ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Σε "ταραγμένα νερά" η παγκόσμια ναυτιλία!

Μπήκαν όλα στο τραπέζι των συζητήσεων στο 6ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής, οι εργασίες του οποίου είναι σε εξέλιξη. Πράσινο αποτύπωμα της ναυτιλίας, ναυτιλιακά καύσιμα, κόστος, ρόλος της ναυτιλίας στο παγκόσμιο εμπόριο, κρίση από το Ρωσω-Ουκρανικό, ανταγωνιστικότητα κλπ. Η σύνθεση πολλών από τα θέματα που εξετάστηκαν συνθέτουν ένα ιδιόμορφο σκηνικό το οποίο επώνυμα στελέχη της ναυτιλίας επιχείρησαν να «φωτίσουν».

Διαχρονική η προσήλωση της Ελλάδας στον στόχο της πράσινης ναυτιλίας

Τον τόνο έδωσε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Μελίνα Τραυλού η οποία και εστίασε στις προκλήσεις και τις απαιτητικές συνθήκες που καλείται να ανταπεξέλθει η ναυτιλιακή κοινότητα, στη σκιά της γεωπολιτικής κρίσης και της κλιματικής κρίσης.
«Είμαστε αντιμέτωποι με απαιτητικές συνθήκες που συνδέονται με τρεις άξονες: Με τη διεθνή υγειονομική κρίση, με τη γεωπολιτική κρίση και βέβαια με το μείζον θέμα της κλιματικής αλλαγής» ανέφερε η κ. Τραυλού.
Όπως τόνισε, «η ναυτιλία και στο ασταθές αυτό περιβάλλον απέδειξε την καθοριστική συμβολή της στη λειτουργία του παγκόσμιου οικοσυστήματος» καθώς «ακόμη και κάτω από αυτές τις συνθήκες ο κλάδος μας αναδεικνύεται ως η αξιόπιστη μεταφορική δύναμη του 90% του διεθνούς εμπορίου».
Αναφερόμενη στην ενεργειακή μετάβαση, η κ. Τραυλού υπογράμμισε τη «συνετή και διαχρονική προσήλωσή μας ως Ελλάδα στον στόχο της πράσινης ναυτιλίας». Η θετική περιβαλλοντική απόδοση της χώρας μας είναι δεδομένη, σημείωσε, προσθέτοντας πως η ελληνική ναυτιλία με ισχυρή τεχνογνωσία έχει πάντα τεκμηριωμένες θέσεις: «πιστεύουμε ότι η λύση έγκειται στην ευρεία παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων, φιλικών προς το περιβάλλον».
Η πρόεδρος της ΕΕΕ επεσήμανε ακόμη την ανάγκη συντονισμένης έρευνας και ανάληψης δράσης από όλους τους συμμετέχοντες στην αλυσίδα της ναυτιλιακής δραστηριότητας. «Σε κάθε περίπτωση χρειαζόμαστε διεθνείς λύσεις και όχι περιφερειακά μέτρα που δημιουργούν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό» ανέφερε.
Σημείωσε επιπλέον πως η ναυτιλία ως βιομηχανία δέχεται συχνά μεγαλύτερη πίεση από την ευθύνη που της αναλογεί. «Οφείλουμε να διεκδικούμε λύσεις ρεαλιστικές στα θέματα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Πολλές οι προκλήσεις, πολλές οι προτάσεις. Ως Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα: Η ελληνική ναυτιλία ως ο παγκόσμιος ηγέτης του κλάδου θα συμβάλλει έμπρακτα στην υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης» διαβεβαίωσε.

Ανταγωνιστικότητα του εθνικού νηολογίου- αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης

Για τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία, αλλά και τις ευκαιρίες που ανοίγονται μίλησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης ο οποίος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα της ελληνικής σημαίας και τον στόχο για αύξηση της συμμετοχής στο ελληνικό νηολόγιο, καθώς και στην ανάγκη για αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Ο υπουργός, στη συζήτηση που είχε με τον Κωστή Φραγκούλη, πρόεδρο του Propeller Club Πειραιά, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Franmnan, τόνισε: «Η ελληνική ναυτιλία είναι ο σημαντικότερος κλάδος της οικονομίας και μας κάνει υπερήφανους σε όλο τον κόσμο. Πρέπει να είναι παρούσα σε όλα τα διεθνή φόρα, καθώς έχει πολύ σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο. Πρέπει να καταθέτει απόψεις και προβληματισμούς».
Η ναυτιλία, ως παγκόσμια δραστηριότητα, δεν μένει ανεπηρέαστη από lockdowns, υγειονομικά πρωτόκολλα, προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και την τάση για απομόνωση, ανέφερε ο υπουργός. «Καταφέραμε όμως με τους διεθνείς εταίρους μας να κρατήσουμε τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες ανοιχτές. Καταφέραμε και επιλύσαμε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την κινητικότητα και τον απεγκλωβισμό ναυτικών. Ζητήματα που είναι επίκαιρα μετά και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία» σημείωσε.
Όσον αφορά στη μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία, δεν είναι άλλη από τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις επιπτώσεις του στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην οικονομία: οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων και κατά συνέπεια στο λειτουργικό κόστος των πλοίων και τον πληθωρισμό. «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις αυτές με ρεαλιστικό τρόπο» είπε ο κ. Πλακιωτάκης.

