ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

«Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Μετά την διετή επιτυχημένη πορεία του στο Θέατρο «Στοά» και την παρουσίασή του στη Σύρο, γενέτειρα του Μάρκου Βαμβακάρη, ο Θανάσης Παπαγεωργίου παρουσιάζει τοn μονόλογο «Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά για έξι παραστάσεις, από 24 έως 29 Σεπτεμβρίου.

Το έργο αλλά και η ερμηνεία του κ. Παπαγεωργίου έχουν υμνηθεί από κοινό και κριτικούς.

Από το elculture .gr παραθέτουμε:

 

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου, μετά από μια πανηγυρική διετία στο Θέατρο Στοά, όπου απέσπασε διθυραμβικές κριτικές τόσο από την επίσημη κριτική, όσο και, κυρίως, από τους συναδέλφους του και μετά από τις συγκινητικές παραστάσεις στη Σύρο, τη γενέτειρα του Μάρκου όπου το κοινό τον αποθέωσε για την ερμηνεία του, θεώρησε απαραίτητη την παρουσίαση του μονολόγου «Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρη» ως φόρο τιμής – στην πόλη που λάτρεψε και τον λάτρεψε – τον Πειραιά.

 

Ήταν μια υπόσχεση που είχε δώσει από την αρχή στα παιδιά του Μάρκου, να παρουσιάσει την παράστασή του οπωσδήποτε στη Σύρο, στον τόπο που τον γέννησε, αλλά και στον Πειραιά, εκεί που ουσιαστικά μεγάλωσε, εργάστηκε, έζησε τα περισσότερα και πιο δύσκολα χρόνια της ζωής του και κυρίως δημιούργησε αυτό το τεράστιο καλλιτεχνικό μέγεθος που ονομάστηκε ‘’Πατριάρχης’’ του ρεμπέτικου.

 

Tο έργο της Νάνσης Τουμπακάρη βασισμένο πάνω στην αυτοβιογραφία του Μάρκου, έτσι όπως την κατέγραψε η Αγγελική Βέλλου-Κάϊλ, είναι η φωτογράφηση μιας από τις σκληρότερες περιόδους της Ελλάδας, με τρεις δικτατορίες, δύο παγκόσμιους πολέμους, τους Βαλκανικούς, τη Μικρασιατική καταστροφή, την Κατοχή, την Απελευθέρωση, τα Δεκεμβριανά, τον Εμφύλιο…

 

Μέσα σ’ αυτό το άστατο πολιτικό σκηνικό ο Μάρκος γράφει στίχους και μουσικές και χωρίς να το ξέρει, γίνεται αυτός που θα σφραγίσει από τότε και για πάντα το ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Περνάει απ’ όλα τα στάδια.

 

Σε μια περίοδο απαγόρευσης του μπουζουκιού, ζει τον ανηλεή πόλεμο όλων των μπουζουξήδων και φυσικά του δικού του, περνάει στη δειλή καθιέρωσή του ανάμεσα στους ‘μυημένους’, φτάνει στον κολοφώνα της δόξας του, αρρωσταίνει, παραγκωνίζεται, αλλά επιστρέφει πανηγυρικά για να καθίσει πάνω στον θρόνο που του στήσανε οι άξιοι που τον είχανε δάσκαλο.

 

Σημείωμα  του κ. Παπαγεωργίου:

Ο Μάρκος μπορεί να γεννήθηκε στη Σύρο, αλλά το μεγάλο μέρος της ζωής του, από το 1917 μέχρι τον θάνατό του, το 1972, το πέρασε στον Πειραιά. Λιμάνι, Ταμπούρια, Άη Διονύσης, Ανάσταση, Καστράκι, Δραπετσώνα, Κρομυδαρού, Τζιτζιφιές, Κοκκινιά, είναι μέρη που περπάτησε, αλήτεψε, εργάστηκε, πήγε στρατιώτης, ερωτεύτηκε, έκανε οικογένεια, αλλά προ παντός ασχολήθηκε με το μπουζούκι και το λαϊκό τραγούδι. 

 

 

Ο Πειραιάς είναι η πόλη που εξέθρεψε τον Μάρκο, που τον είδε από έναν χαμάλη λιμενεργάτη και έναν τρόφιμο των τεκέδων του, να εξελίσσεται στον μεγαλύτερο δημιουργό του λαϊκού τραγουδιού, να καθιερώνεται σαν ένας «επιστήμονας» του μπουζουκιού και να αποκαλείται τελικά Πατριάρχης του ρεμπέτικου. Οι δρόμοι και τα στενά του Πειραιά γνωρίζουν τον Μάρκο και την περιπετειώδη ζωή του περισσότερο από τη Σύρα του, που μπορεί να τη λάτρεψε, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του το έζησε στο μεγάλο Λιμάνι.

 

Στο «Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης» δεν γίνεται προσπάθεια να γίνει μόνο μια απλή περιγραφή της ταραχώδους και δύσκολης ζωής του μεγάλου συνθέτη. Στόχος είναι να καταδειχτεί παράλληλα μια περίοδος της Ελλάδας που προσπαθούσε να αντιμετωπίσει τα χιλιάδες προβλήματα που είχαν προκύψει από την πολιτική αστάθεια και το παιχνίδι που παίζανε εις βάρος της οι μεγάλες δυνάμεις.

 

Η ζωή του Μάρκου προσφερόταν για κάτι τέτοιο, αφού γεννημένος στα 1905 πέρασαν από πάνω του τα σημαντικότερα γεγονότα μιας εβδομηκονταετίας που περιλάμβανε δύο παγκόσμιους πολέμους, δύο δικτατορίες, την Κατοχή, τον εμφύλιο, τη μεγάλη καταστροφή του 1922 και το μεγάλο κύμα της προσφυγιάς, που επίσης σφράγισε την εξέλιξη της Ελλάδας σε πάρα πολλούς τομείς.

 

Μέσα σ’ αυτή τη λαίλαπα των γεγονότων που ξετυλίγονταν ραγδαία μπροστά στα μάτια του, ο Μάρκος έγραφε στίχους και μουσικές, καθιέρωνε το μπουζούκι και τον μπαγλαμά, πλάθοντας το ζυμάρι για τη γέννηση ενός είδους τραγουδιού που έμελλε να γίνει η βάση για την εξέλιξη της

Ταυτόχρονα, μέσα από αυτή την παράσταση, ο Θανάσης Παπαγεωργίου, με την ερμηνεία του, προσπαθεί να ξαναθυμίσει ένα είδος θεάτρου που τείνει να εκλείψει και που βασίζεται στην ουσία της υποκριτικής τέχνης και τη μεγαλύτερη δυνατή ταύτιση ηθοποιού και ρόλου.

 

Η δωρικότητα του Μάρκου προσφερόταν απόλυτα για κάτι τέτοιο. Ρόλος και ηθοποιός προσπαθούν να συνυπάρξουν, στηρίζοντας ο ένας τον άλλον, σε μια παράσταση αλήθειας και ουσίας.

 

*Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Αγγελικής Βέλλου-Κάϊλ που αποτελεί την αυτοβιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη.

Διαβάστε επίσης

Δέος! Ελ Γκρέκο, Βαν Γκογκ, Πικάσο, Μόραλης στο νέο Μουσείο Γουλανδρή της Αθήνας [εικόνες]Πολιτισμός

Όνειρο, συγκίνηση, δέος, στο κέντρο της Αθήνας. Σε μια βόλτα μπορείς να θαυμάσεις «ζωντανά» μπροστά στα μάτια σου έργα των Ελ Γκρέκο, Πικάσο, Βαν Γκογκ, Μιρό, Ντε Κίρικο, Τσαρούχη,...

«Αλέξης Ακριθάκης τσίκι-τσίκι» - Στον λαβύρινθο ενός εκρηκτικού καλλιτέχνηΠολιτισμός

Σπάνια, αλλά συμβαίνει, ο προσωπικός μύθος ενός καλλιτέχνη να είναι τόσο ισχυρός ώστε να επισκιάζει το έργο του. Μια τέτοια περίπτωση ήταν ο Αλέξης Ακριθάκης (1939-1994), από τις π...

Το Ρεσιτάλ του Μάνου Χατζιδάκι έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣΠολιτισμός

Ο Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις συνεχίζεται για τρίτη συνεχόμενη καλλιτεχνική περίοδο στην Εθνική Λυρική Σκηνή στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Φέτος, η έναρξη γίνεται με το...

Η Διαπολιτισμική Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Μετρό του Συντάγματος την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2019Πολιτισμός

H Διαπολιτισμική Ορχήστρα της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ένα μοναδικό μουσικό σύνολο με μέλη από την Ελλάδα, την Τουρκία, τη Συρία, το Σουδάν, την Ιταλία, τη Γ...

Η Υπνοβάτις του Μπελλίνι ανοίγει τη σεζόν 19/20 της ΕΛΣ με μια εντυπωσιακή παραγωγή υψηλής αισθητικήςΠολιτισμός

Μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του Μπελλίνι, η Υπνοβάτις επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή μετά από 40 χρόνια και ανοίγει τη σεζόν 2019/20 με μια παραγωγή υψηλής αισθητικής, σ...

Από... ετών 0+ έως 65+: Οι Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ για το 2019/20 - Δείτε το πρόγραμμαΠολιτισμός

Οι Εκπαιδευτικές Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ σε συνεργασία με την Εναλλακτική Σκηνή εδραιώνουν την παρουσία τους και παρουσιάζουν για την καλλιτεχνική περίοδο 2019/20, με αποκλειστι...