ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πρεμιέρα στην Επίδαυρο για τους Πέρσες του Αισχύλου

Με τους Πέρσες του Αισχύλου θα αναμετρηθεί φέτος ο καταξιωμένος Έλληνας σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς· μια πολυαναμενόμενη πρεμιέρα της αρχαιότερης σωζόμενης τραγωδίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 15 & 16 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

 

Στελεχωμένη από μια πλειάδα εξαιρετικών ηθοποιών (Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Γιάννης Κλίνης, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Πουλιος), προεξάρχουσας της Ρένης Πιττακή, η παράσταση του Δημήτρη Καραντζά θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το τι συνιστά «κοινωνία», τι σημαίνει η επίμονη προσκόλληση στην εξουσία και η ανάγκη της πίστης σ’ έναν οδηγό, άνθρωπο ή θεό, μέσα σε έναν συντετριμμένο κόσμο.

 

«Ο άξονας μέσα από τον οποίο διαβάζω το έργο», σημειώνει ο Καραντζάς, «είναι η πορεία ενός λαού που από την απόλυτη πίστη, περνάει στην αμφισβήτηση και έπειτα στη σύγκρουση, μέχρι που φτάνει σε μια μανιακή, σπασμωδική αντίδραση. Ούτε η τυφλή πίστη λειτουργεί, ούτε και η τυφλή αντίδραση. Σαν να βλέπεις το ανέφικτο του κοινωνικού συμβολαίου».

Το κοίλον και η ορχήστρα ενώνονται για να «συμμετάσχουν» σε μια κοινή συζήτηση για την ήττα, τη δυσκολία της παραδοχής της και την αμηχανία της συνέχειας, με τη συμμετοχή εθελοντών που εισέρχονται σταδιακά στον χώρο, συνθέτοντας μια «κοινωνία» που αναζητά το νήμα της ύπαρξης μετά την καταστροφή, σαν αντικατοπτρισμός της παρούσας ιστορικής συγκυρίας.

 

«Οι Πέρσες είναι μια οποιαδήποτε κοινωνία: Είναι σαν να κάνεις μια ακτινογραφία της πλευράς του ηττημένου και μιας κοινωνίας που δεν ξέρει πώς μπορεί να συνεχίσει μετά από μια πανωλεθρία. Η δε Επίδαυρος λειτουργεί σαν ένα δημόσιο βήμα. Όπως σε μια πλατεία που βρίσκεται πιθανώς πολύ κοντά μας ή και σε κάποια άλλη χώρα, οι άνθρωποι συζητάνε για το πώς θα αντισταθούν και πώς θα κρατηθούν όταν έχουν χάσει πια όλα τα σημεία αναφοράς τους. Στους Πέρσες χάνεται η πίστη στον βασιλιά, έπειτα στην έννοια της μοναρχίας, μετά στον θεό και τελικά στην ίδια τους τη δυνατότητα να αντιδράσουν».

 

Την ίδια στιγμή, η Άτοσσα της Περσίας, την οποία υποδύεται η Ρένη Πιττακή, που επιστρέφει στην Επίδαυρο μετά από 20 χρόνια, είναι «η ψυχρή ευγενική φωνή της εξουσίας» που με κάθε τρόπο θέλει να συντηρηθεί και να συνεχιστεί σε μια κοινωνία σχεδόν αποδεκατισμένη. «Δυο τελείως διαφορετικές θεάσεις του τι σημαίνει κόσμος», επισημαίνει ο Καραντζάς.

Λίγα λόγια για το έργο:

Γραμμένη το 472 π.Χ., η τραγωδία του Αισχύλου αποτελεί ίσως την παλαιότερη καταγραφή γεγονότων της ελληνικής ιστορίας στο θέατρο. Στα Σούσα, την περσική πρωτεύουσα, οι πολίτες που έχουν μείνει πίσω και η βασίλισσά τους, Άτοσσα που βασανίζεται από κακούς οιωνούς, αναμένουν νέα από την πολεμική επιχείρηση του Ξέρξη στην Ελλάδα. Ένας αγγελιαφόρος αναγγέλλει τη φριχτή έκβαση της μάχης της Σαλαμίνας: ο περσικός στρατός και οι επίλεκτοι αρχηγοί του έχουν συντριβεί. Η Άτοσσα και ο Χορός καλούν το φάντασμα του Δαρείου για να τους καθοδηγήσει. Ο ένδοξος βασιλιάς καταδικάζει την ύβρη του Ξέρξη, που θέλησε να δαμάσει φύση και θεία βούληση και προβλέπει περισσότερες ακόμη καταστροφές. Με την άφιξη του Ξέρξη, κορυφώνεται η συντριβή. Η ζυγαριά γέρνει πλέον αποφασιστικά προς τον τρόμο του τέλους.

 

Το έργο διατρέχουν ατέλειωτοι κατάλογοι ονομάτων: εκείνοι που πρώτα φώτιζαν το δρόμο για την ελπίδα, τη νίκη και την ομοψυχία, τώρα πέφτουν ένας-ένας, χάνονται στα σκοτάδια ενός τόπου ρημαγμένου, ενός λαού στο όριο της φρίκης, της λογικής και της υπακοής.

Οι Πέρσες ως τραγωδία της ανθρωπότητας, ως μικροσύστημα που αντανακλά ζητήματα ύπαρξης και συνύπαρξης, άλυτα ανά τους αιώνες, γίνονται, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Καραντζά, κοινός τόπος για μια συνομιλία που φωτίζει εμμέσως τα πολλαπλά παγκόσμια αδιέξοδα του σήμερα. Το θέατρο είναι ο δημόσιος χώρος, η Εκκλησία του Δήμου, η Πόλη. Ο Χορός των Περσών, η «κοινωνία», ξεκινάει με την πίστη και την υπακοή, καταλήγοντας, μετά τον αφανισμό, ένα άναρχο πλήθος χωρίς οδηγό και σημείο αναφοράς.

 

 

Συντελεστές: 

Μετάφραση Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς
Συνεργασία στη δραματουργία - Φωτογραφίες - Εικαστική σύνθεση - Βίντεο Γκέλυ Καλαμπάκα
Σκηνικό Κλειώ Μπομπότη
Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη
Κίνηση Τάσος Καραχάλιος
Μουσική σύνθεση - ζωντανή εκτέλεση Γιώργος Πούλιος
Φωνητική προετοιμασία - σύνθεση Ανρί Κεργκομάρ

Φωτισμοί Δημήτρης Κασιμάτης

Βοηθός σκηνοθέτη Μαρίσσα Φαρμάκη
Βοηθός σκηνογράφου Φιλάνθη Μπουγάτσου
Βοηθός ενδυματολόγου Ιφιγένεια Νταουντάκη

 

Παίζουν Ρένη Πιττακή, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κλίνης, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Πούλιος

Με τη συμμετοχή 40 εθελοντών
Συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – Εταιρεία «Το Θέατρο» – 2023 EΛEVΣIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

naftemporiki.gr

Διαβάστε επίσης

Άνοιξη στο ΚΠΙΣΝ και οι προβολές στο Ξέφωτο - "Park Your Cinema" επιστρέφουν: Το ΠρόγραμμαΠολιτισμός

Άνοιξη στο ΚΠΙΣΝ  και οι προβολές στο  Ξέφωτο  επιστρέφουν: το καθιερωμένο πλέον  Park your Cinema  συνεχίζεται και ανανεώνει για δεύτερη χρονιά τη συνεργασία του με το  Φεστιβάλ Κ...

Eurovision 2022: Απόψε ο μεγάλος τελικός -Σε ποια θέση δείχνουν τα στοιχήματα την ελληνική συμμετοχήΠολιτισμός

Μεγάλη βραδιά για το ευρωπαϊκό τραγούδι με τον τελικό της Eurovision 2022 και τo όνειρο της Ελλάδας για διάκριση. Με την εμφάνιση της Tσεχίας θα ανοίξει απόψε στις 22:00 η αυλαία τ...

Το Φεστιβάλ Generations επιστρέφει στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Πολιτισμός

  Το Φεστιβάλ  Generations  επιστρέφει στο  Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)  το  Σαββατοκύριακο 28 και 29 Μαΐου . Η Αθήνα ξαναβρίσκει τον εαυτό της μετά από δύο ιδ...

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση έργων Πολιτισμού σε συνάντηση Περιφέρειας Αττικής και Υπουργείου ΠολιτισμούΠολιτισμός

  Συνάντηση εργασίας με την Ε. Δουνδουλάκη, Γ.Γ. του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού αρμόδια για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, πραγματοποίησε σήμερα ο Περιφερειάρχης Αττικής Γ....

Λόρδος Έλγιν: Φως στο ναυάγιο του πλοίου στα Κύθηρα με το οποίο μετέφερε τις ελληνικές αρχαιότητες (φωτογραφίες)Πολιτισμός

  Τι βρέθηκε κατά τη νέα φάση  της υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων - Δείτε φωτογραφίες   Αναστασία Κουκά*     Στις αρχές του 19ου αιώνα ο Λόρδος Έ...

Διαγωνισμός Φωτογραφίας "Η Ελλάδα ένα κινηματογραφικό στούντιο"Πολιτισμός

Το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας - ΕΚΟΜΕ A.E ανακοινώνει την έναρξη του Διαγωνισμού Φωτογραφίας “ Η Ελλάδα ένα κινηματογραφικό στούντιο ”, ο οποίος διεξάγετ...

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Μαρία Φαραντούρη: Αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη - ΗρώδειοΠολιτισμός

Δευτέρα, 4/7 - 21:00   Αφιέρωμα Μίκη Θεοδωράκη - Μαρία Φαραντούρη     Ωδείο Ηρώδου Αττικού-Ηρώδειο - Αθήνα, Αττική   To Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και η Μαρία Φαραντούρη προσκαλούν ...

Περισσότερα από 20 νέα σίριαλ έρχονται στις οθόνες μας - Τα κανάλια μπαίνουν δυναμικά στο κομμάτι της μυθοπλασίαςΠολιτισμός

REPORTAZ ethnos.gr Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από το φινάλε της φετινής  τηλεοπτικής σεζόν  και οι ιθύνοντες των καναλιών έχουν ήδη αρχίσει τις συσκέψεις και τις προετοιμασίες για τ...