ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

«H ναυτιλία θα είναι εδώ και στο μέλλον, όχι όμως για όλους»!

Προειδοποίηση του Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη, εφοπλιστή και πρεσβευτή του ΙΜΟ              Το οικοσύστημα της ναυτιλίας θα γίνει πιο περίπλοκο, πιο επιθετικό, όπου θα ευνοούνται οι μεγαλύτερες εταιρείες και οι μεγαλύτεροι οργανισμοί.

 

Η προειδοποίηση του κ. Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, επικεφαλής, ενός ομίλου με περισσότερα από 100 χρόνια εμπειρίας στη ναυτιλία, και πρεσβευτή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) είναι σαφής και καθαρή. Η ναυτιλία θα εξακολουθεί να εξυπηρετεί την συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά μάλλον με λιγότερες και μεγαλύτερες εταιρείες

«Πιστεύω ότι η ναυτιλία θα πρέπει να παραμείνει το σημαντικότερο μέσο μεταφοράς όπου μεταφέρει το 90% των παγκοσμίων εμπορευμάτων, θεωρώ όμως ότι θα πρέπει να αναθεωρηθεί η μελλοντική αλυσίδα προμηθειών και ιδίως στο θέμα των πλοίων της γραμμής», επισημαίνει ο κ. Ευγενίδης, πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη, και επικεφαλής ενός ομίλου με πολυσχιδή επιχειρηματική δραστηριότητα στη θάλασσα και τη στεριά.

Με μια πολύ σημαντική εμπειρία σε θέματα liners, καθώς ο ίδιος συμμετείχε επί πολλά χρόνια ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σε διεθνή σώματα που ασχολούνταν με τον τομέα, ο κ. Ευγενίδης υπογραμμίζει τον ρόλο των μεγάλων εταιρίες liners της Ευρώπης όπως επίσης και τις τάσεις συγχώνευσης με τις οποίες «απαντούν» οι Κινέζοι.

«Η ναυτιλία», εκτιμά, «θα έχει περαιτέρω διαρθρωτικές αλλαγές και περαιτέρω ρύθμιση. Όλοι, οι παράγοντες που εμπλέκονται στη ναυτιλία θα πρέπει να συνεργαστούν έτσι ώστε, εκμεταλλευόμενοι τη γνώση και δρώντας προληπτικά να συμβάλλουν ώστε να μπορέσει ο κλάδος να συμμετέχει ενεργά σε έναν δίκαιο κόσμο και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και να προσαρμοστεί στη νέα εποχή».

Αναγνωρίζοντας ότι η ναυτιλία είναι μέρος της λύσης και όχι του περιβαλλοντικού προβλήματος, ο κ. Ευγενίδης , μιλώντας στο διεθνές ναυτιλιακό συνέδριο Open Shipping Finance 2020 που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, σημείωσε ότι ο ναυτιλιακός κλάδος, συμμετέχει στην προσπάθεια μετριασμού της κλιματικής αλλαγής .

Ωστόσο για να υπάρχουν αποτελέσματα θετικά σύμφωνα με τον ομιλητή, θα πρέπει πριν τις πολιτικές αποφάσεις, να έχουμε και τεχνικές λύσεις και τεχνικές μελέτες. «Πιστεύω», έστειλε το μήνυμα στους πολιτικούς, «ότι θα πρέπει να μάθουμε από τα παραδείγματα του παρελθόντος όπως το ζήτημα των ορίων του θείου και να αποφύγουμε αυτό που έγινε το 2008 όταν βάλαμε την πολιτική πιο πάνω από την τεχνολογική και την τεχνική μελέτη», είπε.

Αναφερόμενος στις προκλήσεις της ναυτιλίας τη νέα δεκαετία ο κ. Ευγενίδης συγκαταλέγει σε αυτές ακόμη, την ψηφιοποίηση αλλά και την έλλειψη πιστώσεων από τις τράπεζες, έλλειψη που «είναι μια πραγματικότητα και θα συνεχίσει να υπάρχει και να αυξάνεται». Είναι γνωστό, συνέχισε, ότι «οι πλοιοκτήτες θα χρειαστούν περισσότερη στήριξη και ιδίως αυτοί που έχουν πιο μικρά, πιο παλαιά πλοία». Θα πρέπει να τους λάβουμε υπόψη μας, λοιπόν, όποια και αν είναι η μετάβαση που θα πρέπει να γίνει» και συνέχισε λέγοντας ότι είναι σημαντικό να υπάρξει «προσαρμογή και ελαστικότητα».

