Ιδρύεται Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ) για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Μετά την προ 17 ετών απόπειρα, το 2007, όταν το πόρισμα της επιτροπής πανεπιστημιακών και καλλιτεχνών δεν εφαρμόστηκε λόγω των αντιδράσεων των ΑΕΙ, πλέον η κυβέρνηση προχωράει στο σχέδιο.
Το σχετικό νομοσχέδιο, που προέκυψε ύστερα από διάλογο εκπροσώπων όλων των εμπλεκομένων φορέων, θα παρουσιαστεί σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Με βάση το νομοσχέδιο, που παρουσιάζει η «Κ», η ΑΣΠΤ θα λειτουργεί στα πρότυπα της εμβληματικής Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με το ανάλογο σύστημα οργάνωσης και τρόπο εισαγωγής των υποψηφίων. Επίσης αναβαθμίζονται τα πτυχία των καλλιτεχνών.
Ας μην ξεχνάμε τις κινητοποιήσεις τους στα τέλη του 2022 και το πρώτο εξάμηνο του 2023, επειδή τα πτυχία τους λογίζονταν ισότιμα λυκείου για την πρόσληψη στο Δημόσιο. Ταυτόχρονα, όλες οι καλλιτεχνικές σχολές πλέον θα υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας.
Ειδικότερα, το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:
• Θα ιδρυθεί Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών ως ΑΕΙ, που θα οργανώνει προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα σπουδών στο θέατρο, στον χορό και στη μουσική.
• Η ΑΣΠΤ θα έχει πέντε τμήματα που προέρχονται από την ενσωμάτωση των υφιστάμενων σχολών του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.
• Η πρόσβαση στην ΑΣΠΤ και εν γένει στην ανωτάτη καλλιτεχνική εκπαίδευση θα γίνεται χωρίς συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις (απαιτείται φυσικά οι υποψήφιοι να έχουν απολυτήριο λυκείου), αλλά με τη θέσπιση ειδικών εξετάσεων, όπως στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ιδίως δε του χώρου της ορχηστικής τέχνης, που δεν είχε μέχρι σήμερα πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση.
• Οι απόφοιτοι αυτών των καλλιτεχνικών σχολών θα μπορούν να σπουδάσουν σε συναφή πανεπιστημιακά τμήματα, με κατατακτήριες εξετάσεις ή αυτοδίκαιη κατάταξη.
Η Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών θα οργανώνει προπτυχιακά, μεταπτυχιακά και διδακτορικά στο θέατρο, στον χορό και στη μουσική, ενώ προβλέπεται και αναβάθμιση πτυχίων για πρόσβαση στο Δημόσιο.
• Ως προς το εκπαιδευτικό προσωπικό της ΑΣΠΤ, για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του διδακτικού προσωπικού του Εθνικού Θεάτρου, του ΚΘΒΕ, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της ΚΣΟΤ και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Επίσης, σε θέσεις πανεπιστημιακών στην ΑΣΠΤ θα αξιοποιηθούν διακεκριμένοι καλλιτέχνες , όπως συμβαίνει στην ΑΣΚΤ.
• Ως προς την έδρα της ΑΣΠΤ, δεν έχει αποσαφηνιστεί, αλλά θα αξιοποιηθούν οι δομές των υπαρχόντων κρατικών σχολών.
• Οι υφιστάμενες δημόσιες και ιδιωτικές σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης μετατρέπονται σε Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης (ΑΣΚΕ) και θα υπάγονται πλέον στην εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.
• Τα πτυχία των ΑΣΚΕ και των Μουσικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΜΕΙ) θα είναι διαβαθμισμένα στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Δηλαδή θα εντάσσονται στους πίνακες των διορισμών στο Δημόσιο ως απόφοιτοι μεταλυκειακής εκπαίδευσης, με δυνατότητα να αναβαθμιστούν σε πανεπιστημιακής. Ουσιαστικά δίνεται η δυνατότητα για τη δημιουργία καλλιτεχνικού προσοντολογίου με το οποίο θα ρυθμίζονται τα προσόντα πρόσληψης καλλιτεχνών παραστατικών τεχνών σε φορείς του δημοσίου τομέα ως διακριτής κατηγορίας προσωπικού. Ακριβώς σ’ αυτό το σημείο είχαν προκληθεί οι αντιδράσεις των καλλιτεχνών από τα τέλη του 2022, καθώς στο προεδρικό διάταγμα 85/2022 με το οποίο επικαιροποιήθηκε το μισθολόγιο – κλαδολόγιο του Δημοσίου, οι απόφοιτοι των καλλιτεχνικών σχολών για την πρόσληψη σε θέση δημοσίου υπαλλήλου (όχι σε κάποια θεατρική σκηνή) λογίζονταν ως απόφοιτοι λυκείου.
• Δεν θίγονται εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα που απολαμβάνουν οι απόφοιτοι των ΑΣΚΕ και ΜΕΙ κατά την έναρξη εφαρμογής.
Τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας, Πολιτισμού και Εσωτερικών δήλωσαν ότι «το νομοσχέδιο επιλύει μια διαχρονική εκκρεμότητα στις παραστατικές τέχνες (θέατρο, χορός, μουσική), οι οποίες έως σήμερα διέπονται από αποσπασματικό νομοθετικό πλαίσιο, που εμφανίζει σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των εν λόγω τριών καλλιτεχνικών κλάδων, έλλειψη διαβάθμισης των τίτλων σπουδών, απουσία ακαδημαϊκού διαδρόμου προς το επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, καθώς και δυσχέρειες ως προς την επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων.
Επίσης, επιλύεται το πρόβλημα της έλλειψης ομοιογένειας ως προς τη λειτουργία των σχολών αυτών και της μη ενιαίας αντιμετώπισης των αποφοίτων τους, καθώς και της έλλειψης διασύνδεσής τους με την ανωτάτη εκπαίδευση».