Του Γιώργου Γεωργίου

Σε ιστορικό ρεκόρ έχουν αναρριχηθεί φέτος οι παραγγελίες νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς μία σειρά από εταιρείες διοχέτευσαν το ρευστό που συγκέντρωσαν από τα "αστρονομικά" ναύλα στα ναυπηγεία.

 

Σύμφωνα με το τελευταίο report του οίκου VesselsValue, στο εννεάμηνο του τρέχοντος έτους, έχουν δαπανηθεί συνολικά 29,2 δισ. δολάρια για ναυπηγήσεις 467 πλοίων. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι είχαν τοποθετηθεί μόλις 43 παραγγελίες (ύψους περίπου 1 δισ. δολαρίων) και το 2019 68 παραγγελίες (ύψους 396 εκατ. δολαρίων).

 
 
Οι επενδύσεις σε containerships είναι με διαφορά οι μεγαλύτερες τόσο σε αριθμό όσο και σε αξία, ανάμεσα σε όλους τους τύπους πλοίων.

Τα στοιχεία είναι εντυπωσιακά αν αναλογιστεί κανείς πως οι τωρινές τιμές στα ναυπηγεία είναι οι υψηλότερες των τελευταίων ετών σε όλα τα μεγέθη. Με βάση τη ναυλομεσιτική Allied Shipbroking, ένα post panamax, χωρητικότητας 9.000 TEUs, κοστίζει 124,5 εκατ. δολάρια, με τη μέση τιμή της τελευταίας πενταετίας να είναι τα 89,6 εκατ. δολάρια.

 

Τι κάνουν οι Έλληνες

Τα containerships είναι η δεύτερη προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών φέτος πίσω από τα δεξαμενόπλοια, στοιχείο σημαντικό, δεδομένου ότι δεν κυριαρχούν στον εν λόγω κλάδο. 

Στο εννεάμηνο του 2021, έχουν παραγγείλει συνολικά 27 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως προκύπτει από τα reports της ναυλομεσιτικής Golden Destiny. 

Ανάμεσα στα μεγάλα ονόματα που επένδυσαν τους τελευταίους μήνες στην αγορά συμπεριλαμβάνονται η Αγγελική Φράγκου και ο Βαγγέλης Μαρινάκης. 

Η μεν πρώτη παρήγγειλε, μέσω της Navios Maritime Partners, 4+2 containerships, χωρητικότητας 5.300 TEUs έκαστο. Κάθε πλοίο θα κοστίσει περίπου 61,6 εκατ. δολάρια. Ο δε όμιλος Μαρινάκη έχει συνδεθεί με τη ναυπήγηση έξι πλοίων, χωρητικότητας 1.800 ΤΕUs έκαστο, κάθε ένα από τα οποία κοστίζει περίπου 31,3 εκατ. δολάρια.

Από την άλλη, υπάρχουν και μεγάλοι "παίκτες", οι οποίοι δε βιάζονται να παραγγείλουν νέα πλοία, δίνοντας προτεραιότητα σε άλλες κινήσεις. Ενδεικτικό παράδειγμα η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα, η οποία διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στην αγορά.

"Σήμερα βρισκόμαστε στη φάση συγκέντρωσης ρευστότητας. Θέλουμε να επικεντρωθούμε στη μείωση του χρέους" είπε ο κ. Κούστας, σε χθεσινό συνέδριο. Όπως εξήγησε, οι τιμές είναι ιδιαιτέρως υψηλές, ενώ δεν έχει διευκρινιστεί ο αντίκτυπος που θα έχουν οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί.

 

Έφτασε το peak η ναυλαγορά;

Την ίδια ώρα, κι ενώ οι αναλυτές προσπαθούν να απαντήσουν με ακρίβεια στο "καυτό" ερώτημα σχετικά με το πότε θα αποκλιμακωθούν τα ναύλα, την προηγούμενη εβδομάδα καταγράφηκαν τα πρώτα σημάδια υποχώρησης.

Σε μία από τις κύριες θαλάσσιες διαδρομές, από τη Σαγκάη έως το Λος Άντζελες, το κόστος μεταφοράς ενός container 40 ποδών (ft) στην αγορά spot έπεσε στα 11.173 δολάρια (στοιχεία για 7 Οκτωβρίου), σε μία πτώση της τάξης του 8,2% σε σχέση με μία εβδομάδα πριν, σύμφωνα με τον οίκο Drewry.

Φυσικά το κόστος παραμένει αρκετά υψηλότερο από αυτό προ πανδημίας και μένει πλέον να δούμε αν αυτή η πτώση σηματοδοτεί μία σταθεροποίηση, μία διόρθωση ή είναι ένα παροδικό φαινόμενο, πριν τα ναύλα "σκαρφαλώσουν" εκ νέου σε μεγαλύτερα επίπεδα.

Ο κύριος λόγος για τον οποίο οι αναλυτές είναι επιφυλακτικοί απέναντι στη μείωση των ναύλων είναι τα φαινόμενα συμφόρησης στους λιμένες διεθνώς. Ο μέσος χρόνος αναμονής στο Λος Άντζελες και στο Long Beach αγγίζει τις 11 ημέρες, πάνω από το υψηλό των οκτώ ημερών που καταγραφόταν τον περασμένο Απρίλιο. 

"Μπορούμε να ελπίζουμε για μία σταθεροποίηση το επόμενο διάστημα, αλλά δε χρειάζεται πολύ για να πάει κάτι στραβά - βλέπε πρόσφατα περιστατικά συμφόρησης - και να περιοριστεί έτι περισσότερο η προσφερόμενη χωρητικότητα την περίοδο Νοεμβρίου - Ιανουαρίου" έχει σχολιάσει στο Capital.gr ο CEO της δανέζικης εταιρείας συμβούλων Vespucci Maritime, Lars Jensen.

 

Πηγή: https://www.capital.gr/