζει τη διαθέσιμη χωρητικότητα των ναυπηγείων και αυξάνει τους χρόνους παράδοσης, ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις στο κόστος παραγωγής συνεχίζουν να επηρεάζουν την αγορά. Ωστόσο, η ανάγκη για ανανέωση του στόλου και η μετάβαση σε πιο βιώσιμα και τεχνολογικά προηγμένα πλοία φαίνεται να καθοδηγούν την επενδυτική δραστηριότητα στον τομέα, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να στραφούν σε πιο αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία.

Αυτή η ανανεωμένη δυναμική στον ναυπηγικό τομέα υπογραμμίζεται και από τη συνεχώς αυξανόμενη τάση για πράσινες τεχνολογίες, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επενδύουν σε πλοία που πληρούν τις αυστηρές περιβαλλοντικές προδιαγραφές, αλλά και στις ανάγκες για μεγαλύτερη ευελιξία στην εφοδιαστική αλυσίδα και την παγκόσμια μεταφορά εμπορευμάτων.

Διαβάστε επίσης

Τα σχέδια του Υπουργείου Ναυτιλίας για ακτοπλοΐα, λιμάνια και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνηΝαυτιλία

Έξι βασικές στρατηγικές πρωτοβουλίες που σκοπεύουν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά και να προωθήσουν τη στροφή της προς πιο πράσινες και ασφαλείς...

Economist: Στα πρόθυρα ένας από τους χειρότερους εμπορικούς πολέμους από τη δεκαετία του 1930Ναυτιλία

Ο κόσμος βρίσκεται στα πρόθυρα πολλαπλών εμπορικών πολέμων. Ορισμένoυς θα τους εξαπολύσει με «θάρρος και πίστη» ο Donald Trump , ένας άνθρωπος που χαρακτηρίζει τους δασμούς ως «το ...

Χούθι: Yποστηρίζουν ότι έπληξαν «ζωτικής σημασίας στόχο» στο ισραηλινό λιμάνι ΕϊλάτΝαυτιλία

  Δυνάμεις των Χούθι της Υεμένης επιτέθηκαν με drones ενάντια σε ένα «ζωτικής σημασίας στόχο» στο λιμάνι Εϊλάτ του Ισραήλ στην Ερυθρά Θάλασσα , ανακοίνωσε σήμερα ο στρατιωτικός εκπ...

Προκήρυξη διαγωνισμού απευθείας κατάταξης Αξιωματικών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. ειδικότητας Οικονομικού έτους 2024Ναυτιλία

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής/Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων/Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής προκηρύσσει διαγωνισμό για την απευθείας κα...

Χρήστος Στυλιανίδης: «Δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε με τόλμη και να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο πλαίσιο του τρίπτυχου ασφάλεια – εκσυγχρονισμός – αναδιάρθρωση»Ναυτιλία

Η χθεσινή ενημερωτική συνάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη με τους δημοσιογράφους και οι δηλώσεις του για τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου γι...

Ελλάδα - Τουρκία: "Πορτοκαλί τηλέφωνο" και στα τοπικά λιμεναρχείαΝαυτιλία

Σε θετικό κλίμα έγιναν χθες στη Χίο οι διμερείς συζητήσεις σε «τεχνικό» – υπηρεσιακό επίπεδο μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων αξιωματικών του Λιμενικού. Συμφωνήθηκε να αποκατασταθεί η απ...

Δένουν κάβους τα πλοία για 24 ώρες την ερχόμενη Τετάρτη 20/11 – Η ΠΝΟ συμμετέχει στην απεργία της ΓΣΕΕ Ναυτιλία

Τη συμμετοχή της στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ για την ερχόμενη Τετάρτη 20/11, αποφάσισε ομόφωνα στη σημερινή της συνεδρίαση, η διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.       Σ...

Στην 29η Διεθνή Διάσκεψη COP 29 των Ηνωμένων Εθνών, θα συμμετάσχει ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος ΓκίκαςΝαυτιλία

Στην εξαιρετικά σημαντική για την Κλιματική Αλλαγή 29η Διεθνή Διάσκεψη των μερών της Σύμβασης – Πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP 29), που θα πραγματοποιηθε...