Οδ. Αθανασίου (LAMDA): Πώς προχωρούν όλα τα έργα στο project του Ελληνικού (pics)
«Στο 1,5 δισ. τα επενδυτικά κεφάλαια για το project του Ελληνικού έως το 2027, με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση», ανέφερε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της LAMDA Development
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΣΟΥΚΗ/newmoney.gr
Από το δεύτερο εξάμηνο του 2024 έως και το 2027 το project του Ελληνικού υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί επενδυτικά κεφάλαια 1,5 δισ. ευρώ για τις επιμέρους αναπτύξεις οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν στο σύνολό τους από ίδια κεφάλαια και προπωλήσεις ακινήτων, εκτός από τα 500 εκατ. ευρώ για την κατασκευή των δύο malls.
Αυτό ανέφερε χθές ο διευθύνων σύμβουλος της LAMDA Development κ. Οδυσσέας Αθανασίου στην εφ’ όλης της ύλης παρουσίαση της πορείας των έργων εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου, προσθέτοντας ότι «πάμε πολύ καλά από πλευράς χρηματοδότησης και ρευστού, έχουμε 650 εκατ. ευρώ ταμείο και δε θα χρειαστούμε δανεισμό». Ο ίδιος εκτίμησε ότι από τις πωλήσεις ακινήτων η εταιρεία θα έχει φτάσει έως τις αρχές του νέου έτους τον στόχο του 1 δισ. ευρώ των εισπράξεων «και μπορεί και να τον ξεπεράσουμε. Η κατασκευή όλου του Ελληνικού θα προχωρά με ίδια κεφάλαια, πλην των malls», τόνισε ο κ. Αθανασίου, προσθέτοντας ότι για το πρώτο μισό του 2025 «δε θα χρησιμοποιήσουμε δανειακά κεφάλαια».
Το χρονοδιάγραμμα και η καθυστέρηση στον Πύργο
Οσον αφορά το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων των έργων, «τα πρώτα διαμερίσματα, ας είναι και 10- 20, εξακολουθώ και λέω ότι θα μπορούσαν να κατοικηθούν στο τέλος του 2026. Σε μία δύσκολη κατασκευαστική αγορά, ο στόχος μας είναι το πολύ το 2027 το παραλιακό μέτωπο να είναι ένας ζωντανός τόπος, προφανώς και με τα σπίτια που βρίσκονται εκεί. Αντίστοιχα, θα λειτουργούν οι αθλητικές εγκαταστάσεις και το σχολείο που έχει προγραμματιστεί για το 2027.
Είναι πολύ δύσκολες οι συνθήκες στην κατασκευαστική αγορά σε συνδυασμό και με τη ζήτηση γενικότερα στην αγορά που είναι πολύ ισχυρή. Για τον Πύργο Κατοικιών, είχαμε ως αρχικό στόχο να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2026, όμως πάμε για Σεπτέμβριο λόγω των δυσκολιών που προκύπτουν με τα εργοτάξια. Θεωρούμε ότι μία καθυστέρηση κάποιων μηνών δεν είναι τόσο μεγάλη για ένα έργο τέτοιου μεγέθους. Η μεγάλη δυσκολία στο έργο σε σχέση με αντίστοιχους ουρανοξύστες του εξωτερικού ήταν η θεμελίωση γιατί η Ελλάδα είναι σεισμογενής και το συγκεκριμένο έργο υλοποιείται πάνω στη θάλασσα. Τώρα βρισκόμαστε σε ένα πιο εύκολο στάδιο και υπολογίζουμε να φτάσουμε στον 20ο – 25ο όροφο πριν το καλοκαίρι του 2025».
Ερωτηθείς για τις ρήτρες που θα κληθεί να πληρώσει η LAMDA αν δεν παραδοθεί εγκαίρως το έργο στους ιδιοκτήτες των κατοικιών στον Πύργο, αυτές, όπως ανέφερε ο κ. Αθανασίου, ενεργοποιούνται μετά τον Οκτώβριο του 2026.
