4 ημέρες και τέλος; Ο Πόρος αλλάζει πολιτική και οι επισκέπτες με σκάφος διαμαρτύρονται
Η απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πόρου να μειώσει την μέγιστη διάρκεια του προσωρινού ελλιμενισμού των τουριστικών σκαφών από τις 10 στις 4 ημέρες κατά την περίοδο αιχμής, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και έχει θέσει στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου το μέλλον του θαλάσσιου τουρισμού στο νησί.
Οι λόγοι πίσω από την απόφαση
Σύμφωνα με το ΔΛΤΠ, η μείωση της διάρκειας ελλιμενισμού αποσκοπεί σε δύο βασικούς στόχους:
Αποτροπή μακροχρόνιου ελλιμενισμού: Η παραμονή σκαφών για μεγάλα χρονικά διαστήματα, χωρίς να συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό, θεωρείται ότι μειώνει τις διαθέσιμες θέσεις για επισκέπτες και περιορίζει την τουριστική κίνηση.
Αύξηση της ροής επισκεπτών: Η συχνότερη εναλλαγή σκαφών αναμένεται να αυξήσει τον αριθμό των τουριστών που επισκέπτονται το νησί, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.
Οι αντιδράσεις
Την απόφαση καταψήφισε ο εκπρόσωπος της μειοψηφίας Δημήτρης Παπαχρήστου. Όπως μας επισήμανε, η προηγούμενη Διοίκηση του ΔΛΤ στο πλαίσιο του Κανονισμού Ζωνών Ελλιμενισμού που ψήφισε το 2017 μετά από ευρύτατη δημόσια διαβούλευση και έχοντας ήδη τριετή εμπειρία από την λειτουργία του λιμανιού, είχε καθορίσει ως όριο του «προσωρινού» ελλιμενισμού τις 10 ημέρες.
Ο Κανονισμός αυτός ξεκίνησε να ισχύει το 2020, αφού έως τότε το Λιμεναρχείο δεν αναγνώριζε την ισχύ του και από τότε μέχρι το 2023 δεν είχε προκύψει ποτέ πρόβλημα από τον επίμαχο όρο, ο οποίος έχει αποδειχθεί ρεαλιστικός και λειτουργικός. Σημειώνεται ότι είναι αναγκαίο να προσδιοριστεί χρονικά ο μέγιστος αριθμός «προσωρινού» ελλιμενισμού, καθώς σε άλλες ζώνες του λιμανιού επιτρέπεται ο «προσωρινός» ελλιμενισμός και σε άλλες ο «μόνιμος» και η σχετική διάκριση είναι αναγκαία.
Όπως δήλωσε ο κ. Παπαχρήστου, «Στην πρόσφατη συνεδρίαση τόνισα στον Πρόεδρο του ΔΛΤ ότι το όριο αυτό δεν πρέπει να αλλάξει και ότι αντικειμενικά η σημερινή Διοίκηση δεν είναι σε θέση να μπορεί να τον αξιολογήσει μετά από μόλις 2-3 μήνες εμπειρίας για το πώς λειτουργεί το λιμάνι. Δυστυχώς δεν εισακούστηκα. Εξίσου απογοητευτικό είναι το γεγονός ότι οι αντιρρήσεις μου, τις οποίες κατέθεσα και εγγράφως, δεν καταγράφηκαν στην απόφαση, αφού ο Πρόεδρος κος Μουτζουβής συστηματικά εξαφανίζει τις απόψεις της μειοψηφίας από τις αποφάσεις που δημοσιεύονται, πράγμα που είναι απολύτως απαράδεκτο αλλά και παράνομο».
Η απόφαση του ΔΛΤΠ προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και στους κύκλους του θαλάσσιου τουρισμού. Πολλοί τακτικοί επισκέπτες του Πόρου εξέφρασαν την απογοήτευσή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υποστηρίζοντας ότι η νέα πολιτική αποθαρρύνει τον θαλάσσιο τουρισμό και πλήττει την εικόνα του νησιού ως φιλόξενου προορισμού. Κριτικές έχουν εκφραστεί για την έλλειψη διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους φορείς και για τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία, ενώ και στην σελίδα του Πανελλήνιου Σωματείου Ιδιοκτητών Ιστιοφόρων, το οποίο είχε βραβεύσει το λιμάνι μας ως το καλύτερο λιμάνι Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στην Ελλάδα το 2022, υπάρχει σχετική ανάρτηση.
Οι επιπτώσεις
Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της απόφασης αυτής παραμένουν αβέβαιες. Ενώ ορισμένοι πιστεύουν ότι θα οδηγήσει σε αύξηση της τουριστικής κίνησης, άλλοι εκφράζουν φόβους για μείωση των εσόδων από τον θαλάσσιο τουρισμό και απώλεια πελατών.
Τι μέλλει γενέσθαι;
Η απόφαση του ΔΛΤΠ Πόρου αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και αξιολόγησης τα επόμενα χρόνια. Η αποτελεσματικότητά της θα κριθεί από τα στοιχεία που θα προκύψουν σχετικά με την τουριστική κίνηση, την οικονομική δραστηριότητα και την ικανοποίηση των επισκεπτών.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η διαχείριση των λιμένων είναι ένα σύνθετο ζήτημα που απαιτεί ισορροπία μεταξύ των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών. Η εύρεση βιώσιμων λύσεων που θα εξυπηρετούν τόσο τους τουρίστες όσο και την τοπική κοινότητα αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση.