Σήμερα συμπληρώνονται σαράντα ημέρες από την Ανάσταση έως την Ανάληψη του Κυρίου, σηματοδοτώντας το τέλος του πασχαλινού κύκλου. Η Πέμπτη της Αναλήψεως είναι η τελευταία φορά που ψάλλεται το «Χριστός Ανέστη» στις εκκλησίες, και η λαϊκή μας παράδοση την υποδέχεται με πλούσια έθιμα, βαθιούς συμβολισμούς, αλλά και έντονα νοσταλγικές μνήμες για την τοπική κοινωνία του Πόρου.
Όταν η Ανάληψη ένωνε τους εμπόρους του Πόρου
Πριν από αρκετά χρόνια, η γιορτή της Αναλήψεως είχε μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή σπουδαιότητα για τον Πόρο, καθώς ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με τον εμπορικό και επαγγελματικό κόσμο του νησιού.
Ο Σύλλογος των Εμπόρων και Επαγγελματιών του Πόρου, με υπεύθυνο διοργανωτή τον αείμνηστο Νίκο Μαρινάκη, επέλεγε παραδοσιακά αυτή την ημέρα για να διοργανώσει μια μεγάλη, καθιερωμένη ημερήσια εκδρομή. Τα μέλη του συλλόγου, αφήνοντας για λίγο τις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις, ταξίδευαν μαζί με τις οικογένειές τους σε κοντινούς προορισμούς. Αυτές οι αποδράσεις δεν προσέφεραν μόνο μια ανάπαυλα από την καθημερινότητα, αλλά αποτελούσαν μια σπουδαία ευκαιρία για τη σύσφιξη των σχέσεων, την ενίσχυση των δεσμών της κοινότητας και τη δημιουργία μιας μεγάλης, ενωμένης «οικογένειας» που στήριζε το νησί.
Το πρώτο μπάνιο, τα 40 κύματα και η «μαλλιαρή πέτρα»
Στη λαϊκή συνείδηση, η Ανάληψη θεωρείται η πρώτη επίσημη καλοκαιρινή μέρα που επιτρέπεται το μπάνιο στη θάλασσα, καθώς πριν από αυτήν το νερό θεωρούνταν «επικίνδυνο».
Μετά τη θεία λειτουργία, οι πιστοί κατεβαίνουν στην ακρογιαλιά, σταυροκοπούνται και μετράνε 40 κύματα —όσες και οι ημέρες από το Πάσχα— πριν βουτήξουν. Παράλληλα, μαζεύουν θαλασσινό νερό σε μπουκάλια για να ραντίσουν τα σπίτια τους, λέγοντας την ευχή: «Όπως ανελήφτηκε ο Χριστός, έτσι να ανεληφτεί από το σπίτι μας κάθε κακό». Το νερό αυτό φυλάσσεται όλο τον χρόνο ως φυλακτό για τις αρρώστιες και το «βάσκαμα».
Την ίδια στιγμή, στις ακτές της Αττικής αλλά και στο Αϊβαλί της Μικράς Ασίας, οι άνθρωποι έψαχναν στα ρηχά για τη «πέτρα τη μαλλιαρή», μια πέτρα καλυμμένη με βρύα που θεωρούνταν ότι φέρνει τύχη και ευτυχία στο σπίτι. Η θάλασσα την ημέρα αυτή θεωρείται αγία και ανανεωτική, ικανή να «ξεπλύνει τα ανθρώπινα κακά».
Ανοιχτοί ουρανοί και η «Γαλατοπέφτη»
Οι παραδόσεις της ημέρας είναι γεμάτες από μεταφυσικό δέος. Πιστεύεται ότι όποιος παραμείνει ξύπνιος τα μεσάνυχτα, μπορεί να δει τους ουρανούς να ανοίγουν για να περάσει ο Χριστός: «Όσοι είναι καθαροί, ξαγρυπνούν τη νύχτα, να δουν τον Χριστό που αναλήφεται. Οι άξιοι βλέπουν ένα φως, που ανεβαίνει στον ουρανό…». Την ίδια στιγμή, στα σπίτια καίνε όσες δάφνες ή λουλούδια έχουν απομείνει από το Πάσχα.
Σε άλλες περιοχές, όπως τη Λήμνο, η γιορτή ονομαζόταν «Γαλατοπέφτη». Εκείνη την ημέρα δεν έπηζαν το γάλα, αλλά το μοίραζαν σε φίλους και γείτονες, ενώ με το υπόλοιπο έφτιαχναν παραδοσιακό ρυζόγαλο.
Η επιστροφή των ψυχών
Η Ανάληψη κουβαλά και μια βαθιά συγκινητική διάσταση που αφορά τους νεκρούς. Σύμφωνα με την παράδοση, είναι η ημέρα που οι ψυχές, έχοντας κυκλοφορήσει ελεύθερα στη γη από την ημέρα του Πάσχα, πρέπει να επιστρέψουν στον τόπο τους.
Οι ζωντανοί τις βοηθούν να βρουν την ησυχία τους πηγαίνοντας στα κοιμητήρια για να ανάψουν κεριά, ενώ στα σπίτια φτιάχνουν κόλλυβα και πίτες, μοιράζοντας τροφή ως ελεημοσύνη για την ανάπαυση των αγαπημένων τους προσώπων.
Είτε μέσα από τη θρησκευτική κατάνυξη, είτε μέσα από τα γραφικά λαϊκά έθιμα και τις παλιές εκδρομές των Ποριωτών, η Ανάληψη παραμένει μια ημέρα-σταθμός: μια γιορτή καθαρμού, ελπίδας και αναγέννησης για τη φύση και τον άνθρωπο.