ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η δανέζικη ναυτιλία ονειρεύεται να γίνει πραγματικά γαλάζια - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού

 

Ένα φιλόδοξο σχέδιο επιδιώκει την ουδετερότητα άνθρακα και μηδενικές εκπομπές, αλλά παραδέχεται ότι θα χρειαστούν «κβαντικά άλματα» στην τεχνολογία για να γίνει κάτι τέτοιο

 

Ο «Κλιματικός Συνεταιρισμός για μια γαλάζια Δανία» (Climate Partnership for a Blue Denmark), που εκπροσωπεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας, παρουσίασε το σχέδιό του ως μέρος της συνολικής προσπάθειας της χώρας να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή και να επιτύχει την ουδετερότητα του άνθρακα. Από την πλευρά της, η ναυτιλιακή βιομηχανία στοχεύει την ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2050. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, ελπίζει να ρίξει στην θάλασσα το πρώτο υπερωκεάνειο μηδενικών εκπομπών έως το 2030.

 

Η Δανία είναι γνωστή ως μια χώρα που έχει πρωτοστατήσει στις προσπάθειες για μια πράσινη μετάβαση, θέτοντας φιλόδοξους στόχους για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για μείωση κατά 70 τοις εκατό στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2030, και αναζητεί εντατικά μεθόδους εναλλακτικής παραγωγής ενέργειας. Η Δανία είναι όμως και μια χώρα με μακρά ναυτική παράδοση και ο στόλος της βρίσκεται σήμερα στην έβδομη θέση παγκοσμίως.

 

 

Συνεργασία κράτους και ιδιωτών


Στο πλαίσιο αυτό ο Δανός πρωθυπουργός κάλεσε την επιχειρηματική κοινότητα σε συνεργασία για την αντιμετώπιση των κλιματικών ζητημάτων. Δεκατρείς τέτοιες συμφωνίες, συμπεριλαμβανομένης αυτής για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ανακοινώθηκαν μέσα στο 2019. Η καθεμία εστιάζει σε διαφορετικούς τομείς της βιομηχανίας για την ανάπτυξη σχεδίων αντιμετώπισης της κλιματικής απειλής.

«Η δανική κυβέρνηση έχει δώσει στη “Γαλάζια Δανία” ένα σαφές καθήκον: να παρουσιάσει ιδέες και προτάσεις στο τραπέζι προκειμένου η κυβέρνηση και η βιομηχανία να συνεργαστούν», δήλωσε η Αννε Στέφενσεν, Γενική Διευθύντρια της «Danish Shipping». «Το βλέπουμε αυτό ως ευκαιρία να προτείνουμε πρωτοβουλίες βραχυπρόθεσμα, μακροπρόθεσμα και τελικά να ενισχύσουμε τη φωνή της Δανίας σε διεθνές επίπεδο».

Η «Γαλάζια Δανία» θεωρεί τη μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη ναυτιλιακή βιομηχανία ως μια τεράστια πρόκληση, αλλά αναγνωρίζει τη σημασία του να γίνει ουδέτερη ως προς τον άνθρακα. Στη νέα έκθεσή της εντόπισε πέντε εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την εκπλήρωση του οράματος και την επίτευξη των στόχων. Τόνισαν ότι η ναυτιλία είναι μια παγκόσμια βιομηχανία με πάνω από το 95% των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων να πραγματοποιούνται εκτός των δανέζικων υδάτων. Ως εκ τούτου, όλες οι πρωτοβουλίες πρέπει να ρυθμιστούν στο ευρύτερο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

