Η «πειρατεία» ανθεί στα λιμάνια των Φιλιππίνων - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού
Η αύξηση της κίνησης στο λιμάνι της Μανίλα λόγω της πανδημίας άνοιξε την όρεξη επίδοξων ληστών, που ολοένα και πιο συχνά επιτίθενται σε αγκυροβολημένα πλοία.
Η Περιφερειακή Συμμαχία για την Καταπολέμηση της Πειρατείας και των Ενοπλων Ληστειών (ReCAAP) εξέδωσε αυτές τις μέρες έκτακτη έκθεση, στην οποία και καταγράφει τη σημαντική αύξηση των περιστατικών πειρατείας και επιθέσεων σε πλοία στο αγκυροβόλιο και τα λιμάνια των Φιλιππίνων από τις αρχές του 2020. Η έκθεση έχει μεταξύ των άλλων σαν στόχο να προειδοποιήσει τα πλοία, που κινούνται στην περιοχή να λάβουν επιπλέον προφυλάξεις.
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται τα σχετικά περιστατικά, που καταγράφηκαν τους πρώτους εννέα μήνες του 2020 ήταν υπερδιπλάσια από τον συνολικό αριθμό συμβάντων την προηγούμενη χρονιά. Σε όλο το 2019, υπήρξαν μόνο επτά περιστατικά που αναφέρθηκαν στην περιοχή.
Η αύξηση αυτών των επιθέσεων αποδίδεται μεταξύ άλλων και στην αύξηση του αριθμού των σκαφών που φτάνουν στο λιμάνι της Μανίλα. Η πρωτεύουσα των Φιλιππίνων με το λιμάνι της λειτούργησε ως «Πράσινη Ζώνη» για τις αλλαγές πληρώματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πράγμα που σημαίνει ότι προσέλκυσε περισσότερα πλοία και παίζει πλέον ζωτικό ρόλο στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Ο μεγάλος αριθμός πλοίων που είναι αγκυροβολημένα στην περιοχή παρέχει ευκαιρίες στους δράστες να πλευρίζουν με μικρά σκάφη κατά τις ώρες του σκότους για να διαπράξουν ληστείες», σημειώνει η έκθεση της ReCAAP.
Η έκθεση επαναλαμβάνει ότι «είναι απαραίτητες οι συλλογικές προσπάθειες και οι κοινές ευθύνες όλων των ενδιαφερομένων για την καταπολέμηση περιστατικών ληστείας / κλοπής στην περιοχή. Συνιστάται ο πλοίαρχος και το πλήρωμα να επαγρυπνούν, να διατηρούν διαρκή επιφυλακή για ύποπτα σκάφη στην περιοχή, να αναφέρουν όλα τα συμβάντα αμέσως στις αρχές ».
Η ανάλυση δείχνει ότι από τον Ιανουάριο του 2020 έχουν αναφερθεί συνολικά 13 περιστατικά στις Φιλιππίνες, συμπεριλαμβανομένων εννέα στο αγκυροβόλιο στη Μανίλα. Τα άλλα περιστατικά ήταν στο Μπατανγκάς και ένα στο αγκυροβόλιο του General Haros Harbor.
Δύο από τα επεισόδια στο Μπατανγκάς τον Αύγουστο προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία επειδή έδειξαν αυξημένο επίπεδο βίας εναντίον των μελών του πληρώματος. Σε ένα περιστατικό, ένας δράστης οπλισμένος με ένα μακρύ μαχαίρι επιβιβάστηκε στο δεξαμενόπλοιο σκαρφαλώνοντας από το δεξί μέρος του πλοίου. Ο δράστης μπήκε στην καμπίνα του γενικού επιμελητή, τον απείλησε δείχνοντάς του ένα μαχαίρι και έκλεψε τα προσωπικά του αντικείμενα.
Οι επιθέσεις συμβαίνουν σε κάθε είδους πλοία, δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφορείς χύδην (μη συσκευασμένα φορτία) και συνήθως πραγματοποιούνται από ένα έως τρία άτομα. Οι επιτιθέμενοι είναι συνήθως οπλισμένοι με μαχαίρια. Σε κάποιες περιπτώσεις το πλήρωμα μπόρεσε να αποτρέψει τους εισβολείς. Ωστόσο, υπήρξαν επιθέσεις και μικροτραυματισμοί μελών πληρωμάτων.
Η Ακτοφυλακή των Φιλιππίνων ανταποκρίθηκε στην αύξηση της ληστείας και της κλοπής, διενεργώντας επιθεωρήσεις σε μικρά και ύποπτα σκάφη στην περιοχή.
Η ReCAAP συμβουλεύει τη ναυτιλιακή βιομηχανία να ενισχύσει την επαγρύπνηση και να διατηρήσει αυστηρά μέτρα φύλαξης. Συμβουλεύει επίσης τα πλοία να φωτίζουν τα κύτη τους και τα γύρω νερά τη νύχτα, παραμένοντας σε επιφυλακή για μικρά σκάφη, που ενδέχεται να προσπαθούν να προσεγγίσουν. Θα πρέπει να ηχούν οι συναγερμοί όταν πλησιάζει ένα ύποπτο σκάφος ή, φυσικά, αν βρεθεί άγνωστο άτομο επί του σκάφους.
Συνιστά επίσης πρόσθετες προφυλάξεις, που πρέπει να λαμβάνονται στα πλοία, καθώς και την πρόνοια ότι πιθανά αντικείμενα για κλοπή, είναι ασφαλισμένα. H ReCAAP ιδρύθηκε το 2006 και είναι η πρώτη περιφερειακή συμφωνία μεταξύ κυβερνήσεων για την προώθηση και ενίσχυση της συνεργασίας κατά της πειρατείας και της ένοπλης ληστείας κατά πλοίων στην Ασία. Συνολικά συμμετέχουν 20 χώρες, συμπεριλαμβανομένων 14 της Ασίας, τεσσάρων ευρωπαϊκών, της Αυστραλίας και των ΗΠΑ.