Ο ίδιος αποφεύγει να δηλώσει απαισιόδοξος για το μέλλον αν και όπως είπε «κάποιος θα μπορούσε να πει ότι παρουσιάζω μια πολύ δυσμενή εικόνα της ναυτιλίας» ωστόσο, θεωρεί ότι «η ναυτιλία θα συνεχίσει να βρίσκεται εδώ και στο μέλλον, αλλά όχι για όλους».

«Θα πρέπει να μάθουμε από τα λάθη του παρελθόντος και να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για εκείνους που πραγματικά διαβάζουν τα μηνύματα και τους οιωνούς και μπορούν να αντιμετωπίσουν το μέλλον», τόνισε και συμπλήρωσε ότι «η ναυτιλία θα είναι εδώ και στο μέλλον. Το οικοσύστημα της ναυτιλίας φυσικά θα γίνει πιο περίπλοκο, πιο επιθετικό, όπου θα ευνοούνται οι μεγαλύτερες εταιρείες και οι μεγαλύτεροι οργανισμοί».

Η απάντηση για τον ίδιο στις πολλές προκλήσεις του κλάδου είναι «σκληρή δουλειά και η προσαρμογή». Ο ναυτιλιακός τομέας θα πρέπει με ολιστικό τρόπο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις. «Χρειαζόμαστε, είπε, ένα υγιές οικοσύστημα που να συνδυάζει το hardware και το software με καλά πλοία, καλά επανδρωμένα και να χρησιμοποιούνται νέα έξυπνα συστήματα. Παράλληλα η γνώση, η εκπαίδευση, η δημιουργία δεξιοτήτων και άλλα στοιχεία, είναι προαπαιτούμενο για την επιτυχία».

Στις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις ο ομιλητής συμπεριέλαβε το θέμα των τελωνειακών δασμών που επηρεάζει τις ανοιχτές αγορές και το ελεύθερο εμπόριο, το Brexit, τον κορονοϊός και την έλλειψη χρηματοδότησης σημειώνοντας ότι χρειάζονται οικονομικά κίνητρα. «Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ασπιρίνη για να θεραπεύσουμε διαρθρωτικά προβλήματα», υπογράμμισε ο κ. Ευγενίδης.

 

Ελληνική ναυτιλία και η Εθνική οικονομία

 

Ιδιαίτερη ήταν η αναφορά του στην ελληνική ναυτιλία , η οποία όπως είπε, «ελέγχει το 18% του παγκόσμιου στόλου και το 53% του Ευρωπαϊκού, εμφανίζει, 22% ανάπτυξη από το 2014, συμβάλει με 13 δισεκατομμύρια ευρώ ή 6,6% του ΑΕΠ την ελληνική οικονομία, σύμφωνα με μελέτη της Deloitte και τέλος δημιουργεί και 29.500 άμεσες νέες θέσεις εργασίας». Αν σύμφωνα με τον κ. Ευγενίδη προσθέσουμε και άλλους 10.000 ναυτικούς που βρίσκονται στο εξωτερικό έχουμε 30.500 θέσεις εργασίας ενώ σύμφωνα με άλλες πηγές είναι ακόμα μεγαλύτερη η απασχόληση που δημιουργείται.

Άρα, θα λέγαμε, εκτιμά ο κ. Ευγενίδης, ότι βρισκόμαστε στις 35.000 με 40.000, ενώ η δημιουργία έμμεσων θέσεων εργασίας είναι μεταξύ 130.000 και 140.000 εργαζομένων.

Η ελληνική ναυτιλία, επίσης, εκφράζει τις δραστηριότητές της και μέσω της Συν-ένωσης του φορέα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που στοχεύει στην κοινωνική συμβολή του ναυτιλιακού τομέα, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Παράλληλα, όπως τόνισε, «έχουμε και άμεσες επενδύσεις στον τουρισμό, στα ακίνητα, στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα της οικονομίας. Επίσης υποστηρίζεται και η καινοτομία και οι νεοφυείς επιχειρήσεις».

 

Τι βλέπει για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας

 

Είναι βέβαιος ότι «η ελληνική ναυτιλία μπορεί να βελτιώσει τον αντίκτυπο της στην ελληνικής οικονομίας άμεσα αλλά και έμμεσα».

«Οι Έλληνες πλοιοκτήτες υποστηρίζουν ένα βελτιωμένο ναυτιλιακό οικοσύστημα στην Ελλάδα. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να γίνουν έτσι ώστε να βελτιώσουμε αυτό το οικοσύστημα ή cluster, όπως το ονομάζουν κάποιοι», σημείωσε.

