ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άνοδος στο διεθνή ανταγωνισμό ναυτιλιακών κέντρων για Αθήνα / Πειραιά

Στην έβδομη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων διεθνών ναυτιλιακών κέντρων βρέθηκε η Αθήνα/Πειραιάς, από την όγδοη που ήταν πέρυσι σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «2024 Xinhua-Baltic International Shipping Centre Develop Index Report».

 

Η Σιγκαπούρη παραμένει στην κορυφή της αξιολόγησης της Xinhua-Baltic και ακολουθούν το Λονδίνο, η Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ, το Ντουμπάι και το Ρότερνταμ ενώ στην όγδοη θέση είναι η Νινγκμπό/Ζουχάν, στην ένατη το Αμβούργο και στη δέκατη η Νέα Υόρκη/Νιου Τζέρσεϊ.

Η έκθεση συντάχθηκε από την Xinhua China Economic Information Service και το Baltic Exchange και αξιολόγησε 43 πόλεις-λιμάνια και ναυτιλιακά κέντρα. Η κατάταξη βασίστηκε σε ένα ευρύ φάσμα κατηγοριών σχετικών με τη ναυτιλιακή βιομηχανία, με το 20% του αποτελέσματος να σταθμίζεται από τα λιμάνια, το 50% τις επιχειρηματικές υπηρεσίες και το 30% στο γενικότερο περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένης της κυβερνητικής διαφάνειας, των επιδόσεων των logistics και των τελωνειακών δασμών.

Η Σιγκαπούρη κατέκτησε την πρώτη θέση με βαθμολογία 96,23, μια θέση που διατηρεί καθ’ όλη τη διάρκεια της 11χρονης ιστορίας της ετήσιας έκθεσης. Το Λονδίνο που κατέλαβε τη δεύτερη θέση σημείωσε βαθμολογία 82,50, επεκτείνοντας ένα πενταετές σερί στην θέση αυτή ενώ πίσω από το Λονδίνο βρέθηκε η Σαγκάη με βαθμολογία 81,84.

Για την Αθήνα/Πειραιάς η έκθεση αναφέρει μεταξύ άλλων ότι εξακολουθεί να διαδραματίζει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα, με περισσότερα από 1.000 ναυτιλιακά γραφεία να έχουν έδρα είτε στην Αθήνα είτε στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Από το 2022, περισσότερα από 5.500 πλοία ή περίπου το 22% του παγκόσμιου στόλου ανήκουν σε Έλληνες, σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (UGS). Η δύναμη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας έχει βελτιωθεί σημαντικά την τελευταία δεκαετία, καθώς ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί περισσότερο από 50%. Η κυριαρχία της ελληνικής ναυτιλίας υποστηρίζεται από τα δεξαμενόπλοια και τα bulkers, με την ελληνική ναυτιλία να ελέγχει το 31% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 25% του στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, το 22% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, το 15% των πλοίων μεταφοράς χημικών και προϊόντων και το 11% των πλοίων μεταφοράς υγραερίου. Ωστόσο, μόνο το 8% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως είναι ελληνικής ιδιοκτησίας.

Η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει επίσης έναν σημαντικό ρόλο στην ευρωπαϊκή οικονομία. Κατά μέσο όρο, η χωρητικότητα του ελληνικού στόλου αντιπροσωπεύει το 60% του ελεγχόμενου από την ΕΕ στόλου, με τον πλησιέστερο αντίπαλό της, τη Γερμανία, να βρίσκεται στο 12%. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 80% των ελεγχόμενων από την ΕΕ πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, το 73% των πετρελαιοφόρων, το 85% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και το 17% των ελεγχόμενων από την ΕΕ πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Υπό αυτή την έννοια, η ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας της ΕΕ εξαρτάται από την ελληνική ναυτιλία.

Παράλληλα η ναυτιλία παραμένει ένας από τους πιο παραγωγικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Το 2022, οι εισροές στο ελληνικό ισοζύγιο πληρωμών από τις θαλάσσιες μεταφορές ξεπέρασαν τα 23 δισ. δολάρια ΗΠΑ, η μεγαλύτερη συνεισφορά που έχει καταγραφεί τα τελευταία 20 χρόνια. Για την περίοδο 2012-2022, η ναυτιλία συνεισέφερε 162 δισ. δολάρια σε εισροές στην ελληνική οικονομία, φτάνοντας το 7% του ΑΕΠ της χώρας.

