Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Aegina Jazz Festivalπροσγειώθηκε ως «κεραυνός εν αιθρία» στο νησί της Αίγινας και όλη η τοπική κοινωνία πλέον συζητάει για αυτό χωρίς ακόμα να έχει γίνει. Ο καλλιτεχνικός του διευθυντής κάνει περιοδεία στα μαγαζιά και τους τοπικούς συλλόγους προσκαλώντας τους να το στηρίξουν θυμίζοντας υποψήφιο δήμαρχο σε προεκλογική εκστρατεία.
Σημαντικοί χορηγοί επενδύουν πάνω του πιστεύοντας ότι φέρνει κάτι καινούριο στο νησί, το οποίο ίσως τελικά να εκτείνεται πέρα από την καλή μουσική και την τζαζ.Απόδειξη ότι τόσο το Υπουργείο Πολιτισμού, όσο και η ίδια η Χάρις Αλεξίου, καταθέτουν μια πρώτη «ψήφο εμπιστοσύνης» σε αυτόν τον νέο πολιτιστικό θεσμό - που ήρθε άραγε για να μείνει ;
Έχοντας δείξει από την πρώτη στιγμή ενδιαφέρον για κάτι που κυριολεκτικά «ταράζει τα νερά» της Αίγινας, η συντακτική ομάδα του Saronic Magazine απηύθυνε στον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, τον κ. Κοσμά Αναγνωστόπουλο, τις παρακάτω ερωτήσεις και πήρε κάποιες ενδιαφέρουσες απαντήσεις.
Ξεκινώντας από τον μεγάλο σας χορηγό, ποια είναι η εταιρεία CIVINET Greece-Cyprus και πως σχετίζεται με το φεστιβάλ;
Η CIVINET είναι η κύρια μου επαγγελματική δραστηριότητα ως συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, μια εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ίδρυσα το 2018. Αποτελεί το εθνικό παράρτημα του Ευρωπαϊκού Δικτύου CIVITAS, που ίδρυσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2002 για να προωθήσει την βιώσιμη κινητικότητα (πράσινες μεταφορές) στις πόλεις της Ευρώπης.
Ο Δήμος Αίγινας αποτελεί ιδρυτικό μέλος του δικτύου CIVINET, αλλά έκτοτε δεν έχει ενεργό συμμετοχή. Σε αντίθεση με άλλους Δήμους που έχουν καταφέρει μέσα από την πρωταγωνιστική συμμετοχή τους στο CIVINET να αντλήσουν αθροιστικά 7.75 εκατομμύρια ευρώ σε μόλις 7 χρόνια. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα οι Δήμοι Κοζάνης, Ρεθύμνης και Ηρακλείου Κρήτης. Το πιο χειροπιαστό όφελος του Δήμου Αίγινας από την συμμετοχή του στο δίκτυο αυτό είναι η έγκριση της χρηματοδότησης του ΣΒΑΚ από το Πράσινο Ταμείο, παρότι δεν περιλαμβανόταν αρχικά στην λίστα των ωφελούμενων Δήμων.
Στο πλαίσιο της εταιρικής της ευθύνης και της ευθυγράμμισής της με τις αρχές του New European Bauhaus, η CIVINETανέκαθεν στήριζε και περιλάμβανε στις δράσεις της πολιτιστικές διοργανώσεις, με κορυφαία της πρωτοβουλία την ίδρυση του Jazz Solidarity Network (JSN) το 2023 από καθαρή αγάπη των στελεχών της στην μουσική και την τζαζ.
Η μεγαλύτερη χορηγία που προσφέρει η CIVINET στο JSNείναι η πλήρης κάλυψη της αμοιβής των εργαζομένων που διοργανώνουν τις δράσεις του JSN, μεταξύ αυτών και του Aegina Jazz Festival. Για αυτό και είναι ο κορυφαίος σήμερα χρηματοδότης του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα ήθελε για πάντα να έχει αυτόν τον ρόλο.
Το Jazz Solidarity Network τι σκοπούς έχει και τι προσπαθεί να αποκομίσει από το συγκεκριμένο φεστιβάλ;
Το JSN είναι, επίσης, μια μη κερδοσκοπική εταιρεία -δίκτυο 280 καλλιτεχνών της τζαζ και του αυτοσχεδιασμού σε διάφορες μορφές τέχνης- και όλες του οι δράσεις αποσκοπούν στη στήριξη των ανερχόμενων καλλιτεχνών της ελληνικής τζαζ σκηνής, οι οποίοι δεν βρίσκουν βοήθεια από πουθενά αλλού. Ως στήριξη νοείται για παράδειγμα η βοήθεια στις δισκογραφικές τους παραγωγές, η διάχυση του παραγόμενου μουσικού υλικού στο κοινό, η προώθηση τους στο εξωτερικό, η δημιουργία νέων ευκαιριών για αυτούς στην Ελλάδα μέσα από νέες διοργανώσεις και φεστιβάλ κ.ο.κ.
Το φεστιβάλ αυτό αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο πολυήμερο τζαζ φεστιβάλ που διοργανώνει στην Ελλάδα, αν και έχει ήδη διοργανώσει ή εμπλακεί ενεργά σε πολλά άλλα, όπως το SyrosJazz Festival, το Athens Jazz, το Jazzahead, το Jazzet, τα πρώτα του μονοήμερα φεστιβάλ στο Playground στον Βοτανικό και στο Θέατρο Κολωνού, αλλά και δεκάδες βραδιές στον Σαρδανάπαλο, στο Θέατρο Ροές, στην Πρόκα, στη Σεβίλλη και αλλού. Μετά από αυτό θα διοργανώσει ακόμα μια τζαζ βραδιά στο Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ στα Ιωάννινα στις 27/8 και ένα τριήμερο τζαζ φεστιβάλ στο αρχαίο δάσος Διονύσου στις 12-14/9 με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής.
Ο κύριος στόχος του για την Αίγινα είναι να δημιουργήσει έναν βιώσιμο πολιτιστικό θεσμό υψηλής ποιότητας, προσιτό για όλους και όλες, που θα αποτελεί σημείο αναφοράς της ελληνικής τζαζ σκηνής για πολλά χρόνια, χωρίς φυσικά να αγνοεί και να ανταγωνίζεται τα υπόλοιπα τζαζ φεστιβάλ της χώρας και τα υπόλοιπα φεστιβάλ της Αίγινας που αγαπάμε πολύ.
Πώς εμπλέκεται το Υπουργείο Πολιτισμού σε όλο αυτό;
To Υπουργείο Πολιτισμού έχει ήδη συνεργαστεί με το JSN σε δύο προηγούμενες περιπτώσεις και αυτή είναι η τρίτη. Το JSNστελέχωσε για δύο χρονιές το περίπτερο του ΥΠΠΟ στην διεθνή έκθεση Jazzahead στη Βρέμη. Το ΥΠΠΟ επιδότησε την ψηφιακή πλατφόρμα «The Greek Jazz Book» που δημιούργησε το JSN πέρσι, με σκοπό να συλλέγει πρωτότυπες συνθέσεις Ελλήνων καλλιτεχνών της τζαζ. Φέτος το ΥΠΠΟ ενέκρινε πρόταση της CIVINET για μια διαδραστική ορχήστρα που θα απευθύνεται σε εφήβους, αλλά παραχώρησε και το Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο στο JSN για το φεστιβάλ. Εκτός από την παραχώρηση, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων αποφάσισε επιπλέον να συμμετέχει στο φεστιβάλ ως «συνδιοργανωτής». Όλο αυτό δείχνει μια ευρεία αναγνώριση του έργου του JSN από το ΥΠΠΟ, όντας ο μοναδικός επίσημος φορέας για την τζαζ στην Ελλάδα.
Ποιοι άλλοι φορείς και πρόσωπα σας στηρίζουν;
Το 1ο Aegina Jazz Festival διαθέτει πλήθος υποστηρικτικών φορέων, χορηγών επικοινωνίας και χορηγών σε είδος ή σε χρήμα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει καταφέρει να γίνει μια κερδοφόρα διοργάνωση, καθώς το κόστος παραγωγής είναι αρκετά υψηλό.
Κατά σειρά μεγέθους υποστήριξης, το φεστιβάλ στηρίζεται οικονομικά από την CIVINET που προαναφέραμε, τον Ιωσήφ Χαριτωνίδη, τη Saronic Ferries, το ΛΕΚΑΦΕ, το Εστιατόριο Παναγίτσα, τον Πύργο Ράλλη, το Thea Villas Aegina, τηνHellenic Seaways, τον ζαχαροπλαστείο του Μούρτζη, τηνΠΕΤΡΑ Εδεσματοπωλείο, την Ηλιαχτίνα, την Καβουρόπετρα και το Pyro Hall.
Επιπλέον στηρίζεται από τους ακόλουθους φορείς και πρόσωπα (κατά χρονολογική σειρά δήλωσης υποστήριξης): 1ο Δημοτικό Σχολείο Αίγινας, Σύλλογος Ενεργών Πολιτών Αίγινας, Ομάδα Περί Γραμμάτων & Ευ Ζην, Βίβιαν Μπρέντα (μουσικός), Grand Street Radio Show (Γιάννης Ντούρος), Keep Jazzin Radio Show (Μάνθος Γιουρτζόγλου), Το Μικρό Στούντιο, Μορφωτικός Σύλλογος Αίγινας “ο Καποδίστριας”, Αιγιναία, Μορφωτικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Κυψέλης, Γυμνάσιο Μεσαγρού.
Επιπλέον έχει τους ακόλουθους χορηγούς επικοινωνίας: ΕΡΤ,Kosmos, In2Life, CultureNow, News247, TVXS, Αθήνα 9.84, Saronic Magazine, We Love Aegina, Aegina Portal, Neolaia, Jazz Breeze Radio.
