ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Νέες προδιαγραφές στα πλοία της ακτοπλοΐας για πρόσβαση από ΑμεΑ, εγκύους και ηλικιωμένους

Με ορίζοντα υλοποίησης τα τρία χρόνια

Με νέα μέσα πρόσβασης και χώρους συγκεκριμένων προδιαγραφών θα πρέπει να εξοπλιστούν όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας στο εγγύς μέλλον, προκειμένου να διευκολύνεται η πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία, εγκύων και ηλικιωμένων. Πολλά πλοία διαθέτουν ήδη τέτοιους μηχανισμούς ωστόσο δεν υπήρχε κάποιο σχετικό νομοθέτημα που να προέβλεπε συγκεκριμένες προδιαγραφές, καθώς έως σήμερα κάτι τέτοιο δεν ήταν υποχρεωτικό.

Ήδη για αυτόν τον λόγο το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρά στη σύνταξη προεδρικού διατάγματος μετά από διαβούλευση, με το οποίο θα υποχρεώνονται όλες ανεξαρτήτως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να δημιουργήσουν στα πλοία τους κατάλληλους μηχανισμούς για τη εύκολη πρόσβαση των ατόμων αυτών.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικοί χώροι υγιεινής, ασανσέρ πρόσβασης στα καταστρώματα και ειδικές ράμπες.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι αλλαγές που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν θα έχουν ορίζοντα υλοποίησης τα τρία χρόνια και θα αφορούν τα πλοία που είναι σε πλήρη δρομολογιακή λειτουργία, ενώ όποιο καινούργιο πλοίο εισέλθει στην ακτοπλοϊκή αγορά θα πρέπει να προσαρμοστεί άμεσα στα νέα δεδομένα.

Το ίδιο θα ισχύει και για τα νέα υπό ναυπήγηση "πράσινα" πλοία που θα κατασκευαστούν στη χώρα μας.

Ήδη το συγκεκριμένο σχέδιο, με τίτλο «Κανονισμός ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων» απεστάλη προς 15νθήμερη διαβούλευση προς τους αρμόδιους φορείς,

Η Ελλάδα διαθέτει μεγάλη νησιωτικότητα και αυξημένη τουριστική κίνηση, ενώ το θέμα του προβλήματος της προσβασιμότητας των ΑμεΑ στα πλοία της ακτοπλοΐας ήρθε στο φως της δημοσιότητας όταν ένα παιδί σε αναπηρικό αμαξίδιο περίμενε μαζί με τη μητέρα του στο γκαράζ του πλοίου στη βόρεια Ελλάδα για να αποβιβαστεί, καθώς δεν υπήρχε ειδική ράμπα.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) η επιβατική κίνηση στην ακτοπλοΐα το πρώτο πεντάμηνο του 2024 παρουσίασε αύξηση κατά 8,1% έναντι το ιδίου διαστήματος του 2023.

Συγκεκριμένα, με πλοία της ακτοπλοΐας σε διάφορους προορισμούς ταξίδεψαν 3.100.541 επιβάτες από 01/01/2024 έως 31/05/2024 έναντι 2.868.768 επιβατών το ίδιο διάστημα πέρυσι.

Στο τμήμα των οχημάτων υπήρξε αύξηση κατά 7,2%, αφού το πρώτο πεντάμηνο του 2024 διακινήθηκαν συνολικά 430.258 οχήματα έναντι 401.430 οχημάτων το ίδιο διάστημα του 2023.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της XRTC Business Consultants Ltd., το καλοκαίρι του 2023 150 ακτοπλοϊκά πλοία εξυπηρετούσαν καθημερινά 115 νησιά της χώρας, είτε συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους.

Τι ορίζει το προεδρικό διάταγμα

Η κατασκευή και η θέση των χώρων που χρησιμοποιούνται ή κινούνται τα ΑμεΑ θα πρέπει είναι ανάλογη του σκοπού για τον οποίο προορίζονται ώστε η χρήση τους να είναι ασφαλής και ευχερής από τα άτομα αυτά.

