ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

BREXIT: Δύσκολες μέρες για τα φέρρυ στη Μάγχη - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού

Brexit και πανδημία δοκιμάζουν σκληρά τις αντοχές της εμβληματικής ναυτιλιακής εταιρίας Brittany Ferries που συνδέει τις δύο όχθες της Μάγχης και τώρα ελπίζει σε βοήθεια από τη γαλλική κυβέρνηση,

Είναι μια εμβληματική εταιρία από τη Γαλλία, η οποία γεννήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα με την είσοδο της Βρετανίας στις Ευρωπαϊκές Οικονομικές Κοινότητες (1973) και με στόχο να ενώνει με τακτικά δρομολόγια τις δύο μεριές της Μάγχης. Διαθέτει σήμερα 13 πλοία, τα οποία συνδέουν επίσης τις δύο χώρες με την Ιρλανδία (Κορκ) και την Ισπανία (Σανταντέρ και Μπιλμπάο). Η τελευταία χρονιά ήταν και για αυτή καταστροφική. Από τη μία η πανδημία που περιόρισε τις μετακινήσεις και θέτει ξανά τη Βρετανία σε ένα σκληρό lockdown για αρκετές ακόμα εβδομάδες, εκμηδενίζοντας ουσιαστικά τις μετακινήσεις. Και από την άλλη το Brexit, που τουλάχιστον στην αρχή του θα προκαλέσει πρόσθετες δυσκολίες στη σύνδεση των χωρών της ΕΕ με το «μεγάλο νησί».

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της εταιρίας, Ζαν Μαρκ Ρουέ, από την ημέρα του δημοψηφίσματος στη Βρετανία για την αποχώρηση από την ΕΕ το 2016, η Brittany Ferries έχει χάσει σχεδόν «115 εκατομμύρια ευρώ μόνο λόγω των μεταβολών των συναλλαγματικών ισοτιμιών με τη στερλίνα». Η τύχη της εταιρείας από τη Βρετάνη, η έδρα της οποίας εδρεύει στο Ροσκόφ, μια μικρή κωμόπολη 3.500 κατοίκων, απέναντι από το Πόρτσμουθ, εξαρτιόταν πάντα από τις γαλλο-βρετανικές σχέσεις. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η γαλλική περιφέρεια της Βρετάνης έγινε το υπαίθριο εργαστήριο γεωργικής παραγωγής και η Brittany Ferries ήταν υπεύθυνη για την εξαγωγή γεωργικών προϊόντων μέσω της Μάγχης. Το πρώτο φορτηγό πλοίο στο στόλο της ονομάστηκε «Kersinel», από έναν οικισμό στη Δυτική Βρετάνη, που φημίζεται για τα κουνουπίδια του. Η εταιρεία επέκτεινε γρήγορα το φάσμα των υπηρεσιών της, μεταφέροντας τόσο αγροτικά προϊόντα, όσο και επιβάτες έως τα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Ωστόσο, οι καλές μέρες της Brittany Ferries φαίνεται να έχουν τελειώσει. Εκτός από τις αμφιβολίες και τις αβεβαιότητες που περιβάλλουν το Brexit, η κρίση του κορωνοϊού έφερε επιπρόσθετες αμφιβολίες και αβεβαιότητες.