Η Αθήνα κερδίζει επίσης μεγάλη απήχηση για τη συμμετοχή της στη διαμόρφωση της του μέλλοντος των θαλάσσιων τεχνολογιών. Η ελληνική πρωτεύουσα φιλοξενεί έναν αριθμό καινοτόμων και αφοσιωμένων τεχνολογικών νεοφυών επιχειρήσεων που συνεργάζονται στενά με τις μεγάλες πλοιοκτήτριες κοινότητα της Αθήνας για την ανάπτυξη μοναδικών και σύγχρονων λύσεων που ενισχύουν τις δυνατότητες και την αποτελεσματικότητα των διαχειριστών στόλου. Αυτές οι εταιρείες τεχνολογίας ανοίγουν τα φτερά τους και μεταφέρουν τις λύσεις αυτές στους πλοιοκτήτες σε όλο τον κόσμο.

Ενώ σχεδόν όλες οι εταιρείες παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών έχουν παρουσία στην Αθήνα, λόγω της ιστορικής της θέσης ως κορυφαίου ναυτιλιακού κόμβου της Μεσογείου, η Ελλάδα επίσης ενισχύεται από τη συνεχιζόμενη θέση του λιμανιού του Πειραιά ως ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.

Η έκθεση τονίζει μεταξύ άλλων ότι τα τελευταία χρόνια, σημαντικές επενδύσεις και αναβαθμίσεις εκσυγχρόνισαν τις υποδομές του λιμανιού και αύξησαν τη χωρητικότητά του. Ένα ορόσημο ήταν η απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών από την China Ocean Shipping Company (COSCO) το 2016. Υπό τη διαχείριση της COSCO, ο Πειραιάς έχει βελτιώσει τη λειτουργική αποδοτικότητα, αύξησε την ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και επέκτεινε τις υπηρεσίες, καθιστώντας τον ανταγωνιστικό παγκόσμιο λιμάνι. Οι στρατηγικές πρωτοβουλίες στον Πειραιά περιλαμβάνουν την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, την επέκταση του σιδηροδρομικού του δικτύου και την ενίσχυση των επιλογών συνδυασμένων μεταφορών.

Το 2023, οι τρεις τερματικοί σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα ανέφεραν συνδυασμένη συνολική διακίνηση 5.100.920 teu, αυξημένη κατά 2% σε σχέση με το 2022. Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) δημοσίευσε τα οικονομικά του αποτελέσματα για το οικονομικό έτος 2023, παρουσιάζοντας περαιτέρω σημαντική ανάπτυξη. Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 219,8 εκατ. ευρώ (236,2 εκατ. δολάρια ΗΠΑ), σημειώνοντας αύξηση 12,9% σε σύγκριση με 194,6 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 25,2 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, τα κέρδη μετά από φόρους εκτινάχθηκαν στα 66,8 εκατ. ευρώ, από 52,9 εκατ. ευρώ το 2022, αντιπροσωπεύοντας σημαντική αύξηση 26,3%.

Αυτή η αξιοσημείωτη οικονομική επίδοση αντικατοπτρίζει τις επιτυχημένες στρατηγικές του λιμανιού για την ενίσχυση της ροής εσόδων του και την ενίσχυση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας κατά το 2023, επισημαίνει μεταξύ άλλων η έκθεση.

theseanation.gr

Διαβάστε επίσης

Λιμάνια: Ποια είναι τα 30 μεγαλύτερα και πιο κερδοφόρα στον κόσμο [πίνακας]Ναυτιλία

Στα πιο κερδισμένα λιμάνια του κόσμου είναι το Λος Άντζελες/Λονγκ Μπιτς στις ΗΠΑ με 14,7% αύξηση   Λάμπρος Καραγεώργος/ot.gr Μεγάλες αυξήσεις στη  διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων  κα...

Σικελία: Έρευνα για ανθρωποκτονία εξ αμελείας για το ναυάγιο του BayesianΝαυτιλία

    Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις σχετικά με το ναυάγιο στη Σικελία. Εντολή για έρευνα για ανθρωποκτονία εξ αμελείας έλαβαν οι ιταλικές Αρχές για το τραγικό ναυάγιο που κόστισε τη ζω...

Attica Group: Ελέγχει το 27% των πλοίων, το 37% των επιβατών και 51% των οχημάτωνΝαυτιλία

  Μόλις 20 εταιρείες παγκοσμίως ελέγχουν το 37% των πλοίων, της ακτοπλοΐας Η διεθνής ακτοπλοϊκή αγορά άρα και η ελληνική έχει οδηγηθεί σε μία σημαντική συρρίκνωση με τη δημιουργία ...

Μεγάλο ενδιαφέρον από το εξωτερικό για την Aegean Regatta 2024 - "Ανοίγει πανιά" για 23η χρονιά - Το ΠρόγραμμαΝαυτιλία

Για μία ακόμη χρονιά η Aegean Regatta επιβεβαιώνει το διεθνή της χαρακτήρα, καθώς εκτός από τα ελληνικά πληρώματα, έχει αρκετές συμμετοχές από το εξωτερικό.   Για τη διοργάνωση του...