  • Στους χώρους διακίνησης των ΑμεΑ δεν θα υπάρχουν κατώφλια ή άλλες προεξοχές του δαπέδου.
  • Όταν αυτό δεν είναι κατασκευαστικά εφικτό τότε θα τοποθετούνται ράμπες μέγιστης κλίσης 5% ή κατάλληλα αναβατόρια κλίμακας.
  • Η διακίνηση των ΑμεΑ από κατάστρωμα σε κατάστρωμα θα γίνεται μόνο με ανελκυστήρες.
  • Το σχέδιο του προεδρικού διατάγματος υποχρεώνει όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας που καλύπτουν συγκοινωνιακές ανάγκες της χώρας, ανεξαρτήτως κατηγορίας, να προχωρήσουν για την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ) στην εγκατάσταση ανελκυστήρα κάθετης κίνησης από εξουσιοδοτημένο για τον σκοπό αυτό εταιρεία από το κύριο κατάστρωμα οχημάτων μέχρι τα καταστρώματα που διαθέτουν τους κατάλληλους για ΑμεΑ κοινόχρηστους χώρους παραμονής, εστίασης, υγιεινής και θαλαμίσκους, καθώς και στα ανοιχτά καταστρώματα που διαθέτουν μέσα εγκατάλειψης.
  • Η χρήση της ράμπας οχημάτων που οδηγεί στο κύριο κατάστρωμα οχημάτων επιτρέπεται για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ μόνο με τη χρήση οχήματος. Πρέπει να οριστούν τουλάχιστον δύο θέσεις αυτοκινήτων ΑμεΑ στον χώρο οχημάτων με ανάλογη διεθνή σήμανση πλησίον του ανελκυστήρα.
  • Επίσης πρέπει να υπάρχει μία θέση για αμαξίδιο ΑμεΑ με κατάλληλα μέσα ασφάλισης, ανά εκατό (100) επιβάτες, σε κάθε αίθουσα παραμονής επιβατών, όπως και δύο θέσεις κατάλληλες για χρήστες αμαξιδίων ΑμεΑ σε κάθε εστιατόριο.
  • Το 2% τουλάχιστον των θέσεων των επιβατών πρέπει να είναι κατάλληλες για χρήση από άτομα με μειωμένη κινητικότητα.
  • Το γκισέ του χώρου υποδοχής και του κυλικείου πρέπει να είναι σε κατάλληλο ύψος που δεν θα υπερβαίνει τα 90 εκατοστά.
  • Επίσης προβλέπεται η ύπαρξη δίκλινων και τετράκλινων θαλάμων με ειδικούς χώρους υγιεινής για χρήση και από τους συνοδούς, ανάλογα με τη χωρητικότητα και το μέγεθος του πλοίου.
  • Η πρόσβαση στο πλοίο, η σηματοδότηση, τα μέσα μετάδοσης αναγγελιών, οι συναγερμοί και ό,τι δεν ρυθμίζεται από το π.δ. πρέπει να είναι σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα δικαιώματα των ΑμεΑ, ενώ απαγορεύεται οι κυλιόμενες κλίμακες να χρησιμοποιούνται ως μέσο πρόσβασης των ΑμεΑ.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

 

Διαβάστε επίσης

Κανονικά από το μεσημέρι τα δρομολόγια των πλοίων - Τελειώνει την απεργία η ΠΝΟΑκτοπλοΐα

Σε αναστολή της απεργίας των ναυτεργατών αναμένεται να προχωρήσει η ΠΝΟ μετά την επίτευξη συμφωνίας με τους ακτοπλόους για αυξήσεις μισθών κατά 7% στη διετία. Η τριήμερη απεργία τη...

Στέφανος Γκίκας : «Η Ελλάδα στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος για τους επαγγελματίες του Yachting και του θαλάσσιου τουρισμού»Ακτοπλοΐα

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, εκπροσωπώντας  τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρέστη, στην τελετή έναρξης του 4ου Olympic Yacht Show, η οποία ...

Χρήστος Στυλιανίδης: «Πρέπει να διαφυλάξουμε και να προστατεύσουμε όλοι τις διεθνείς εμπορικές οδούς ώστε να διασφαλίσουμε την ευημερία και την πρόοδο των κοινωνιών μας».Ακτοπλοΐα

Η παρέμβαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο Φόρουμ για την Πράσινη και Βιώσιμη Ανάπτυξη και το Παγκόσμιο Φόρουμ για το Εμπόριο 2024 (Παρίσι, 11.10.2024) Τη δέσμ...

Οι εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς β΄ φάσης Ακτοπλοΐα

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια θα έχουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί β΄ φάσης για το διδακτικό έτος 2024-2025, προκειμένου να μεταβούν στην περιοχή τοποθέτησης κα...

Ακτοπλοΐα: Βάζει πλώρη για την πράσινη μετάβαση με αντικατάσταση του στόλου και μείωση του αποτυπώματος CO2 Ακτοπλοΐα

Η προμελέτη έχει ορίζοντα υλοποίησης οκτώ μηνών, με προϋπολογισμό 1.171.555,10 ευρώ OT.gr Newsroom   Στην προκήρυξη του έργου με τίτλο «Παροχή υπηρεσιών νομικού, τεχνικού και χρημα...

Από τις άγονες γραμμές ξεκινά η πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐαςΑκτοπλοΐα

  Έναρξη έργου για το πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου   Χρήστος Στυλιανίδης: «Η σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα αποτελεί βασική προτεραιότητα για το πρασίνισμα του ακτοπλοϊ...

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών όπου αναλαμβάνουν υπηρεσίαΑκτοπλοΐα

  Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια θα έχουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί για το διδακτικό έτος 2024-2025, προκειμένου αυτοί να μεταβούν στην περιοχή τοποθέτησης και...

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικούςΑκτοπλοΐα

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια θα έχουν οι νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το διδακτικό έτος 2024-2025 , προκειμένου...

Ακτοπλοΐα: Μείωση 5% στην επιβατική κίνηση τον Ιούλιο στον Αργοσαρωνικό, σε σχέση με πέρσι Ακτοπλοΐα

Ο ελληνικός τουρισμός, κινητήριος δύναμη της οικονομίας μας, δέχεται ένα ισχυρό πλήγμα. Η ακτοπλοϊκή κίνηση στον Αργοσαρωνικό, έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς των Ελλήνων,...