Η ακτοπλοΐα προετοιμάζει το μέλλον της

Σε αυξημένη κινητικότητα βρίσκονται, το τελευταίο διάστημα, οι εταιρείες της ακτοπλοΐας, εν όψει των πρωτοβουλιών του υπουργείου Ναυτιλίας για την εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης που αφορά την αξιοποίηση πράσινων τεχνολογιών αλλά και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.
Στο πλαίσιο αυτό, πολλές μικρότερες εταιρείες εξετάζουν τη σύμπραξή τους με άλλες μεγαλύτερες ή ακόμα και πώληση του μεταφορικού τους έργου, καθώς, πέραν της εξασφάλισης της μελλοντικής χρηματοδότησης από το υπουργείο Ναυτιλίας, απαιτούνται σημαντικά κεφάλαια από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.


Σε επίπεδο μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων, η Attica έχει προχωρήσει ήδη σε συμφωνία με τη
Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων, μήκους 200 μέτρων το καθένα, που θα ναυπηγηθούν στην Κίνα. Τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές ώστε να λειτουργούν με 3 διαφορετικούς τύπους καυσίμου.

Επίσης, έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για τη δυνατότητα ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ σχεδιάζει την αντικατάσταση των 3 ταχύπλοων Aero με 2 νέα Aero.

Ο όμιλος Grimaldi, επίσης, έχει προχωρήσει σε νέο ναυπηγικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο δύο πλοία με εναλλακτικά καύσιμα προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές.

Το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και τα συναρμόδια υπουργεία, όπως το Μεταφορών, για κονδύλια ύψους 580 εκατ. ευρώ περίπου από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για τη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων αλλά και τη βελτίωση λιμενικών υποδομών, σε νησιωτικούς κυρίως προορισμούς.

 

Μελέτη
Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2025, αναμένεται να έχει παραδοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ το έργο που αφορά την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με στόχο τη μείωση εκπομπών CΟ2? και την επιτάχυνση και εξομάλυνση της πράσινης μετάβασης στον κρίσιμο αυτόν κλάδο.

Το έργο που έχει αναλάβει η Ernst & Young είναι συνολικού προϋπολογισμού 1.233.180,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Η εταιρεία θα πρέπει, μέσω της μελέτης, να προχωρήσει στην ακτινογραφία της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, να δει ποιες είναι οι γραμμές που δραστηριοποιούνται στην ελληνική  επικράτεια, τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου, το κόστος και το όφελος, αλλά και να παραδώσει επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματοοικονομικής πρόβλεψης.

Επίσης, το υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησε έπειτα από εισήγηση της αρμόδιας μονάδας Β της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ, και στην ανάθεση εκπόνησης μελέτης στην εταιρεία Hydrus Engineering Α.Ε. για την αξιοποίηση πράσινων τεχνολογιών στην ακτοπλοΐα.

Η συγκεκριμένη μελέτη, που δεν αφορά τα πορθμεία και θα πρέπει να παραδοθεί από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης σε τέσσερις μήνες, θα προσδιορίσει τον τύπο του πράσινου πλοίου, το εναλλακτικό καύσιμο που θα μπορεί να χρησιμοποιεί, αλλά και το σχήμα που θα εκτελεί τον εξοπλισμό που θα πρέπει να είναι σε συνεργασία ιδιώτη επιχειρηματία και Δημοσίου (δήμοι – περιφέρειες κτλ.). Κι αυτό συμβαίνει στο πλαίσιο σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα που αφορά συγκεκριμένες αντιπροσωπευτικές άγονες γραμμές.

 

Άνω των 40 ετών το 41% το 2035
Η ναυτιλιακή εταιρεία ΜΠΛΟΥ ΤΖΕΜ έχει στην κατοχή της ένα ανοικτού τύπου επιβατικό οχηματαγωγό, με την επωνυμία Οσία Μεθοδία. Στο πλοίο έχει εγκατασταθεί ένα αυτόνομο σύστημα φωτοβολταϊκών πλαισίων και μπαταριών, το οποίο έχει σχεδιαστεί ώστε να καλύπτει σε ετήσια βάση τις ενεργειακές του ανάγκες.

Με τη χρήση του παρόντος συστήματος, πραγματοποιείται σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τις εκπομπές των ηλεκτρογεννητριών του σκάφους, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του περιβάλλοντος.

Το πλοίο πραγματοποιεί καθημερινά δρομολόγια μεταξύ των νήσων Κιμώλου (Ψάθη) – Μήλου (Πολλώνια).

Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει και στην κατασκευή ενός επιβατηγού πλοίου σε ναυπηγείο της Αττικής που θα μπορεί να είναι διπλού καυσίμου με τη χρήση μεθανόλης.

Επισημαίνεται ότι ο κύριος στόχος της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας FuelEU Maritime είναι έως το 2030 να αυξηθεί η χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία.

Όπως αναφέρει στην τελευταία μελέτη η εταιρεία συμβούλων XRTC, το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών.

 

Πηγή: Ναυτεμπορική 

Διαβάστε επίσης

Σύσταση Ομάδας Εργασίας για την αναδιάρθρωση του δικτύου των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμώνΑκτοπλοΐα

Στη σύσταση και συγκρότηση Ομάδας Εργασίας για την αναδιάρθρωση και τον εξορθολογισμό του δικτύου των δρομολογιακών γραμμών που εξυπηρετούνται με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσ...

Attica Group: Αύξηση κύκλου εργασιών κατά 27,4% στο 9μηνο – Στα 45,3 εκατ. ευρώ τα ενοποιημένα κέρδη μετά τους φόρουςΑκτοπλοΐα

Στα 593,4 εκατ. ευρώ, από 465,6 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 27,4%, διαμορφώθηκε ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της Attica Α.Ε. Συμμετοχών για το εννεάμηνο 2024 παρουσιάζοντας αύ...

Άγιος Ευστράτιος: Χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία από το τέλος ΟκτωβρίουΑκτοπλοΐα

«Από 31 Οκτωβρίου δεν έχουμε συγκοινωνία δυστυχώς και είμαστε υπ’ ατμόν», δήλωσε στην ΕΡΤ3 ο Κωνσταντίνος Σινάνης, Δήμαρχος Αγίου Ευστρατίου. «Το δρομολόγιο που ακυρώθηκε ήταν από ...

Κανονικά από το μεσημέρι τα δρομολόγια των πλοίων - Τελειώνει την απεργία η ΠΝΟΑκτοπλοΐα

Σε αναστολή της απεργίας των ναυτεργατών αναμένεται να προχωρήσει η ΠΝΟ μετά την επίτευξη συμφωνίας με τους ακτοπλόους για αυξήσεις μισθών κατά 7% στη διετία. Η τριήμερη απεργία τη...

Στέφανος Γκίκας : «Η Ελλάδα στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος για τους επαγγελματίες του Yachting και του θαλάσσιου τουρισμού»Ακτοπλοΐα

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, εκπροσωπώντας  τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρέστη, στην τελετή έναρξης του 4ου Olympic Yacht Show, η οποία ...

Χρήστος Στυλιανίδης: «Πρέπει να διαφυλάξουμε και να προστατεύσουμε όλοι τις διεθνείς εμπορικές οδούς ώστε να διασφαλίσουμε την ευημερία και την πρόοδο των κοινωνιών μας».Ακτοπλοΐα

Η παρέμβαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο Φόρουμ για την Πράσινη και Βιώσιμη Ανάπτυξη και το Παγκόσμιο Φόρουμ για το Εμπόριο 2024 (Παρίσι, 11.10.2024) Τη δέσμ...

Οι εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς β΄ φάσης Ακτοπλοΐα

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια θα έχουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί β΄ φάσης για το διδακτικό έτος 2024-2025, προκειμένου να μεταβούν στην περιοχή τοποθέτησης κα...

Ακτοπλοΐα: Βάζει πλώρη για την πράσινη μετάβαση με αντικατάσταση του στόλου και μείωση του αποτυπώματος CO2 Ακτοπλοΐα

Η προμελέτη έχει ορίζοντα υλοποίησης οκτώ μηνών, με προϋπολογισμό 1.171.555,10 ευρώ OT.gr Newsroom   Στην προκήρυξη του έργου με τίτλο «Παροχή υπηρεσιών νομικού, τεχνικού και χρημα...

Από τις άγονες γραμμές ξεκινά η πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐαςΑκτοπλοΐα

  Έναρξη έργου για το πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου   Χρήστος Στυλιανίδης: «Η σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα αποτελεί βασική προτεραιότητα για το πρασίνισμα του ακτοπλοϊ...

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών όπου αναλαμβάνουν υπηρεσίαΑκτοπλοΐα

  Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια θα έχουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί για το διδακτικό έτος 2024-2025, προκειμένου αυτοί να μεταβούν στην περιοχή τοποθέτησης και...

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικούςΑκτοπλοΐα

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια θα έχουν οι νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το διδακτικό έτος 2024-2025 , προκειμένου...