Στο κομμάτι των έργων υποδομών, που έχει αναλάβει η εταιρεία και αντιστοιχούσαν σε έναν αρχικό προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ έχοντας ανέβει πλέον ενδεχομένως ακόμη και στο 1,7 δισ. ευρώ λόγω της αύξησης του κόστους των υλικών, αυτές θα είναι έτοιμες προς το τέλος του 2026.
Η πλέον εμβληματική είναι η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος που είναι εντός χρονοδιαγράμματος για να ολοκληρωθεί το 2026. «Εμείς θα εκπληρώσουμε την υποχρέωσή μας, αλλά πρέπει να βοηθήσει και το Δημόσιο στο οποίο θα παραδοθεί το έργο κι έπρεπε να είχε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες». Σε ερώτημα γενικά για το κυκλοφοριακό ζήτημα στην ευρύτερη περιοχή, ο διευθύνων σύμβουλος της LAMDA αναφέρθηκε και στη γενικότερη ανάγκη που υπάρχει να βελτιωθεί γενικότερα η κατάσταση στα νότια προάστια που έχει επιβαρυνθεί την περίοδο μετά την πανδημία. «Η περιοχή χρειάζεται βοήθεια», ανέφερε χαρακτηριστικά ανατρέχοντας στις μελέτες που έχουν χρηματοδοτηθεί και από την εταιρεία προ διετίας για τη σήραγγα στον Υμηττό και το δρόμο ταχείας κυκλοφορίας προς τη λ. Βουλιαγμένης κι έχουν παραδοθεί στο αρμόδιο υπουργείο. « Ένα άλλο έργο που θα μπορούσε να διευκολύνει την κατάσταση είναι η υιοθέτηση της πρότασης να γίνει η επέκταση του μετρό προς τη Γλυφάδα, κάτι που θέλουν οι δήμαρχοι αλλά και ο κόσμος».
Για τα δίκτυα υποδομών εντός της έκτασης που «τρέχει» η LAMDA, ο κ. Αθανασίου ανέφερε ότι «υπάρχουν πράγματι δυσκολίες, είναι από τις μεγάλες δυσκολίες του έργου που πολεμάμε σε συχνή βάση».
Στο παραλιακό μέτωπο, στην παραλία θα μπορεί να κάνει κάποιος μπάνιο το καλοκαίρι του 2027, ενώ τα έργα στη μαρίνα, η οποία θα βαθύνει ώστε να έρχονται πιο μεγάλα σκάφη, θα ξεκινήσουν οι εργασίες το καλοκαίρι του 2025 με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2026.
Για το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του πρώτου ξενοδοχείου, υπό το brand της Mandarin Oriental, σε συνέχεια και της συμφωνίας συνεργασίας με τον όμιλο της Τ.Ε.ΜΕΣ. (Κωνσταντακόπουλου- Olayan) υπολογίζεται ότι αυτό θα ολοκληρωθεί το 2028, ενώ για το δεύτερο ξενοδοχείο που έχει συμφωνηθεί στην περιοχή της μαρίνας επί του παρόντος δεν είναι ακόμη ανακοινώσιμο το όνομα της αλυσίδας που θα το αναλάβει.
Με ορίζοντα τα Χριστούγεννα του 2027 θα είναι έτοιμο το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με Καζίνο (IRC) από την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- Hard Rock με βάση το δικό τους πλάνο.
Πανεπιστήμιο, malls
Οσον αφορά τώρα το The Ellinikon Mall στην περιοχή της λ. Βουλιαγμένης, σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, η εταιρεία συνεργάζεται με την Bouygues για τον βέλτιστο επανασχεδιασμό με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το τέλος του τρέχοντος έτους. «Θα εξετάσουμε ποιοι όμιλοι μπορούν να αναλάβουν το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου, συμπεριλαμβανομένων κυρίως ελληνικών αλλά και ξένων ονομάτων- ωστόσο στην παρούσα φάση δεν έχουμε να ανακοινώσουμε κάποιο όνομα. Μέχρι το Μάρτη πιστεύω ότι θα έχουμε αποφασίσει με ποιον θα προχωρήσουμε».
Στα νέα deals που έπονται είναι και αυτό με πανεπιστημιακό ίδρυμα για τη δημιουργία μη κρατικού πανεπιστημίου σε έκταση που θα γειτνιάζει με το σχολείο του CGS: «Είμαστε πολύ κοντά, στο να ανακοινώσουμε μέχρι το τέλος του έτους τη συμφωνία».
