image description

Η μικρή μαρίνα που θα γίνει λιμάνι

Δοκιμάζει τις αντοχές της Βουλιαγμένης η ανακατασκευή της υφιστάμενης μαρίνας, ώστε να δέχεται super και mega-yachts. Σύμφωνα με πολίτες και περιβαλλοντικούς φορείς, το μέγεθος της νέας εγκατάστασης είναι εντελώς ασύμβατο με την περιοχή, την οποία μετατρέπει de facto σε λιμάνι. Από την πλευρά του ο επενδυτής υποστηρίζει ότι η αναβάθμιση της μαρίνας θα έχει θετικές συνέπειες για την ελληνική οικονομία και θα βοηθήσει να επιλυθούν χρόνια προβλήματα στο θαλάσσιο και χερσαίο περιβάλλον της περιοχής.


Η μαρίνα Βουλιαγμένης κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’60, τμήμα της τουριστικής ζώνης του Αστέρα που δημιουργήθηκε το 1955 στη χερσόνησο του Λαιμού. Με το πέρασμα των ετών δέχθηκε διάφορες προσθήκες, φθάνοντας σήμερα να φιλοξενεί περίπου 100 μικρά και μεσαία σκάφη. Οι εγκαταστάσεις του Αστέρα και η μαρίνα Βουλιαγμένης ήταν από τα πρώτα ακίνητα που επιλέχθηκαν για αποκρατικοποίηση στην αρχή της οικονομικής κρίσης. Μετά διαγωνισμό, η μαρίνα μισθώθηκε το 2012 στην εταιρεία «Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης Α.Ε.» από την «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.» (δημόσια εταιρεία που έχει περιέλθει στον έλεγχο του Υπερταμείου) για 40 έτη, έναντι 43 εκατ. ευρώ. Ο γενικός σχεδιασμός της μαρίνας και η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων εγκρίθηκαν με Προεδρικό Διάταγμα το 2019, ενώ σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία έγκρισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Οταν η μελέτη εξετάστηκε από το δημοτικό συμβούλιο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης (που τελικά γνωμοδότησε θετικά), η τοπική κοινωνία πληροφορήθηκε για πρώτη φορά τις λεπτομέρειες του επενδυτικού σχεδίου. «Η Βουλιαγμένη αιφνιδιάστηκε. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ακούγαμε μόνο ωραία πράγματα, ότι η μαρίνα δεν θα επεκταθεί, απλά θα εκσυγχρονιστεί, ότι θα είναι ένα κόσμημα», λέει ο Γιώργος Γκιώνης, που συμμετέχει σε ομάδα κατοίκων ενάντια στο έργο. «Και ξαφνικά άρχισαν να έρχονται στο φως οι λεπτομέρειες: ότι ο κύριος μόλος θα επεκταθεί κατά 178 μέτρα και ο εσωτερικός κατά 134 μέτρα, η μαρίνα δηλαδή θα γίνει σαν κανονικό λιμάνι, για να υποδέχεται πλοία άνω των 60-70 μέτρων. Στο τέλος του μόλου θα γίνει ελικοδρόμιο. Ολο το δασικό κομμάτι που υπήρχε στην ακτή θα ξηλωθεί για να γίνει υπόγειο πάρκινγκ. Θα κατασκευαστεί ένα εμπορικό κέντρο με 22 καταστήματα. Δεν πιστεύαμε στα αυτιά μας. Αυτή είναι η ήπια ανάπτυξη που μας υπόσχονταν;».

Γρήγορα αρκετοί κάτοικοι οργάνωσαν μια ομάδα, το καλοκαίρι πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην κεντρική πλατεία της Βουλιαγμένης. «Πιέζαμε την ΕΤΑΔ για περισσότερη διαφάνεια, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Φτάσαμε μέχρι τον εισαγγελέα ζητώντας να δούμε τη σύμβαση που υπεγράφη, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Μας απάντησαν ότι καλύπτεται από το επιχειρηματικό απόρρητο».


«Φοβόμαστε τις συνέπειες»
«Η παλιά μαρίνα ήταν μικρών διαστάσεων», λέει ο Κώστας Ξανθόπουλος, μηχανικός και κάτοικος της περιοχής. «Η επέκταση, ακόμα κι αν γίνεται μέσα στη θαλάσσια περιοχή που είχε αδειοδοτηθεί για την παλιά μαρίνα, είναι μεγάλη. Φοβόμαστε τις συνέπειες που θα έχει: για τη διάβρωση της ακτής, για την ανανέωση των υδάτων, για τη ρύπανση. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: σκεφθείτε την κλίμακα. Ενα γιοτ 100 μέτρων –δηλαδή σαν κανονικό καράβι– να μπαίνει στον κόλπο της Βουλιαγμένης. Τι γίνεται με τα παιδιά μας που μαθαίνουν ιστιοπλοΐα δίπλα, στο ναυταθλητικό όμιλο; Με τον κόσμο που κάνει μπάνιο στην ακτή; Τι ρύπανση θα αφήνει αυτό πίσω του; Τι αναστάτωση θα προκαλεί το ελικοδρόμιο; Κατά τη γνώμη μας, όλα αυτά τα ζητήματα η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων τα εξετάζει πλημμελώς, απλώς δικαιολογεί τις επιλογές της επένδυσης και τίποτα άλλο. Γι’ αυτό και εάν εγκριθεί, θα στραφούμε νομικά εναντίον της». 