Η ελληνική σημαία είναι ποιοτική και ανταγωνιστική

Κρίσιμο είναι και το ζήτημα της ελληνικής σημαίας. Το 2021 είχαμε 61% περισσότερες εγγραφές στο ελληνικό νηολόγιο. «Ήταν ένα πρώτο θετικό βήμα, αλλά δεν λύσαμε το πρόβλημα. Σταματήσαμε όμως τη φυγή και αυτό είναι πολύ σημαντικό» ανέφερε ο ΥΝΑΝΠ. «Περιμένω ακόμη μεγαλύτερη συμμετοχή. Η ελληνική σημαία είναι και ποιοτική και διεθνώς ανταγωνιστική» υπογράμμισε και εξήγησε πως ένα θέμα που συνδέεται άμεσα με την ενίσχυση της ελληνικής σημασίας είναι η αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης.

Στόχος η αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης

Ακόμη μία πρόκληση, όπως τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης, είναι η εύρεση ανθρώπινου δυναμικού. Το μεγάλο πρόβλημα είναι το έλλειμμα σε ποιοτικούς αξιωματικούς. Υπολογίζεται μάλιστα ότι έως το 2026 αυτό θα φτάσει τους 90.000, επισήμανε. Σύμφωνα με τον υπουργό, για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα, χρειάζονται θεσμικά μέτρα και εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης. Κορυφαίος στόχος θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, όπως είπε, ενώ σχολίασε πως η ναυτιλία προσφέρει σε νέους ανθρώπους έναν «ωκεανό ευκαιριών».

Η ενεργειακή μετάβαση στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου υπό τη «σκιά» του πολέμου σε Ουκρανία ήταν το θέμα που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον καθώς η ναυτιλία πολύ προ του πολέμου στην Ουκρανία είχε «χαράξει ρότα» για ενεργειακή μετάβαση προς την κατεύθυνση της χρήσης «πράσινων καυσίμων» μηδέ εξαιρουμένης και την πυρηνικής ενέργειας θέμα το οποίο αποτελεί ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο στις συζητήσεις για τα ναυτιλιακά καύσιμα και το πράσινο αποτύπωμα της ναυτιλίας. Στη συζήτηση οι κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, Ναυτιλιακός Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως του IMO στην Ελλάδα,Νεκτάριος Δεμενόπουλος, Deputy Manager, BoD Secretariat, PR & IR Department, ΟΛΠ Α.Ε., Γιάννης A. Ξυλάς, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Ariston Navigation Corp. και Amelia Rocos, Senior Risk Management Analyst, Diaplous Group μετά από μία σύντομη εισήγηση-τοποθέτηση της κ. Παγιέτ Παλαιολόγου, Vice President Marine & Offshore Division, South East Europe, Black Sea & Adriatic Zone, Bureau Veritas συνέκλιναν στην άποψη ότι το θέμα των ναυτιλιακών καυσίμων είναι εξαιρετικά περίπλοκο και άρα πολύ δύσκολο να πει κανείς πιο εναλλακτικό καύσιμο θα κυριαρχήσει στο μέλλον. Όλα έχουν θετικά και αρνητικά.

Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, Ναυτιλιακός Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως του IMO στην Ελλάδα

Αναφερόμενος στην αμμωνία ο κ. Δημητριάδης Ευγενίδης τόνισε πως πρόκειται για ένα καρκινογόνο καύσιμο, πολύ επικίνδυνο σε επίπεδο ανθρώπινης ζωής και εξαιρετικά επιβαρυντικό για τη θάλασσα σε περίπτωση διαρροής. Προς το παρόν δεν έχουν βρεθεί όλες οι τεχνικές λύσεις για ασφαλή πληρώματα και πλοία. «Πρέπει να βρεθεί η τεχνική λύση, έχουμε ακόμη μεγάλο δρόμο. Αν βρεθούν αυτές οι απαντήσεις θα ήμουν θερμός υποστηρικτής, παρόλο που τώρα έχω αμφιβολίες» σημείωσε.
Ανέφερε ακόμη ότι βιώνουμε μία βαθιά μεταβατική περίοδο και αυτό που έχει σημασία είναι η τεχνολογία να μας δώσει πολλές εναλλακτικές. «Δεν είναι ποτέ καλό να εξαρτάσαι μόνο από μία πηγή» προειδοποίησε. Όσον αφορά στη χρηματοδότηση της μετάβασης, τόνισε πως το θέμα είναι να μαζευτούν σωστά τα χρήματα. «Μπορούν να βρεθούν σωστές και πρόσφορες λύσεις, αρκεί να υπάρχει διαφάνεια» τόνισε.

Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Ariston Navigation

«Είναι πολύ δύσκολο να πει κανείς πιο εναλλακτικό καύσιμο θα κυριαρχήσει στο μέλλον. Όλα έχουν θετικά και αρνητικά. Για παράδειγμα η χρήση των βιοκαυσίμων σε περίοδο επισιτιστικής κρίσης πυροδοτεί μεγάλες αντιδράσεις» είπε ο κ. Γ. Ξυλάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ariston Navigation. Οι ναυτιλιακές εταιρείες, όπως είπε, θα έχουν δύσκολο έργο να αξιολογήσουν τις εναλλακτικές τους, όταν αυτές φτάσουν σε επίπεδο τεχνολογικής ωριμότητας. Δεν είμαστε, όμως, ακόμη εκεί, τόνισε.
Οι κινητήρες διπλού καυσίμου με δυνατότητα καύσης LNG μπορούν σύμφωνα με τον κ. Ξυλά να αποτελέσουν μία μεταβατική επιλογή, αλλά δεν είναι λύση, αφού το φυσικό αέριο δεν είναι το πιο φιλικό περιβαλλοντικό καύσιμο.
Τα βιοκαύσιμα από την άλλη όταν αναμειγνύονται με ορυκτά μπορεί να χρησιμοποιηθούν από τις σημερινές μηχανές των πλοίων. Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες μετατροπές ούτε ιδιαίτερη εκπαίδευση των πληρωμάτων. Πολλά υποσχόμενη επιλογή φαίνεται αν είναι η ατομική ενέργεια. «Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να θεωρείται πολύ πιο ασφαλής από ό,τι έχει στο κοινό το μυαλό του. Πρέπει να αλλάξει η αντίληψη που έχει το κοινό για την τεχνολογία αυτή. Αν αποδειχθεί ασφαλής, τότε έχεις μηδέν ρύπους» τόνισε ο κ. Ξυλάς.
Ερωτηθείς για το ποιος θα επωμιστεί το κόστος της μετάβασης σε εναλλακτικά καύσιμα, σχολίασε: «Δεν γνωρίζουμε ακριβώς ποιο θα είναι το κόστος. Ξέρουμε όμως ότι το κόστος θα είναι πολύ μεγαλύτερο για τον πλανήτη και τις επόμενες γενιές, εάν δεν κάνουμε τίποτα». Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, πρέπει να επενδύσουμε σε έρευνα, τεχνολογία και ανάπτυξη. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υποστηρίζει την ίδρυση ειδικών ταμείων έρευνας και ανάπτυξης μέσω του IMO.

Γιάννης Δράγνης, διευθύνων σύμβουλος Goldensport Holdings

Οι κινητήρες duel fuel (διπλού καυσίμου) είναι κάτι που λειτουργεί ήδη σε μεγάλα δεξαμενόπλοια. «Στα μεσαίου μεγέθους πλοία, ωστόσο, δεν έχουμε αποφασίσει να υιοθετήσουμε διπλού καυσίμου κινητήρες με δυνατότητες καύσης LNG, γιατί δεν συμφέρει οικονομικά μετά και την εκτίναξη των τιμών του φυσικού αερίου» εξήγησε ο κ. Γ. Δράγνης. Όπως είπε η μεθανόλη είναι κάτι που έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για μεσαίου μεγέθους πλοία, ενώ από την άλλη η αμμωνία δεν φαίνεται να ενδιαφέρει πολύ.
Όσον αφορά στην ατομική ενέργεια, σημείωσε πως οι μικροί αντιδραστήρες τέταρτης γενιάς είναι κάτι πολύ ενδιαφέρον. «Αν "δουλεύει" σε επίπεδο ασφάλειας και συμφέρει οικονομικά, βεβαίως θα είναι σημαντικό. Αλλά είμαστε πολύ μακριά ακόμη» είπε.

Αmelia Rocos, senior risk management analyst, Diaplous Group

Η κ. Amelia Rocos από την πλευρά της τόνισε πως πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη την ασφάλεια όταν καλούμαστε να επιλέξουμε εναλλακτικά καύσιμα. Όπως είπε η αμμωνία είναι πολύ επιζήμια και δεν έχουμε ιδιαίτερη εμπειρία στη χρήση της στη ναυτιλία. Στο υδρογόνο υπάρχουν επίσης πολλές ελλείψεις ακόμη στη γνώση για την ασφάλεια και τη χρήση του. Χρειάζονται λοιπόν εκτιμήσεις ρίσκου για όλα αυτά. «Κάθε φορά που υιοθετούμε μία νέα τεχνολογία και διαδικασία, υπάρχει ο κίνδυνος σφάλματος, Πρέπει να εξετάσουμε το ρίσκο στον σχεδιασμό και την εφαρμογή» τόνισε. Σχολίασε ακόμη πως στο σημερινό περιβάλλον με τις πολύ υψηλές τιμές εμπορευμάτων και τον εκρηκτικό πληθωρισμό υπάρχει κίνδυνος να δούμε αντίδραση από τον κόσμο για το κόστος.

Νεκτάριος Δεμενόπουλος, deputy manager, BoD Secretariat PR & IR Department, ΟΛΠ ΑΕ.

To λιμάνι του Πειραιά έχει πιστοποίηση ως οικολογικό λιμάνι και συμμετέχει ενεργά στην προώθηση πρωτοβουλιών καθαρής ενέργειας, όπως ανέφερε ο κ. Νεκτάριος Δεμενόπουλος. Έχει επίσης ειδική ομάδα ενεργειακής διαχείρισης, που έχει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών από τη λειτουργία του λιμένα. «Είναι πολύ μεγάλες οι δυνατότητες για εξοικονόμηση της ενέργειας. Τα τελευταία χρόνια συνδυάζουμε αύξηση του κύκλου εργασιών και μείωση των εκπομπών άνθρακα» σημείωσε, ενώ πρόσθεσε πως το λιμάνι του Πειραιά είναι έτοιμο να προσφέρει στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων.

theseanation.gr

Διαβάστε επίσης

Υπουργείο Ναυτιλίας: "Έντονη σύσταση" προς τα ελληνικά πλοία να αποφεύγουν τα ύδατα αρμοδιότητας ΙράνΝαυτιλία

«Έντονη σύσταση» προς τις ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες, να αποφεύγουν τα πλοία τους τα ύδατα αρμοδιότητας Ιράν, κατά τον διάπλου τους στον Περσικό κόλπο, στα στενά του Ορμούζ,...

Πλακιωτάκης: Καλά στην υγεία τους οι ναυτικοί - Με πειρατεία ισοδυναμεί η επίθεση κατά των δυο πλοίωνΝαυτιλία

"H επίθεση κατά των δύο υπό ελληνική σημαία πλοίων, συνιστά κατάφορη παραβίαση των κανόνων τους διεθνούς δικαίου και ισοδυναμεί με πειρατεία", δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιω...

Γ. Πλακιωτάκης : Εμβληματικό έργο ο εκσυγχρονισμός του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου μετά από 64 χρόνιαΝαυτιλία

Στην αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου ο οποίος παρέμενε χωρίς καμιά επικαιροποίηση από το 1958 αναφέρθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακ...

Γ. Πλακιωτάκης: Να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της ΝαυτιλίαςΝαυτιλία

Παρέμβαση του υπ. Ναυτιλίας στο Νταβός Τις στρατηγικές παρεμβάσεις που είναι απαραίτητες στη ναυτιλιακή βιομηχανία, προκειμένου να μπορέσει ο κλάδος να ανταποκριθεί στις μεγάλες κα...

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Απορρίφθηκε η αίτηση του δήμου Χαϊδαρίου - Και επίσημα στον εφοπλιστή Προκοπίου τα ναυπηγείαΝαυτιλία

  Το ΣτΕ, δήλωσε αναρμόδιο και απέρριψε την αίτηση του Δήμου Χαϊδαρίου κατά της μεταβίβασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην εταιρεία «MILINA ENTERPRISES COMPANY LIMITED» έναντι του ...