Οικόπεδα προς πώληση
Η LAMDA θα συνεχίσει και 2025 την πολιτική της διάθεσης και νέων οικοπέδων προς πώληση σε τρίτους παίκτες όπως έχει γίνει μέχρι στιγμής με γνωστά ονόματα της αγοράς, όπως ο όμιλος Προκοπίου, η Brook Lane Capital, TENBRINKE, Hellenic Ergon και Daedalus Development με ορίζοντα ολοκλήρωσης των έργων το 2028. «Αυτό που που μας απασχολεί εδώ και ενάμιση χρόνο είναι το πόσο γρήγορα μπορούμε να πάμε για να αποκτήσει ζωή το Ελληνικό κι επίσης πώς μπορεί να προχωρήσει η κατασκευή σε συνάρτηση και με την υπόλοιπη κατασκευαστική αγορά και τις δυσκολίες που καταγράφονται. Στα οικιστικά, βασικός λόγος για τον οποίο έχουμε προχωρήσει σε πωλήσεις είναι για να επιταχύνουμε το ρυθμό ανάπτυξης- δεν μπορούν να γίνουν όλα από τη LAMDA». Στο πλαίσιο αυτό, μέσα στο 2025 θα βγούν και πάλι 2- 3 οικόπεδα για οικιστικά, όπως π.χ. στην περιοχή κοντά στο Κάτω Ελληνικό.
Η ζήτηση στα σπίτια
Σε σχέση με τη ζήτηση για τα σπίτια και δη τη νέα γειτονιά του Little Athens που είναι αυτή την στιγμή προς πώληση (σ.σ. δεδομένου ότι οι 313 κατοικίες του παραλιακού μετώπου έχουν πουληθεί στο σύνολό τους) o κ. Αθανασίου ανέφερε χθες ότι οι πωλήσεις κινούνται πέρα από κάθε προσδοκία, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «το τμήμα πωλήσεων της εταιρείας είχε το Μάρτιο κλεισμένα ραντεβού μέχρι και τον Ιούλιο. Η ζήτηση είναι πολύ μεγάλη, έχοντας ξεκινήσει και τη διεθνή μας καμπάνια που αποδίδει και το ποσοστό των ξένων αγοραστών έχει ανέβει στο 40% με ενδιαφερόμενους και από την Ευρώπη πέραν του αρχικού ενδιαφέροντος από ομογενείς και τρίτες αγορές, το Λίβανο, το Ισραήλ κ.α.». Οι τιμές είναι στο πάνω εύρος τιμών των νοτίων προαστίων, οι οποίες ανεβαίνουν γενικότερα και λόγω του Ελληνικού, ξεκινώντας από τα 7.000 ευρώ ανά τ.μ. αλλά υπάρχουν σπίτια και με 17.000 ευρώ ανά τ.μ..
Η LAMDA Malls
Ο ίδιος, ερωτηθείς για τo χρονοδιάγραμμα της εισόδου της θυγατρικής LAMDA Malls στο Χρηματιστήριο σε συνάρτηση και με την καμπάνια προβολής που τρέχει για τα εμπορικά κέντρα του ομίλου επανέλαβε ότι «δεν έχουμε συγκεκριμένο ορίζοντα και θα αναμένουμε τη θετική συγκυρία». Η καμπάνια, για τα 4 υφιστάμενα (Mediterranean Cosmos, The Mall Athens, Golden Hall, Designer Outlet) +2 νέα στο Ελληνικό (The Ellinikon Mall, Riviera Galleria) εμπορικά του ομίλου γίνεται για να αυξηθεί η αναγνωρισιμότητα των malls ότι συνδέονται με το χαρτοφυλάκιο LAMDA. «Δεν έχουμε ανάγκη για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο αυτή την στιγμή και οποιαδήποτε εισαγωγή είναι χαμηλότερη της πραγματικής αξίας, δεν μας ενδιαφέρει- δεν έχει νόημα να δώσουμε discount 20%- 30%», ανέφερε ο ίδιος.