Από τις 17 Μαρτίου, η εταιρεία βρίσκεται σε καθεστώς αναστολής, έχοντας το 50% του κύκλου εργασιών της το 2020. Από τα 2,5 εκατομμύρια περίπου τακτικούς επιβάτες, η Brittany Ferries μετέφερε μόνο 700.000  την περασμένη χρονιά. Αυτή τη στιγμή πολλές από τις υποχρεώσεις εξυπηρετούνται από ένα κρατικό δάνειο, που έδωσε η γαλλική κυβέρνηση, αλλά όπως επισημαίνει ο Ρουέ «μας επέτρεψε να αποφύγουμε τις χρεώσεις μας, αλλά είναι χρέος και πρέπει να το ξεπληρώσουμε». Είναι φανερό ότι για να μπορέσει να επιβιώσει τους επόμενους δύσκολους μήνες του χειμώνα θα πρέπει να προσδοκά πάλι χείρα βοηθείας από το κράτος. Η Brittany Ferries αποτελεί σήμερα τον κορυφαίο εργοδότη των Γάλλων ναυτικών, αφού υπολογίζεται ότι πέραν των περίπου 3.000 μόνιμων υπαλλήλων της, άλλες 6.800 έμμεσες και συναφείς θέσεις εργασίας εξαρτώνται από την εταιρεία, ιδίως στη Βρετάνη. Η πλειονότητα των επιβατών προέρχεται από την Αγγλία (87% το 2019), αλλά περισσότεροι από ένας στους δύο μόνιμους υπαλλήλους είναι Γάλλοι.

Κάποιοι μιλούν για τη χειρότερη περίοδο στην ιστορία της παραδοσιακής ναυτιλιακής εταιρίας, χειρότερη και από εκείνη στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 όταν δύο πλοία της

προσάραξαν στα αβαθή, έξω από το λιμάνι του Σεν Μαλό, μετά από μηχανικά προβλήματα.

Η εμπορική συμφωνία UK-ΕΕ που επετεύχθη κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή δεν έχει μετριάσει τις ανησυχίες των υπεύθυνων για τις τύχες της εταιρίας. «Δεν μπορούμε να πηδήξουμε από τη χαρά μας επειδή βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια διπλή κρίση, αυτή της COVID-19 και του Brexit που είναι άγνωστο πώς θα εξελιχθούν», δήλωσε ο Ρουέ την ημέρα των Χριστουγέννων. Οι υποσχέσεις κάποιων υπουργών για περαιτέρω οικονομική στήριξη παραμένουν προς το παρόν αόριστες.

 

Διαβάστε επίσης

ΥΝΑ: Δέσμη μέτρων για την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής Ποντοπόρου ΝαυτιλίαςΝαυτιλία

Στόχος η ενίσχυση του οικονομικού οφέλους και της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών. Δέσμη νέων μέτρων που έχουν ως στόχο τους τόσο την ανάσχεση της διαρροής των πλοίων από το Εθνικ...

«Η επιβατηγός ναυτιλία στην Ελλάδα την περίοδο 2016-2020: Επιδόσεις, συμβολή στην οικονομία και προοπτικές»Ναυτιλία

Διαδικτυακή Συνέντευξη Τύπου από το ΙΟΒΕ Το  Ίδρυμα Οικονομικών Βιομηχανικών Ερευνών  (ΙΟΒΕ) διοργανώνει Διαδικτυακή Συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της μελέτης: «Η επιβατηγός ...

Ποίες αρμοδιότητες θα έχει στον έλεγχο του Κλάδου Πλοίων ο Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κώστας ΚατσαφάδοςΝαυτιλία

  Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνο Κατσαφάδο.   Ο  ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ   Έχοντας  υπόψ...

Ξεκίνησε η διάλυση και απομάκρυνση του «Ελίζαμπεθ» από το λιμάνι των Ν. ΜουδανιώνΝαυτιλία

Ξεκίνησαν σήμερα, όπως είχε ήδη ανακοινωθεί, οι εργασίες ανάρτησης, διάλυσης και απομάκρυνσης του Φ/Γ «Ελίζαμπεθ», που παρέμενε δεμένο στο λιμάνι των Ν. Μουδανιών από το 2011. Στην...

Στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τοποθετήθηκε ο Κώστας ΚατσαφάδοςΝαυτιλία

Ο πρώτος βουλευτής της Α΄ Πειραιά και Νήσων με τη ΝΔ μπήκε στην κυβέρνηση, ως υφυπουργός Αρμόδιος για Θέματα Κλάδου Πλοίων. Υπουργός Ναυτιλίας παραμένει ο Γιάννης Πλακιωτάκης.  Σύμ...