«Στόχος της ZEMBA είναι να ανοίξει την πόρτα σε νέες και ολοένα και περισσότερο επεκτάσιμες λύσεις», δήλωσε η Ingrid Irigoyen, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της ZEMBA.
H ΖΕΜΒΑ είναι μια πρωτοβουλία των ιδιοκτητών φορτίων, τα οποία θα μεταφέρονται με πλοία μηδενικών εκπομπών.
«Επειδή υπάρχουν περιορισμοί κλίμακας για εκείνα τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα που βασίζονται σε βιογενείς πρώτες ύλες, η ταχεία ανάπτυξη των συνθετικών καυσίμων που προέρχονται από υδρογόνο αυτή τη δεκαετία είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι ο ναυτιλιακός τομέας θα μπει σε μια ευθυγραμμισμένη πορεία προς την πλήρη απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές το αργότερο έως το 2050. Χαιρόμαστε που τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι ο ναυτιλιακός τομέας θα είναι έτοιμος να παρέχει στα μέλη της ZEMBA, που είναι πρωτοπόροι στην αγορά εμπορευμάτων με βάση το κλίμα, συνθετικά καύσιμα».
Σχεδόν 50 φορείς εκμετάλλευσης πλοίων και προμηθευτές καυσίμων από όλο τον κόσμο ανταποκρίθηκαν στην έρευνα της ZEMBA, που είχε ως στόχο να αξιολογήσει την ετοιμότητα της αγοράς για την εμπορική ανάπτυξη των συνθετικών καυσίμων στη ναυτιλία.
«Τα αποτελέσματα της έρευνας προσφέρουν μια πολύτιμη ματιά στην αναδυόμενη αγορά των ηλεκτρονικών καυσίμων και των πλοίων που μπορούν να χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα», δήλωσε ο δρ Carlo Raucci, διευθυντής Βιώσιμων Καυσίμων και Στρατηγικής στο Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub.
«Παρά το σημερινό χάσμα μεταξύ της προσφοράς συνθετικών καυσίμων και της διαθεσιμότητας των πλοίων, είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε τη δυνατότητα των καυσίμων αυτών να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον ναυτιλιακό τομέα».
Διαγωνισμός ΖΕΜΒΑ
Ο επερχόμενος διαγωνισμός της ZEMBA βασίζεται στα διδάγματα που αντλήθηκαν κατά τον πρώτο διαγωνισμό της, ο οποίος ολοκληρώθηκε με επιτυχία τον Απρίλιο του 2024. Η Hapag-Lloyd ήταν ο νικητής του πρώτου διαγωνισμού και υποστηρίζει τα μέλη να αποφύγουν συλλογικά τουλάχιστον 82.000 μετρικούς τόνους CO2e το 2025 και το 2026.
Η πλειονότητα των ερωτηθέντων προέβλεψε ότι η εμπορική ανάπτυξη των ηλεκτρονικών συνθετικών στον ναυτιλιακό τομέα θα είναι εφικτή από το 2027 και το 2028, με περιορισμένη ανάπτυξη ενδεχομένως ήδη από τα τέλη του 2026.
Ωστόσο, για τα επόμενα έτη, τα αποτελέσματα της έρευνας εντόπισαν αναντιστοιχία στην προμήθεια ορισμένων συνθετικών καυσίμων και των αντίστοιχων πλοίων που μπορούν να χρησιμοποιούν αυτά τα καύσιμα.
Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μπορούν να λειτουργούν με συνθετική μεθανόλη είναι ήδη διαθέσιμα, αλλά η έρευνα δεν διαπίστωσε πρόοδο στα έργα παραγωγής αυτού του καυσίμου μετά την τελική επενδυτική απόφαση (FID).
Αντίθετα, τα υπό κατασκευή έργα παραγωγής συνθετικής αμμωνίας φαίνεται να είναι επαρκή για να καλύψουν την εκτιμώμενη ζήτηση της ZEMBA, αλλά τα πρώτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα χρήσης συνθετικής αμμωνίας είναι απίθανο να πέσουν στο νερό μέχρι το 2027.
Για όλους τους τύπους καυσίμων, η έκθεση υπογραμμίζει ότι ένας σημαντικός αριθμός έργων για e-fuel παραμένουν σε στάδιο προ-FID, δημιουργώντας αμφιβολίες για το αν τα έργα αυτά θα ξεκινήσουν την παραγωγή στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα και, συναφώς, αν τα πλοία διπλού καυσίμου με δυνατότητα e-fuel θα λειτουργούν πράγματι με e-fuels.
Ο DNV
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον Ιάσονα Στεφανάτο, Global Decarbonization Director, DNV, τον προηγούμενο μήνα παραγγέλθηκαν μόνο 13 πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, αλλά μια ευρύτερη εξέταση των δεδομένων του έτους παρουσιάζει μια ελπιδοφόρα πορεία για τον κλάδο.
Καθώς το τρίτο τρίμηνο του 2024 έκλεισε, ο συνολικός αριθμός των νέων παραγγελιών για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα έχει φτάσει τις 335. Ο αριθμός αυτός σηματοδοτεί σημαντική αύξηση κατά 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, υποδεικνύοντας μια ισχυρή στροφή προς πιο πράσινες ναυτιλιακές λύσεις.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, η μεθανόλη κυριάρχησε στο τοπίο, καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μερίδιο των νέων παραγγελιών.
Ωστόσο, το τρίτο τρίμηνο μετατόπισε το ενδιαφέρον στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), το οποίο σημείωσε αξιοσημείωτη ανάκαμψη. Μόνο το γ’ τρίμηνο καταγράφηκαν 105 νέες παραγγελίες LNG, που αντιστοιχούν στο 64% του συνόλου των παραγγελιών πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα για το τρίμηνο.
Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένει ο κύριος μοχλός ανάπτυξης του στόλου πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, αντιπροσωπεύοντας περίπου τα δύο τρίτα όλων των νέων παραγγελιών κατά το τρίτο τρίμηνο.
Εκτός από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα LNG carriers και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων συνέβαλαν σημαντικά στο σύνολο, με 26 και 13 νέες παραγγελίες αντίστοιχα.
Ενώ το ενδιαφέρον για τη μεθανόλη συνεχίζει να είναι έντονο, η πρόοδος στα πλοία με καύσιμο την αμμωνία είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτη. Μια νέα παραγγελία για ένα πλοίο με καύσιμο αμμωνίας τον Αύγουστο ανεβάζει το σύνολο σε 15 για το 2024, μια σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το 2023, όπου είχαν παραγγελθεί μόνο δύο τέτοια πλοία.
Συνολικά, τα στοιχεία από τη βάση δεδομένων AFI της DNV αναδεικνύουν μια σημαντική κίνηση προς τα εναλλακτικά καύσιμα στον ναυτιλιακό τομέα, η οποία οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η αυξημένη ζήτηση για πιο πράσινες ναυτιλιακές λύσεις και η πρόοδος στην τεχνολογία καυσίμων.
*του Αντώνη Τσιμπλάκη από naftemporiki.gr