ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Κρίς Γιανάκος: «Όποιος τσιμέντωσε την Ακρόπολη πρέπει να φυλακιστεί»

Ο διεθνής Έλληνας εικαστικός Κρις Γιανάκος μιλά στην ΑΥΓΗ για τις παρεμβάσεις του υπ. Πολιτισμού στην Ακρόπολη και δίνει την δική του οπτική για το θέμα. 

Πρωτοπόρος καλλιτέχνης με ευρεία καταξίωση,? Έλληνας της Διασποράς που ζει?και εργάζεται?στη?Νέα Υόρκη, διατηρώντας ισχυρές και βαθιές σχέσεις με την πατρογονική κρητική γη, ο 87χρονος Κρις Γιανάκος μιλάει με ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα για την αλλοίωση του μνημείου της Ακρόπολης με το «τσιμέντωμα» της διαδρομής στον Ιερό Βράχο και δεν διστάζει να επισημάνει πως «όποιος ήταν υπεύθυνος αυτής της επέμβασης, θα πρέπει να περάσει την υπόλοιπη ζωή του στη φυλακή.



Γιατί έχει καταστρέψει κάτι ιερό. Το ίδιο συμβαίνει και στα αρχαία στον σταθμό του μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη. Μόνο που σήμερα υπάρχει ήπιος και φιλικός προς τα μνημεία τρόπος επέμβασης. Όταν έκανα τη γέφυρα στο μνημείο της Ροτόντας, ένωσα τον δρόμο με την είσοδο του μνημείου και όλα τα ευρήματα ήταν ορατά» σχολιάζει.

Ήταν το 2011 όταν από κοινού με τον Constantin Xenakis είχε συμμετάσχει στις παρεμβάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης που συνδέουν τη Ροτόντα με την Αχειροποίητο και την Αγία Σοφία. «Στο θέμα της Ακρόπολης θα έδινα λύση με τη δημιουργία μιας ήπιας πλατφόρμας. Υπάρχει αντίστοιχο παράδειγμα στη Μεσσήνη» εξηγεί και χαρακτηρίζει την ιδέα «παλαβή».

«Κάποιος κερδίζει από όλα αυτά» σχολιάζει και δεν κρύβει τον φόβο του για συνέχιση της καταστροφής. «Φοβάμαι και ανησυχώ ότι θα καταστραφούν όλα τα ωραία που έχουμε. Εξαφανίζουν ιστορία και μνήμη».

 

 

«Έμεινα πίσω στα γράμματα, αλλά μέσα από την τέχνη προχώρησα»


«Η ζωή χωρίς τέχνη μοιάζει με έρημο και με δέντρο χωρίς νερό» δηλώνει ο Κρις Γιανάκος, που παρουσίασε πρόσφατα μια σειρά παλαιότερων και νεότερων έργων του στην γκαλερί Citronne του Πόρου υπό τον τίτλο?«Διαδρομές».

 


Στην ερώτηση ποια χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτει ένας καλλιτέχνης, δεν δυσκολεύεται να απαντήσει, λέγοντας πως «πρέπει να έχει ψυχή και ιδεολογία. Και να απορροφά όλα όσα βλέπει γύρω του μετατρέποντάς τα σε τέχνη. Γιατί γύρω μας βρίσκονται όλα τα μυστήρια. Ωστόσο είναι κάποια πράγματα που δεν θέλεις να βλέπεις» υπογραμμίζει και εξηγεί πως η πανδημία ήταν η αιτία που άλλαξε τον τρόπο της δουλειάς του. «Πέρασα ένα διάστημα δυο - τριών μηνών χωρίς να ξέρω τι να κάνω. Ξαφνικά είχα την ιδέα να περάσω από τα γεωμετρικά στα αφηρημένα έργα. Τώρα γυρίζω πάλι πίσω στα γεωμετρικά. Κάθε μέρα είναι μια καινούργια εμπειρία. Μπορεί ακόμα κι ένα μυρμήγκι που πετάει να μου δώσει έμπνευση με την ενέργειά του» λέει και δεν παραλείπει να επισημάνει τον μεγάλο ρόλο που παίζει ο τόπος στη δημιουργία και την ανάδειξη ενός έργου. «Πάντα η ουσία είναι η ένωση του έργου με τον χώρο» ομολογεί.

Γεννημένος στη Νέα Υόρκη το 1934, ήρθε στην Ελλάδα 5 χρόνων, χωρίς να μιλά ελληνικά ούτε αγγλικά και με πρόβλημα στην όραση. «Οι δάσκαλοι μου έδωσαν φωτογραφίες για να ζωγραφίζω. Αυτό μου άρεσε. Αλλά συνέχιζα να μην ξέρω να διαβάζω και να μιλάω. Έμεινα πίσω στα γράμματα αλλά μέσα από την τέχνη προχώρησα. Έβαλα στον νου μου να μάθω μόνος μου να διαβάζω και το πέτυχα. Πήγα στο καλλιτεχνικό σχολείο για γραφίστας. Ήμουν καλός, αλλά στα 35 μου θέλησα να γίνω γλύπτης» αποκαλύπτει.