Για την επίτευξη των στόχων μείωσης του άνθρακα, η «Γαλάζια Δανία» πιστεύει ότι η τεχνολογία θα πρέπει να κάνει ένα «κβαντικό άλμα», αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά καύσιμα με νέα καύσιμα ουδέτερα από το κλίμα. Οι τρέχουσες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας δεν θα είναι αρκετές για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η τεχνολογία του υδρογόνου, για παράδειγμα, που θεωρείτο από πολλούς ως μια εναλλακτική δεν έχει ακόμα προχωρήσει όσο θα ανέμεναν οι οπαδοί της.
Το μελλοντικό ενεργειακό σύστημα δεν είναι ακόμη σε θέση να παρέχει σταθερή προμήθεια «πράσινων καυσίμων» που θα απαιτούν οι ναυτιλιακές εταιρείες, οι πλοιοκτήτες και η αλιευτική βιομηχανία. Θα χρειαστεί να αναβαθμιστεί το τρέχον ενεργειακό σύστημα σε εθνική και παγκόσμια κλίμακα, αλλά και η χερσαία ενεργειακή υποδομή στα λιμάνια της χώρας για να χειριστεί νέα πράσινα καύσιμα ή μπαταρίες.

 

Συγκεκριμένες προτάσεις

 

Προσδιορίζοντας τους τομείς στους οποίους η κυβέρνηση και η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να συνεργαστούν για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, η «Γαλάζια Δανία» ανέπτυξε έξι πρωτοβουλίες στις οποίες αναφέρει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι έτοιμη να επενδύσει επί του παρόντος. Προσδιόρισε επίσης 15 πρόσθετες συστάσεις για κυβερνητική δράση. Αυτές οι πρωτοβουλίες και οι συστάσεις εμπίπτουν σε τέσσερις ευρείες κατηγορίες, ενεργειακή απόδοση, λιμάνια και θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, πράσινα καύσιμα και κλιματική διπλωματία.

Η «Γαλάζια Δανία» είναι διατεθειμένη να επενδύσει σε προσπάθειες για τη δημιουργία κοινής χρήσης δεδομένων αποστολής, την κατάργηση των χρόνων αναμονής σε λιμάνια, την ανάπτυξη μιας εταιρικής σχέσης για δοκιμαστικά πλοία, τη δημιουργία ενός θαλάσσιου κέντρου αριστείας και τη δημιουργία ενός παγκόσμιου ταμείου καινοτομίας. Θα εργαστεί επίσης για τον συντονισμό των προσπαθειών για την προσέλκυση ερευνητικών κονδυλίων από την ΕΕ.

 

Η έκθεση οριστικοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2020 και τώρα κυκλοφόρησε για δημόσια διαβούλευση.

Διαβάστε επίσης

Καμία ναυτιλιακή δύναμη δεν παρέμεινε ακμαία χωρίς τους ναυτικούς τηςΝαυτιλία

  H Θάλασσα αποτελεί πηγή ζωής και ευημερίας για την ανθρωπότητα. Δεν αποτελεί μόνο πηγή έμπνευσης αλλά και ευημερίας αφού άνθρωποι από όλο τον κόσμο εκατοντάδες χρόνια ταξιδεύουν,...

Πλακιωτάκης: Αναμένονται τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα για την λειτουργία της κρουαζιέραςΝαυτιλία

«Ευελπιστώ ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες θα έχουμε τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα και αντιστοίχως και τα ελληνικά, για το πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει η κρουαζιέρα στη χώρα μας, και ί...

«Αιμορραγεί» το ελληνικό νηολόγιοΝαυτιλία

«Η σημαντική μείωση του αριθμού των σκαφών που είναι νηολογημένα με ελληνική σημαία πρέπει να ληφθεί υπόψη από την ελληνική διοίκηση», σημειώνει η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συν...

Βύθιση φορτηγού πλοίου σε λίγα δευτερόλεπτα (βίντεο) - Ρεπορτάζ του Κώστα ΑργυρούΝαυτιλία

  Εστειλαν στο βυθό το  «Stellar Banner» που είχε προσαράξει στις ακτές της βραζίλίας στα τέλη Φεβρουαρίου   Οι διασώστες που εργάζονταν από τα τέλη Φεβρουαρίου στο ναυάγιο του φορ...