Στο πλαίσιο αυτό, ο γενικός γραμματέας της SEA Europe, της Ένωσης Ναυπηγείων και Ναυτιλιακού Εξοπλισμού της Ευρώπης, Κρίστοφ Τάιτγκατ, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την απόφαση της Ε.Ε. να αποστείλει την περασμένη εβδομάδα στην επιστολή των νέων καθηκόντων προς τον Ευρωπαίο επίτροπο, Απόστολο Τζιτζικώστα, να προχωρήσει στην ανάπτυξη μιας νέας βιομηχανικής ναυτιλιακής στρατηγικής για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της βιωσιμότητας και της ανθεκτικότητας του ναυτιλιακού τομέα της Ευρώπης.
Σημειώνεται ότι η SEA Europe έχει ζητήσει εδώ και καιρό τη στήριξη της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας από την Ε.Ε., που θα περιλαμβάνει τα ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, στο αναθεωρημένο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την τόνωση του τομέα των πλωτών μεταφορών και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας.
Είναι γνωστό ότι τα ασιατικά ναυπηγεία, σε συνδυασμό με τα οικονομικά κίνητρα που προσφέρουν με τη στήριξη των κινεζικών τραπεζών, έχουν μειώσει αισθητά τις παραγγελίες πλοίων στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι οι ναυπηγικές επιχειρήσεις της Ευρώπης, υπογράφοντας σχετική επιστολή που απέστειλε πρόσφατα η SEA Europe στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, επισημαίνουν την κρίσιμη στρατηγική σημασία της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας και του εφοδιασμού της για την άμυνα, τη στρατηγική αυτονομία και τη ναυτιλία.
Η επιστολή στην Ε.Ε.
«Εξετάζοντας τις φιλοδοξίες της Ε.Ε. για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την ψηφιοποίηση, καθώς και την ανταγωνιστικότητα και τις προκλήσεις ασφάλειας που αντιμετωπίζει σήμερα ο ναυτιλιακός τομέας, η Ευρώπη θα πρέπει να δράσει γρήγορα για να διασφαλίσει ότι θα διατηρήσει και θα εδραιώσει μια ισχυρή ναυτιλιακή βιομηχανική ικανότητα, τόσο πολιτική όσο και στρατιωτική», τονίζεται στην επιστολή, ενώ καλείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκδώσει επειγόντως μια νέα ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική για την κατάλληλη στήριξη του τομέα.
«Το αίτημα αυτό», όπως επισημαίνεται στην επιστολή, «έχει υποστηριχθεί από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα συμπεράσματά του για μια ανταγωνιστική ευρωπαϊκή βιομηχανία, που θα οδηγήσει το πράσινο, ψηφιακό και ανθεκτικό βιομηχανικό μας μέλλον», αλλά και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο ψήφισμά του σχετικά με την «Οικοδόμηση μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής στρατηγική για τους λιμένες».
Στην επιστολή, επίσης, σημειώνεται ότι το 9% του ετήσιου κύκλου εργασιών της ναυπηγικής βιομηχανίας επενδύεται στην έρευνα, την ανάπτυξη και την καινοτομία, ενώ αναφέρεται πως τα περισσότερα ευρωπαϊκά ναυπηγεία εξοπλίζονται με συστήματα εξοπλισμού και τεχνολογιών που παράγονται από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού και προμηθευτών τεχνολογίας.
Η SEA Europe επισημαίνει εξάλλου ότι τα πλοία και οι πλατφόρμες που κατασκευάζονται στην Ευρώπη -με ευρωπαϊκές τεχνολογίες, συστήματα και εξοπλισμό- επιτρέπουν την ασφαλή, αποδοτική και φιλική προς το περιβάλλον μεταφορά αγαθών, ενέργειας και ανθρώπων και είναι ζωτικής σημασίας για τους αναδυόμενους τομείς της γαλάζιας οικονομίας (όπως οι υπεράκτιες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας).
Τα βασικά σημεία
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή Ένωση Ναυπηγείων και Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, βασικά δομικά στοιχεία της στρατηγικής της Ευρώπης για την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας πρέπει να είναι, μεταξύ άλλων:
- Η εισαγωγή «Made in Europe» απαιτήσεων και μη τιμολογιακών κριτηρίων στις δημόσιες συμβάσεις στρατηγικών αγορών (patrol vessels, ferries, offshore κ.λπ.).
- Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την κατασκευή και μετασκευή πλοίων από πλοιοκτήτες.
- Η εισαγωγή νομοθεσίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, που θα υποστηρίξει το επιχειρηματικό πλαίσιο γύρω από τις βιώσιμες και ψηφιακές θαλάσσιες μεταφορές.
- Η διευκόλυνση εγγυήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με ευνοϊκούς όρους για επενδύσεις στην αλυσίδα αξίας των υδάτινων μεταφορών, τη γαλάζια οικονομία και την άμυνα.
- Η δημιουργία μιας δεξαμενής εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού σε όλη την Ευρώπη.
Η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία αποτελείται από περίπου 300 ναυπηγεία όλων των ειδών και μεγεθών, με περισσότερους από 28.000 κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού. Όπως έχει επισημάνει η Sea Europe, η ετήσια αξία παραγωγής του κλάδου φτάνει τα 128 δισ. ευρώ, δημιουργώντας παράλληλα 1,1 εκατ. άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.
Αναφέρει, ακόμη, ότι ο τομέας των εσωτερικών πλωτών οδών, παρά τη μεταφορά 150 δισεκατομμυρίων τονομιλίων φορτίου ετησίως, αντιμετωπίζει έναν γερασμένο στόλο και περιορισμένη οικονομική ικανότητα.
ECSA: «Κλειδί» για την ασφάλεια η ισχυρή ναυτιλία
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επερχόμενης καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας, την οποία η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντεΛάιεν, δεσμεύτηκε να προωθήσει κατά τις 100 πρώτες ημέρες της νέας Επιτροπής.
Αυτό τονζει η Ένωση Ευρωπαίων Εφπλιστών (ECSA) σε ανακοίνωστης με αφορμή την έκθεση του πρώην επικεφαλής της Ευρωπϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Μάρι Ντράγκι, στην οποία επισημαίνει την ανάγκη να διατηρηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική.
Παράλληλα, διαπιστώνει ότι η ναυτιλία θα χρειαστεί 40 δισ. ευρώ ετησίως για να απαλλαγεί από τον άνθρακα.
Σύμφωνα με το έγγραφο θέσης της ECSA, σχετικά με μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική στο πλαίσιο της νέας καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας, οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές τονίζουν ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη και ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της γηραιάς ηπείρου σε θέματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας.
naftemporiki.gr