Επιπλέον εξέφρασε την ικανοποίηση του που η Ελληνική Κυβέρνηση θέλει να βελτιώσει το εκπαιδευτικό σύστημα των ναυτιλιακών ακαδημιών «γιατί έχουμε πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα. Ενώ έχουμε πάρα πολλά σκάφη, έχουμε έλλειψη στελεχών και πληρώματος στα σκάφη».

Επισημαίνεται ότι το Ίδρυμα Ευγενίδου συνεργάζεται σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης με το Υπουργείο Ναυτιλίας.

«Φυσικά, εκτίμησε ο κ. Ευγενίδης, δεν μπορούμε να πάμε στον αριθμό που είχαμε τη δεκαετία του ’70 δηλαδή, γύρω στους 100.000 ναυτικούς, ωστόσο, θεωρώ ότι με καλύτερη εκπαίδευση θα μπορέσουμε να αυξήσουμε τον αριθμό των ναυτικών μας και να βελτιώσουμε την ελληνική σημαία».

 

Ο Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Το 1980 αποφοίτησε από το Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και στη συνέχεια πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Οικονομία των Μεταφορών (MSc Transport Εconomics) στο PCL του Λονδίνου.

Aπό το 1976 είναι στέλεχος των επιχειρήσεων Ευγενίδη και από το 1995 Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος. Το 2000 ανέλαβε την διοίκηση του Ιδρύματος Ευγενίδου, και έως και σήμερα κατέχει την θέση του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος Ευγενίδου.

Το 1996 εξελέγη για πρώτη φορά μέλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και από το 2003 έως το 2012 κατείχε τη θέση του Ταμία της Ένωσης. Διετέλεσε εκπρόσωπος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στον Διεθνή οργανισμό UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development). Είναι μέλος του Chartered Institute of Transport and Logistics M.C.I.T. και του Institute of Chartered Shipbrokers.

Επίσης, υπήρξε μέλος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος από τον Μάρτιο έως και τον Δεκέμβριο του 2013.

Το 2015 του απονεμήθηκε βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών για την πρότυπη λειτουργία του Ευγενιδείου Πλανηταρίου, ενός από τα μεγαλύτερα και καλύτερα εξοπλισμένα ψηφιακά πλανητάρια στον κόσμο. Το 2016 το Ίδρυμα Ευγενίδου απέσπασε για την προσφορά του στη ναυτική εκπαίδευση την διάκριση Achievement in education and training στα Greek Shipping Awards 2016, που διοργανώθηκε από το Lloyd’s List.

Από τον Μάιο του 2018, ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης έχει αναλάβει καθήκοντα ως Ναυτιλιακός Πρεσβευτής του ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) εκπροσωπώντας την Ελλάδα σε αυτόν τον νέο θεσμό, στόχος του οποίου είναι η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και η ανάδειξη της συνεισφοράς του ΙΜΟ στην προσπάθεια αναβάθμισης της εικόνας της ναυτιλίας, της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, της ασφάλειας στη θάλασσα και της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος.

Για το πολυσχιδές και πολυεπίπεδο έργο που προσφέρει σταθερά εδώ και δεκαετίες το Ίδρυμα Ευγενίδου στον τομέα της τεχνικής και ειδικότερα της ναυτικής εκπαίδευσης ο Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης αναγορεύθηκε τον Ιούνιο του 2018 Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

mononews.gr

portnet.gr




 

Διαβάστε επίσης

Ν. Σαντορινιός: Εξηγήσεις πρέπει να δώσει το Υπουργείο Ναυτιλίας για τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού ΙσοδύναμουΝαυτιλία

  «Εξηγήσεις πρέπει να δώσει το Υπουργείο Ναυτιλίας για τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου», υπογραμμίζει ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάρι...

Ανάπτυξη και αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώραςΝαυτιλία

Ανάλυση των μελετών αξιολόγησης του ΤΑΙΠΕΔ από Σταϊκούρα - Πλακιωτάκη Κατεύθυνση άμεσης έναρξης των διαδικασιών για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμαν...

Τα Λιμενικά Ταμεία στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής ΠολιτικήςΝαυτιλία

Τέλος εποχής για την κατακερματισμένη λιμενική πολιτική. Τα 75 λιμενικά ταμεία της χώρας που ήταν υπό τον έλεγχο των δήμων και κοινοτήτων περνούν στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτ...