ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
image description

ΣΤΕ: Νόμιμο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για το νέο master plan του ΟΛΠ για το λιμάνι του Πειραιά

Προϋπόθεση η εκπόνηση ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης της περιοχής

 

Αναλυτικότερα, στο ΣτΕ είχε κατατεθεί για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία, σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την «έγκριση αναπτυξιακού προγράμματος και μελέτης διαχείρισης (Master Plan) λιμένα Πειραιά».

 

Με το σχέδιο ΠΔ επιχειρείται «η έγκριση του Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα Πειραιά, αφενός:

-Από την άποψη της χωρικής οργάνωσης (κεφάλαιο Α΄), με τον καθορισμό των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων της ζώνης λιμένα, των χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, των επιτρεπόμενων προσχώσεων και των γενικών χαρακτηριστικών των προγραμματιζόμενων έργων, καθώς και της κυκλοφοριακής οργάνωσης του λιμένα, και αφετέρου

-Από την περιβαλλοντική άποψη (κεφάλαιο Β΄), με τον καθορισμό όρων, κατευθύνσεων και μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος και συστήματος περιβαλλοντικής παρακολούθησης, καθώς και με τον καθορισμό όρων για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς».

Το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ (πρόεδρος, η αντιπρόεδρος Μαργαρίτα Γκορτζολίδου και εισηγητής ο πάρεδρος Χρήστος Παπανικολάου) επί του σχεδίου ΠΔ εξέδωσε την 118 σελίδων υπ΄ αριθμ. 154/2022 γνωμοδότησή του.

 

Στη γνωμοδότηση γίνεται εκτενής αναφορά στις επιπτώσεις οι οποίες θα επέλθουν από την υλοποίηση του νέου master plan, λόγω του πρόσθετου κυκλοφοριακού φόρτου της περιοχής.

 

Συγκεκριμένα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν ότι στο άρθρο 9 του σχεδίου ΠΔ προβλέπεται, μεταξύ των άλλων, «η εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών ή η επικαιροποίηση των υφιστάμενων (παρ. 5), η εκπόνηση των απαραίτητων υποστηρικτικών μελετών, όπως συγκοινωνιακών, ακτομηχανικών, έκλυσης και περιορισμού θορύβου, αερίων ρύπων, διαχείρισης και επεξεργασίας υγρών κλπ και η εκπόνηση μελέτης πρασίνου, η οποία θα λάβει υπόψη τα επιμέρους έργα και ιδίως τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων».

 

Κατόπιν αυτού, στη γνωμοδότηση αναφέρονται για το επίμαχο θέμα του κυκλοφοριακού φόρτου, τα εξής:

Στο άρθρο 9 περ. Α παρ. 5 του υπό επεξεργασία σχεδίου προβλέπεται ότι: «Λόγω των νέων χρήσεων που αναμένεται να προσελκύουν μεγάλο όγκο επισκεπτών (πχ συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχεία), απαιτείται η εκπόνηση νέας κυκλοφοριακής μελέτης ή η επικαιροποίηση της υφισταμένης για την άμεση περιοχή κάθε έργου και, επί τη βάσει αυτής, ο σχεδιασμός του απαιτούμενου συγκοινωνιακού έργου σύνδεσης με το οδικό δίκτυο της περιοχής».

 

Στην συνέχεια οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν:

«Η μελέτη αυτή θα είναι ενιαία για το σύνολο των έργων του σχεδιασμού, θα αξιοποιεί την υφιστάμενη περιβαλλοντική πληροφορία από όπου και εάν προέρχεται και, ιδίως, θα λαμβάνει υπόψη τα πορίσματα και τις εκτιμήσεις της ανωτέρω μελέτης και των κυκλοφοριακών μελετών του Δήμου Πειραιά στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και του υπουργείου Πολιτισμού για τον Κεντρικό Λιμένα Πειραιά.

Η μελέτη θα προβαίνει σε εκτίμηση και αξιολόγηση των αλλαγών που πρόκειται να επέλθουν στην κυκλοφοριακή και γενικότερη λειτουργία της πόλης τόσο σε επίπεδο άμεσης περιοχής μελέτης (κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και αλλαγές στην περιοχή πέριξ του λιμανιού) όσο και σε επίπεδο ευρύτερης περιοχής μελέτης σε επίπεδο πόλης.