Φοίτησε στη Σχολή Εικαστικών Τεχνών (SVA) στο Μανχάταν, όπου διδάσκει έως και σήμερα. «Ο δρόμος της τέχνης είναι δύσκολος. Μην ακούτε τους δασκάλους, λέω στους μαθητές μου. Δεν πρέπει να γίνεστε απομιμήσεις των δασκάλων, αλλά να αναζητάτε τον δικό σας δρόμο».

 

tvxs.gr

Διαβάστε επίσης

Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν γιορτάζει την επιστροφή στις θεατρικές αίθουσεςΠολιτισμός

Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν γιορτάζει την επιστροφή στις θεατρικές αίθουσες ύστερα από ενάμιση χρόνο, με τρεις πρεμιέρες και μια μετάκληση από την Ιταλία στις δύο σκηνές του θεάτ...

«Τα ταξίδια της Πηνελόπης»: Οι γυναίκες των ναυτικών θεατρική παράσταση - ντοκιμαντέρ από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στην Αποθήκη του ΟΛΠΠολιτισμός

  Οι γυναίκες που έχουν συνδέσει τη ζωή τους με άντρες ναυτικούς ανεβαίνουν για πρώτη φορά στο θεατρικό σανίδι και διηγούνται τις αληθινές τους ιστορίες. Όλα αυτά θα συμβούν στην π...

H εξαιρετική Στεφανία ΜοροζίνηΑίγινα

Συνέντευξη με την ταλαντούχα συμπατριώτισσα μας   Επαγγελματίας τραγουδίστρια, διευθύντρια χορωδίας, δασκάλα φωνητικής, performer σε musical, backing singer (κάνει φωνητικά σε καλλ...

Ζαν- Πολ Μπελμοντό: Η Γαλλία αποχαιρέτησε με συγκίνηση και τιμές τον «Μπεμπέλ»Πολιτισμός

  Στην αυλή του στρατιωτικού μουσείου των Απομάχων, όπου είναι θαμμένος ο Ναπολέοντας, σκεπασμένο με τη γαλλική σημαία το φέρετρό του -  Οι πύλες των Απομάχων άνοιξαν  για να αποχα...

Νέα «ανασκαφικά» ευρήματα του γλύπτη Ανδρέα Λόλη στην Ελευσίνα (βίντεο)Πολιτισμός

  Ο σπουδαίος γλύπτης Ανδρέας Λόλης στήνει μια «ανασκαφή» έως 21 Οκτωβρίου στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας φέρνοντας στο φως τα ευρήματά του κι ένα παιχνίδι ψευδαισθήσεων εναρ...

Ο διάσημος Ολλανδός βιολιστής Andre Rieu αποχαιρετά τον Μίκη Θεοδωράκη με ένα επικό βίντεο που συγκέντρωσε πάνω από 4 εκατ. προβολέςΠολιτισμός

  «Σε ευχαριστούμε Μίκη Θεοδωράκη για την υπέροχη μουσική σου! Θα μας λείψεις», έγραψε   Ο Αντρέ Λεόν Μαρί Νικολά Ριέ (Andre Leon Marie Nicolas Rieu),   o διάσημος Ολλανδός βιολιστ...

Κι-νήματα: Εικαστικός περίπατος στις Σπέτσες κατά μήκος της παραλίας του Αγίου Νικολάου - Οκτώ καλλιτέχνιδες σχεδιάζουν τη δική τους σύγχρονη σημαίαΠολιτισμός

  Στο πλαίσιο της επετείου για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 το πολιτιστικό εγχείρημα Κι-νήματα προσκάλεσε 8 γυναίκες καλλιτέχνες να σχεδιάσουν τη δική τους ση...

ΚΑΣ – Ομόφωνα «ναι» σε μελέτες κατασκευής εξωτερικού κελύφους στον τύμβο Καστά ΑμφίποληςΠολιτισμός

Εξωτερικό κέλυφος για την προστασία του θα αποκτήσει το ταφικό μνημείο στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη, ο περιβάλλων χώρος του οποίου και θα αναδειχθεί. Επίσης, ο αρχαιολογικός χώρο...

Ζαν Πολ Μπελμοντό: "Ο πλανήτης σινεμά χάνει ένα μεγάλο αστέρι και ο ουράνιος θόλος κέρδισε ένα"Πολιτισμός

  Έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 88 ετών, ο σπουδαίος Γάλλος ηθοποιός Ζαν Πολ Μπελμοντό.   Σύμφωνα με την ανακοίνωση του δικηγόρου του, ο Ζαν Πολ Μπελμοντό ανέβηκε ψηλά στον ουρανό σε...