Η ωραία και... ηλεκτρική «Ελένη» - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού
Το ηλεκτρικό φέρρυ που ξεκίνησε πριν από περίπου ένα χρόνο στη Δανία, ετοιμάζεται να κάνει γενέθλια και θετικό απολογισμό
Είναι το μεγαλύτερο αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο φέρρυ-μποτ και θα κλείσει τον Αύγουστο ένα χρόνο λειτουργίας. Η Ellen ξεκίνησε να λειτουργεί μεταξύ των λιμένων της νότιας Δανίας Fynshav και του Soby (στο ?ro) στη Βαλτική Θάλασσα. Το έργο που χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Horizon 2020» θεωρείται η απόδειξη ότι τα σκάφη με μπαταρία θα εξοικονομήσουν χρήματα στους ιδιοκτήτές τους σε σύγκριση με τα αντίστοιχα πετρελαιοκίνητα κατά τις δεκαετίες λειτουργίας τους.
Η Ellen έχει μήκος 60 μέτρων και έχει εγκριθεί για να μεταφέρει 147 επιβάτες και 31 αυτοκίνητα. Τροφοδοτείται αποκλειστικά από μπαταρίες ισχύος 4,3 μεγαβάτ. Το πλοίο τροφοδοτείται από δύο ηλεκτρικούς κινητήρες, ο καθένας με ισχύ 750 kW, οι οποίοι δρουν σε δύο σταθερές έλικες μέσω οπισθοπορείας. Φορτιστές υψηλής απόδοσης συμπληρώνουν την μπαταρία κατά τη διάρκεια της αποβίβασης/επιβίβασης, οπότε οι επιβάτες δεν χρειάζεται να περιμένουν πολύ για να αναχωρήσουν.
Περιμένοντας να γιορτάσουν τα πρώτα της γενέθλια, οι φορείς εκμετάλλευσης του e-ferry κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ολόκληρο το σύστημα έχει ποσοστό ενεργειακής απόδοσης 85%, σχεδόν διπλάσιο από αυτό των πλοίων με ντίζελ. Αυτός ο δείκτης θα έχει άμεσο αντίκτυπο για τα λειτουργικά έξοδα του σκάφους.
«Ίσως το πιο σημαντικό από όλα για τη διάδοση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, είναι ότι ο καθαρός ηλεκτρισμός είναι απλά η φθηνότερη λύση τώρα», υποστηρίζουν οι δημιουργοί της Ellen, προσθέτοντας ότι αν και το αρχικό κόστος εξακολουθεί να είναι υψηλό, το λειτουργικό κόστος είναι πολύ χαμηλότερο.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, ένα ηλεκτρονικό πορθμείο, που κοστίζει μόλις πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ θα φτάσει σε οικονομική ισοτιμία με ένα παλαιότερο ντιζελοκίνητο πλοίο κατά το τέταρτο έτος λειτουργίας του και θα επιτύχει το ίδιο επίτευγμα έναντι ενός νέου σκάφους κατά το πέμπτο έτος.
«Ανάλογα με τις συνθήκες, τεχνικές και κανονιστικές, που ισχύουν για τη διαδρομή», ένα ηλεκτρονικό πορθμείο θα είναι η πιο οικονομική επιλογή μετά από οκτώ χρόνια το αργότερα, ανέφεραν οι χειριστές της Ellen, προσθέτοντας ότι αυτή είναι μια «σημαντική εξοικονόμηση», δεδομένου ότι τα πλοία έχουν συνήθως διάρκεια ζωής 30 ετών.
Κατά τη διάρκεια των 10 μηνών, που εκτελούσε το συγκεκριμένο δρομολόγιο, οι επιβάτες κλήθηκαν να απαντήσουν σε μια έρευνα σχετικά με την εμπειρία τους. Σχεδόν όλοι ήταν πολύ ευχαριστημένοι με το πιο ήσυχο ταξίδι και την απουσία καπνίλας στο κατάστρωμα λόγω έλλειψης κινητήρα. Κανένας δεν εξέφρασε ανησυχίες για το ότι βρίσκεται σε ηλεκτρικό σκάφος στη θάλασσα.
Το e-ferry μπορεί να περιορίσει τις εκπομπές κατά 2.250 τόνους CO2 κάθε χρόνο, εάν η ισχύς που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση της μπαταρίας είναι 100% ανανεώσιμη ενέργεια. Η σκανδιναβική χώρα προχωρά γρήγορα στον καθαρισμό των συστημάτων παραγωγής ενέργειας. Την περασμένη εβδομάδα, η κυβέρνησή της συμφώνησε σε ένα σχέδιο μείωσης των εκπομπών κατά 70% έως το 2030, το οποίο θα περιλαμβάνει την κατασκευή «ενεργειακών νησιών» με αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας.
Προβλέπει επίσης φόρο άνθρακα, ο οποίος θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης αργότερα φέτος, και περισσότερη υποδομές φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται σοβαρά πώς να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τον ναυτιλιακό τομέα, ο οποίος στην ΕΕ αποτελεί περίπου το 3,7% της συνολικής παραγωγής CO2, εάν η Ενωση θέλει να τηρήσει τις δεσμεύσεις από τη συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή.