Πόσο «πράσινα» μπορούν να γίνουν τα αεροπλάνα; - Ρεπορτάζ του Κώστα Αργυρού
Το πρώτο παγκοσμίως «ηλεκτρικό αεροσκάφος» κατασκευάστηκε στη Σλοβενία και έλαβε αυτές τις μέρες άδεια απογείωσης, δίνοντας ελπίδες για το μέλλον
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) χορήγησε την περασμένη εβδομάδα πιστοποιητικό πτητικής ικανότητας στο πρώτο παγκοσμίως ηλεκτρικό αεροσκάφος, μια εξέλιξη που χαιρετίστηκε ως ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός για τις πτήσεις με μπαταρία. Ο EASA ανακοίνωσε ότι είχε ολοκληρώσει την πιστοποίηση τύπου του Pipistrel Velis Electro, ενός διθέσιου αεροπλάνου με δυνατότητα πτήσης έως και 80 λεπτά, που κατασκευάστηκε από μια αεροδιαστημική εταιρεία, με έδρα στη Σλοβενία.
Το Pipistrel διαθέτει έναν ηλεκτρικό κινητήρα που τροφοδοτείται από δύο μπαταρίες και μπορεί να μεταφέρει φορτίο έως 600 κιλά. Ο χρόνος επαναφόρτισης κυμαίνεται μεταξύ 40 και 70 λεπτών, καθιστώντας τον κατάλληλο για τη σκοπούμενη λειτουργία του ως εκπαιδευτικό αεροσκάφος.
«Αυτό είναι το πρώτο βήμα προς την εμπορική χρήση ηλεκτρικών αεροσκαφών, το οποίο απαιτείται για να καταστεί εφικτή η αεροπορία χωρίς εκπομπές. Είναι πολύ πιο αθόρυβο από άλλα αεροπλάνα και δεν παράγει καθόλου αέρια καύσης», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, Ιβο Μπόσκαρολ.
Επεσήμανε ακόμα ότι ο κινητήρας είναι διαθέσιμος σε άλλους κατασκευαστές αεροσκαφών, δεδομένου ότι πιστοποιήθηκε ξεχωριστά από το αεροπλάνο.
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του EASA, Πάτρικ Κάι, το χαιρέτισε ως «μια συναρπαστική ανακάλυψη», προσθέτοντας ότι το Pipistrel θα είναι το πρώτο από τα πολλά ηλεκτρονικά αεροπλάνα, που θα πιστοποιήσει ο οργανισμός το επόμενο διάστημα «καθώς η βιομηχανία επιδιώκει νέες τεχνολογίες για τη μείωση του θορύβου και των εκπομπών και για τη βελτίωση της βιωσιμότητας της αεροπορίας».
Ο EASA ανακοίνωσε επίσης ότι η εμπειρία μιας τριετούς συνεργασίας βελτίωσε την κατανόηση του τρόπου λειτουργίας των μπαταριών και των ηλεκτρικών συστημάτων στα αεροσκάφη.
Λίγες μέρες νωρίτερα η γαλλική κυβέρνηση απέδειξε την σημασία που αποδίδει στην ηλεκτρική αεροπορία, όταν παρουσίασε το πακέτο βοήθειας αεροδιαστημικής ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ, στο οποίο περιλαμβάνεται ένα ταμείο έρευνας και ανάπτυξης 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που προορίζεται για την ανάπτυξη νέων τρόπων τροφοδοσίας αεροσκαφών.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα επενδυτικό ταμείο 500 εκατομμυρίων ευρώ για μικρότερες εταιρείες και ένα σχέδιο για την εξέλιξη ενός αεροπλάνου ουδέτερου προς τον άνθρακα έως το 2035. Σύμφωνα με το σχέδιο, ο τομέας της αεροδιαστημικής της Γαλλίας θα πρέπει να εργαστεί για να θέσει σε λειτουργία ένα αεροσκάφος μηδενικών εκπομπών έως το 2035, με υδρογόνο ή πιο βιώσιμα καύσιμα.
Θέτει επίσης έναν στόχο ανάπτυξης περιφερειακού αεροσκάφους που θα μπορούσε να τροφοδοτείται από ηλεκτρικούς-υβριδικούς κινητήρες, τα οποία θα ταιριάζουν καλύτερα σε ταξίδια μικρών αποστάσεων. Εξι Ευρωπαίοι υπουργοί μεταφορών υπέγραψαν πρόσφατα κοινή επιστολή με την οποία καλούσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταρτίσει ένα πλαίσιο για βιώσιμα καύσιμα, που μπορούν να παραχθούν με ανανεώσιμη ενέργεια.
Πάντως διάφορα φιλόδοξα σχέδια για την κατασκευή μεγαλύτερων αεροσκαφών έχουν παγώσει το τελευταίο διάστημα εξαιτίας του κορωνοϊού.
Η Airbus ανέστειλε πρόσφατα ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο που στοχεύει στη δοκιμή ενός υβριδικού jet το επόμενο έτος, επικαλούμενη την οικονομική ύφεση. Τόσο η Airbus όσο και ο συνεργάτης της στο έργο, ο κατασκευαστής κινητήρων Rolls-Royce, έχουν ανακοινώσει μεγάλες απώλειες θέσεων εργασίας.
Ανάλογες ειδήσεις έρχονται και από την άλλη όχθη του Ατλαντικού. Ο αμερικανικός κολοσσός Boeing έχει εγκαταλείψει τα διεθνή σχέδια κοινοπραξίας.
Οι προσπάθειες για την ανάπτυξη «καθαρών» αεροσκαφών δεν είναι προφανώς αποκλειστική φιλοδοξία των Ευρωπαίων. Στα τέλη Μαΐου, μια εννέα θέσεων Cessna, τροφοδοτούμενη αποκλειστικά από μπαταρία, ολοκλήρωσε μια πτήση 30 λεπτών πάνω από τους ουρανούς της πολιτείας της Ουάσιγκτον. Ανάλογες έρευνες γίνονται και στην Κίνα με πιο πρόσφατο παράδειγμα ένα δοκιμαστικό διθέσιο αεροταξί.