«Πιέζαμε, ζητούσαμε να μάθουμε αν είχε γίνει ακτομηχανική μελέτη για το πώς θα επηρεαστεί ο κόλπος», προσθέτει ο κ. Γκιώνης. «Και ξαφνικά εμφανίστηκε μια σύνοψη μελέτης –γιατί ποτέ δεν μας την έδωσαν ολόκληρη, για να δούμε λ.χ. σε τι δεδομένα βασίζεται– σύμφωνα με την οποία δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα. Θα γίνει μια τεράστια μαρίνα για να μπαίνουν στον κόλπο τεράστια καράβια».

Η «Κ» απευθύνθηκε στην εταιρεία «Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης Α.Ε.», ζητώντας τη θέση της στα βασικά ζητήματα που θίγονται από τους κατοίκους. Τις απαντήσεις έδωσε γραπτώς η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, Πέννυ Ζαγλαρίδου. Οπως αναφέρει, στόχος της επέκτασης της μαρίνας «που παραμένει ωστόσο αυστηρά στα δεδομένα ήδη από το 1964 όρια της θαλάσσιας ζώνης της, είναι η αποτελεσματική προστασία από την κακοκαιρία (νοτιοανατολικοί άνεμοι)». «Η αναβάθμιση της μαρίνας αφορά τη δημιουργία μιας σύγχρονης τουριστικής εγκατάστασης στην περιοχή, η οποία ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο και μισθώνεται από τους επενδυτές για περίοδο 32 ετών ακόμα. Το έργο ανάπλασης βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση σε πολλούς τομείς όπως ο εκσυγχρονισμός, η αισθητική αναβάθμιση, η λειτουργική επάρκεια με σύγχρονους όρους και η βιωσιμότητά της. Το σημαντικότερο όμως όφελος της περιοχής από την αναβάθμιση είναι το περιβαλλοντικό όφελος, καθώς λύνονται χρόνια προβλήματα που επιβάρυναν σημαντικά το θαλάσσιο και το χερσαίο περιβάλλον της περιοχής», αναφέρει η κ. Ζαγλαρίδου.

«Αμελητέες επιπτώσεις»
Ως προς την επίπτωση της λειτουργίας της μαρίνας στην περιοχή, η ίδια τονίζει ότι «δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση στην κίνηση των σκαφών σε σχέση με σήμερα, οπότε δεν θα επηρεαστούν οι παρακείμενες ακτές. Εχει εκπονηθεί από ειδικούς επιστήμονες ακτομηχανική μελέτη για τη νέα διάταξη της μαρίνας και τον πιθανό επηρεασμό των ακτών από τον κυματισμό. Η ακτομηχανική μελέτη δείχνει πως οι επιπτώσεις στις ακτές του όρμου από τη νέα διάταξη της μαρίνας θα είναι αμελητέες». 


Η εταιρεία επισημαίνει ότι έχει συμβληθεί με το ΕΛΚΕΘΕ για την επίβλεψη των εργασιών κατασκευής. Τέλος, για τις χρήσεις που προστίθενται στη στεριά, «δεν υπάρχει επαρκής κτιριακή υποδομή για τη στέγαση υπηρεσιών και καταστημάτων, η λειτουργία των οποίων αφενός είναι απαραίτητη σε κάθε οργανωμένη μαρίνα και αφετέρου επιβάλλεται από την κείμενη νομοθεσία. Από τις 4.800 τ.μ. μέτρα δόμησης, τα 1.200 τ.μ. αφορούν τη δημιουργία 20 μικρών εμπορικών καταστημάτων έκτασης 60 τ.μ. το κάθε ένα για την εξυπηρέτηση των ελλιμενιζόμενων και του ευρύτερου κοινού, τα 1.200 τ.μ. είναι οι νέες χρήσεις εστίασης για την εξυπηρέτηση της μαρίνας και της ευρύτερης περιοχής, τα 600 τ.μ. αντιστοιχούν στο υφιστάμενο εστιατόριο “Moorings” το οποίο διατηρείται». Εφόσον η αδειοδότηση δοθεί άμεσα, «τα έργα θα ξεκινήσουν αμέσως μετά τις γιορτές και προβλέπεται να διαρκέσουν 18 μήνες».

 

 

kathimerini.gr

Διαβάστε επίσης

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ένας ναός  σημείο αναφοράς του Ναυτικού κόσμου  του Πολεμικού και Εμπορικού Ναυτικού και της ναυτοσύνης με πανελλήνια Πνευματική και παγκόσμια ακτινοβολία, πανηγυρίζει σήμερα κεκλε...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ενόψει των δημοσιευμάτων σχετικά με τον ιστότοπο https :// chatpic . org / όπου, για λόγους εκδίκησης, διαπόμπευσης ή σεξουαλικής εκμετάλλευσης αναρτώνται φωτογραφίες γυναικών χωρί...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Στο τέλος του 2021 εκτιμάται ότι θα μπορέσει να δημοπρατηθεί το πολυαναμενόμενο έργο υπογειοποίησης της Γραμμής 1 του Μετρό από τον Φάληρο μέχρι τον Πειραιά. Σύμφωνα με πληροφορίες...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου διαδικτυακή συνάντηση του Προέδρου Θ. Καπράλου και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού Συλλόγου Πειρα...

image descriptionΟικονομία

Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ γιορτάζει φέτος τα 90 ΧΡΟΝΙΑ από την ίδρυση του το 1930. Η οικονομική προστιθέμενη αξία της ΟΛΠ Α.Ε. στην Ελληνική οικονομία για το 2019 εκτιμάται σε ...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

  Η φετινή εκδήλωση φωταγώγησης του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, λόγω των μέτρων για την αποτροπή εξάπλωσης του  COVID-19  θα πραγματοποιηθεί χωρίς την παρουσία κοινο...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Έχοντας τηρήσει κατά γράμμα όλα τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση της πανδημίας και παίρνοντας μια σειρά από επιπλέον μέτρα προληπτικής προστασίας, η DPort Services κ...