Ποιοι Αιγινήτες καλλιτέχνες συμμετέχουν στο φεστιβάλ;
Η πρώτη έκδοση του φεστιβάλ στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό σε καλλιτέχνες που σχετίζονται κάπως με την Αίγινα. Ο Γιώργος Κοντραφούρης είναι ο πιο γνωστός καθώς κατάγεται από την Κυψέλη και θα τον δείτε συχνά να παίζει πιάνο στην Πρόκα. Ο Παντελής Μπενετάτος και ο Alexandros Affolter διαθέτουν σπίτι και επισκέπτονται συχνά το νησί. Ο Αλέκος Βρέτος συνδέεται στενά με την Αίγινα, όπως επίσης οι σύγχρονες χορεύτριες Μαρία Μαυρίδου και Λουκιανή Παπαδάκη. Επιπλέον, μεγάλο ποσοστό του τεχνικού προσωπικού του φεστιβάλ διαμένει στην Αίγινα.
Ποια η σχέση της Χαρούλας Αλεξίου με την τζαζ;
Η Χάρις Αλεξίου είναι διεθνώς γνωστή για την τεράστια συμβολή της στην μουσική της Ελλάδας, αλλά δεν είχε κάποια προηγούμενη σχέση με την τζαζ, πλην των συνεργασιών της με μουσικούς της τζαζ στο πλαίσιο πάντα του δικού της ρεπερτορίου. Αυτό συνεχίζει να ισχύει και η παρουσία της στο φεστιβάλ δεν περιλαμβάνει κάποιο τραγούδι, αλλά την ανάγνωση κειμένων και ποιημάτων που σχετίζονται με την Αίγινα, την ιστορία της και τους κατοίκους της. Είμαστε πολύ χαρούμενοι και για το γεγονός ότι η κ. Αλεξίου επιλέγει όλο και περισσότερο να βρίσκεται στο νησί τα τελευταία χρόνια και η τιμή που μας κάνει να συμμετέχει στο πρώτο μας φεστιβάλ είναι πολύ μεγάλη.
Αν και δεν είδαμε ακόμα το πρώτο, πόσο σίγουρο είναι ότι θα υπάρξει και δεύτερο Aegina Jazz Festival;
Το μότο μας είναι ότι αν δεν υπάρξει πλήρης αποτυχία στο 1οφεστιβάλ, θα υπάρξει οπωσδήποτε 2ο και η ημερομηνία για αυτό θα είναι 15-30 Ιουλίου του 2026. Ωστόσο, μέσα από την διαδικασία οργάνωσης του 1ου πολλοί φορείς του νησιού μάς προσκάλεσαν να διοργανώσουμε κάτι στον χώρο τους ή με την συνδρομή τους, οπότε οι ιδέες για το 2ο φεστιβάλ είναι πολλές και θα συζητηθούν έγκαιρα σε μια ανοιχτή εκδήλωση, πιθανά κάποια στιγμή μέσα στον Σεπτέμβρη. Αυτό που χρειάζεται να επισημάνουμε είναι ότι υπάρχει και μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον, από καλλιτέχνες του εξωτερικού που θα επιθυμούσαν να παίξουν στις επόμενες εκδόσεις του φεστιβάλ, όπως επίσης ενδιαφέρον από καλλιτέχνες άλλων μορφών τέχνης να συμμετέχουν με κάποιο τρόπο. Νομίζω ότι η Αίγινα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι ένα τυχαίο νησί του Σαρωνικού, αλλά βρίσκεται στο κέντρο του νοητού άξονα Αθηνών-Επιδαύρου, με ό,τι και αν σημαίνει αυτό.
Διαπιστώνοντας κ. Αναγνωστόπουλε την δυναμική σας παρουσία στον δημόσιο χώρο του νησιού και τις οργανωτικές και επικοινωνιακές σας ικανότητες, μήπως θα σας ενδιέφερε να εμπλακείτε και με τα κοινά;
Έχοντας εμπλακεί με τα κοινά ήδη από τα τέλη του ’90 στο Πολυτεχνείο και μετέπειτα στα εργασιακά, στα περιβαλλοντικά και στα αυτοδιοικητικά κινήματα, θα έλεγα ότι δεν είναι κάτι καινούριο για μένα να επικοινωνώ τις ιδέες μου και να οργανώνω πρωτοβουλίες για το ευρύ κοινό. Η σημερινή μου εργασία είναι να συνεργάζομαι με πλήθος αυτοδιοικητικών στελεχών για την υλοποίηση έργων καινοτομίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και δεν ζηλεύω τον ρόλο τους. Είναι πολύ δύσκολο αυτό που κάνουν και δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να νιώσω άνετα σε μία τέτοια θέση. Ενδεχομένως εάν η Αίγινα ήταν ένα πολύ μικρό νησί και ήμασταν όλοι μια παρέα να το σκεφτόμουν, αλλά δεν είναι αυτή η περίπτωση. Προτιμώ να βλέπω τον εαυτό μου ως συμπαραστάτη και επιστημονικό ή καλλιτεχνικό σύμβουλο κάθε επόμενου Δημάρχου της Αίγινας, αντί να επιχειρήσω να διεκδικήσω τον ρόλο του.