Η δε υλοποίηση των έργων του σχεδίου, ήδη αδειοδοτημένων και μη, δεν θα ξεκινήσει πριν από την εκπόνηση, ολοκλήρωση και έγκριση της ως άνω κυκλοφοριακής μελέτης στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων. Σε περίπτωση, εξάλλου, που μετά την έγκριση της ως άνω μελέτης προκύψει ανάγκη τροποποίησης του σχεδιασμού, η τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος θα πρέπει να γίνει πριν από την υλοποίηση των έργων» και καταλήγει το ΣτΕ:

«Ως εκ τούτου, το διάταγμα μπορεί να δημοσιευθεί πλην πρέπει να αναδιατυπωθεί αναλόγως, βάσει της παρατήρησης αυτής, ο περιβαλλοντικός όρος του άρθρου 9 περ. Α παρ. 5 του υπό επεξεργασία σχεδίου».

Ακόμη, το ΣτΕ έκρινε διάταξη του άρθρου 5 του σχεδίου ΠΔ μη νόμιμη, ενώ για το περιεχόμενο του άρθρου 2 του σχεδίου ζητάει να γίνει εξειδίκευση, ενώ παράλληλα, έκρινε ότι η εξεταζόμενη στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση προέβη σε νέα αξιολόγηση σε ανώτερο επίπεδο των επιμέρους έργων και του συνολικού σχεδιασμού συμβατή με τις ουσιαστικές και διαδικαστικές απαιτήσεις της κοινοτικής νομοθεσίας.

 

Τέλος, ένα μέλος του δικαστηρίου, η σύμβουλος Επικρατείας Μαρία Σωτηροπούλου, μειοψήφησε ως προς το ζήτημα κυκλοφοριακού φόρτου που θα δεχθεί η περιοχή από την εφαρμογή του Master Plan, καταλήγοντας ότι «εφόσον ελλείπει η συνολική και συνεκτική αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του σχεδιασμού, το υπό επεξεργασία σχέδιο ΠΔ δεν προτείνεται νομίμως».

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Μια νέα σελίδα ανάπτυξης ανοίγει για τον Πειραιά, καθώς ένα έργο ζωτικής σημασίας για την πόλη, η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Ακτής Θεμιστοκλέους στην Πειραϊκή, πρόκειται ν...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ευρεία σύσκεψη για την Αττική Ριβιέρα πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια Αττικής με τη συμμετοχή του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ Α. Σκέρτσου, Δημάρχων και στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ και ...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Σε επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου παρευρέθηκε σήμερα ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης.   Συγκεκριμένα, ο κ. Μώραλης παρέστη στην εκδήλωση του Υπουργ...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ανθρωποκυνηγητό έχει ξαπολύσει η ΕΛ.ΑΣ. για την τον εντοπισμό του άνδρα με το τατουάζ που βίασε 34χρονη σε στάση λεωφορείου τα ξημερώματα της Κυριακής (23/10) στο Παλαιό Φάληρο. Κα...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό «έπιασε λιμάνι» κι ένα πολύ μεγάλο έργο υποδομών γεμάτο προκλήσεις ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε πριν από λίγες ημέρες στο επιβατικό κοινό.  Πρόκει...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Την Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022, στο πλαίσιο του Εορτασμού της Επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940, η Φρεγάτα (Φ/Γ) ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ, το Ταχύ Περιπολικό Κατευθυνομένων Βλημάτων (ΤΠΚ) Ρ...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Δεμένα από 00:01 τα ξημερώματα έως τις 12 τα μεσάνυχτα θα παραμείνουν σήμερα τα πλοία της ακτοπλοΐας που αναχωρούν μόνο από το λιμάνι του Πειραιά, λόγω 24ωρης παμπειραϊκής απεργίας...

image descriptionΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Σε ηλικία 46 ετών έφυγε από τη ζωή ο Ανατόλι Ζουρπένκο. Τον θάνατο του παλαίμαχου φόργουορντ του Ολυμπιακού και πολλών άλλων ελληνικών ομάδων έκανε γνωστό ο μπασκετμπολίστας Αλεξέι...