Η Ύδρα, το μοναδικό νησί της Ελλάδας όπου, σύμφωνα με νόμο του 1950, απαγορεύονται τα τροχοφόρα οχήματα για την προστασία του αρχαιολογικού, πολιτιστικού και φυσικού της κάλλους, αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή πρόκληση. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας Πρώτο Θέμα της Κυριακής, 18 Μαΐου 2025, η παραβίαση του νόμου έχει γίνει καθεστώς, με αυτοκίνητα, μηχανάκια και ποδήλατα να «πλημμυρίζουν» το νησί, υπό την ανοχή των τοπικών αρχών. Την ίδια στιγμή, ο Δήμαρχος Ύδρας, κ. Γιώργος Κουκουδάκης, απαντά στις ανησυχίες της τοπικής κοινωνίας και διευκρινίζει τις αρμοδιότητες και τις πρωτοβουλίες του Δήμου, ενόψει κρίσιμης σύσκεψης στο Υπουργείο Πολιτισμού την Τρίτη, 20 Μαΐου 2025.
Η Ύδρα, γνωστή για τη γραφικότητά της και την απουσία τροχοφόρων, αποτελεί ένα από τα ελάχιστα μέρη στην Ευρώπη που προστατεύεται από νόμο για τη διατήρηση του μοναδικού της χαρακτήρα. Ωστόσο, το ρεπορτάζ του Πρώτου Θέματος, με τίτλο «SOS για την Ύδρα: Παρά τον νόμο, “πλημμυρίζει” από αυτοκίνητα, μηχανάκια και ποδήλατα», αποκαλύπτει μια ανησυχητική πραγματικότητα. Αυτοκίνητα αποβιβάζονται από το φέριμποτ στο λιμάνι, ενώ τουρίστες, επισκέπτες και ορισμένοι ντόπιοι χρησιμοποιούν ηλεκτρικά μηχανάκια, ποδήλατα, ακόμα και αγροτικά μηχανήματα, παραβιάζοντας τον νόμο. Η Φωνή της Ύδρας, με συνεχή δημοσιεύματα, έχει επανειλημμένα κρούσει τον κώδ
ωνα του κινδύνου, προτείνοντας ακόμα και περιορισμό σε συγκεκριμένο αριθμό οχημάτων αποκλειστικά για βασικές ανάγκες.
Οι αρμόδιες αρχές, όπως ο Δήμος, η Αστυνομία και το Λιμενικό, φαίνεται να μην επιβάλλουν τον νόμο, με αποτέλεσμα αυτός να έχει μετατραπεί σε «κουρελόχαρτο». Παρά την ευαισθησία των κατοίκων, που ιστορικά έχουν αντισταθεί ακόμα και στη χρήση οχημάτων από την Αστυνομία, η εικόνα του νησιού αλλάζει δραματικά. Εξαιρέσεις επιτρέπονται μόνο για τον Δήμο (π.χ. απορριμματοφόρα σε προκαθορισμένα σημεία), την Πυροσβεστική και το νοσοκομείο, ενώ οι μετακινήσεις παραδοσιακά γίνονται με τα πόδια ή με γαϊδουράκια, στοιχεία που καθιστούν την Ύδρα μοναδική. Ωστόσο, η αυξημένη παρουσία τροχοφόρων απειλεί αυτή την κληρονομιά.
Απαντώντας στο δημοσίευμα και στις ανησυχίες της τοπικής κοινωνίας, ο Δήμαρχος Ύδρας, Γιώργος Κουκουδάκης, μιλώντας στη Φωνή της Ύδρας, διευκρίνισε ότι η αποκλειστική αρμοδιότητα αδειοδότησης τροχοφόρων ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού. Ο Δήμος, όπως τονίζει, δεν έχει τη δυνατότητα να επιβάλλει πρόστιμα για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ έχει επανειλημμένα ζητήσει, προφορικά και γραπτώς, την παρέμβαση της Αστυνομίας και του Λιμενικού για την εφαρμογή του νόμου.
Ο κ. Κουκουδάκης αποκάλυψε ότι στις 8 Μαΐου 2025 επικοινώνησε τηλεφωνικά με το Υπουργείο Πολιτισμού, με αποτέλεσμα οι αρμόδιες υπηρεσίες να εκδώσουν αποσαφήνιση των κανονισμών που διέπουν τη χρήση τροχοφόρων στην Ύδρα, ξεκαθαρίζοντας τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται. Επιπλέον, εξήγησε ότι η αυξημένη παρουσία οχημάτων οφείλεται σε μεγάλα έργα υποδομής που εκτελούνται στο νησί, διαβεβαιώνοντας ότι αυτή η κατάσταση δεν θα συνεχιστεί κατά την τουριστική περίοδο, ώστε να διατηρηθεί ο χαρακτήρας της Ύδρας.
Η κατάσταση έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο, και την Τρίτη, 20 Μαΐου 2025, αναμένεται να πραγματοποιηθεί σύσκεψη στο Υπουργείο Πολιτισμού με στόχο την εξεύρεση λύσεων για την πλήρη εφαρμογή του νόμου. Η συνάντηση αυτή θεωρείται καθοριστική, καθώς η συνεχιζόμενη παραβίαση απειλεί να αλλοιώσει τον μοναδικό χαρακτήρα της Ύδρας, που αποτελεί όχι μόνο τουριστικό προορισμό αλλά και πολιτιστικό θησαυρό παγκόσμιας εμβέλειας. Οι κάτοικοι και οι τοπικές ενώσεις, όπως η Φωνή της Ύδρας, καλούν για άμεση δράση, προτείνοντας μέτρα όπως ο καθορισμός συγκεκριμένου αριθμού οχημάτων για αποκλειστικά αναγκαίες χρήσεις.
Η Ύδρα βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι, όπου η διατήρηση της μοναδικότητάς της απαιτεί συνεργασία μεταξύ τοπικών αρχών, Υπουργείου Πολιτισμού και πολιτών. Η σύσκεψη της Τρίτης αποτελεί ευκαιρία να επαναβεβαιωθεί η δέσμευση για την προστασία του νησιού και να τεθούν οι βάσεις για αυστηρότερη επιβολή του νόμου. Η ευαισθησία των κατοίκων, σε συνδυασμό με την αποφασιστικότητα του Δημάρχου και την επικείμενη παρέμβαση του Υπουργείου, μπορεί να διασφαλίσει ότι η Ύδρα θα παραμείνει ένας τόπος όπου το παρελθόν συναντά το παρόν, χωρίς την «εισβολή» των τροχοφόρων.