Πειραιάς: Στα απόνερα της κρίσης της εφοδιαστικής κινείται το λιμάνι
Σε "φουλ" ρυθμούς λειτουργεί το λιμάνι του Πειραιά στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, με τα πολλαπλά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα να δοκιμάζουν τις "αντοχές" των υποδομών του.
Η συμφόρηση σε πολλά λιμάνια παγκοσμίως έχει αποδιοργανώσει τη ναυτιλία τακτικών γραμμών, με αποτέλεσμα αρκετά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να φτάνουν εκτός προγράμματος, δυσχεραίνοντας την εξυπηρέτηση των φορτίων.
Τελευταίο παράδειγμα η Κίνα, όπου το πρόσφατο προσωρινό "λουκέτο" σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, ενίσχυσε τις "ουρές" των πλοίων που ανέμεναν να ξεφορτώσουν. Γεγονός που επηρέασε και επηρεάζει λιμάνια, τα οποία συνδέονται με την ασιατική χώρα, όπως ο Πειραιάς. Τώρα, λοιπόν, είναι ορατές οι επιπτώσεις.
Όπως λένε αρμόδιες πηγές στο Capital.gr, "όταν καθυστερούν δύο, τρία μεγάλα πλοία και η άφιξή τους συμπίπτει με άλλα, τα οποία είναι στην ώρα τους, η ροή των φορτοεκφορτώσεων φτάνει το λιμάνι στα όριά του".
Αυτή η κατάσταση δημιουργεί επιπλέον κόστος στη διαχείριση των containers, καθώς οι άνθρωποι του λιμανιού υποχρεώνονται να προβούν σε πολλές μετακινήσεις και ανακατατάξεις στις εγκαταστάσεις του τερματικού.
Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι "δε γεννάται κανένα θέμα με τους πελάτες μας αφού υποχρέωσή μας είναι η εξυπηρέτηση των πλοίων και των φορτίων, έστω και με πολύ αυξημένο κόστος".
Τι λένε οι αριθμοί
Παρά το κακό πρώτο τρίμηνο και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το λιμάνι λόγω αυτής της πρωτόγνωρης κατάστασης στην εφοδιαστική, ο αριθμός των διακινούμενων containers καταγράφει, από το ξεκίνημα του έτους και μέχρι σήμερα, μία ελαφρά αύξηση συγκριτικά με το αντίστοιχη περσινό διάστημα.
"Βέβαια με τα καινούρια δεδομένα, δεν μπορεί να βασιστεί κανείς σε μέσους όρους και προηγούμενες τάσεις για να εξάγει συμπεράσματα, μιας και - όπως ειπώθηκε - τα προγράμματα των πλοίων δεν ακολουθούν πλέον τη δέουσα κανονικότητα" σχολιάζουν πηγές κοντά στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι.
Ο Σεπτέμβριος πάντως μέχρι τώρα δε φαίνεται να παρουσιάζει ιδιαίτερες μεταβολές σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, στο επτάμηνο του 2021, από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ (θυγατρική της Cosco) εξυπηρετήθηκαν περίπου 2,8 εκατ. containers. Σε αυτά δεν συνυπολογίζονται αυτά του προβλήτα Ι, τον οποίο ελέγχει ο ΟΛΠ και για τον οποίο δεν υπάρχουν ακόμη επίσημα δεδομένα.
Το 2020 οι τρεις προβλήτες του Πειραιά εξυπηρέτησαν 5,4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 5,6 εκατ. το 2019. Στόχος στο τέλος του έτους είναι μία επίδοση κοντά στα επίπεδα του 2019, προκειμένου να διατηρηθεί το λιμάνι στην πρώτη πεντάδα της Ευρώπης.
*Του Γιώργου Γεωργίου από το capital.gr