Η Νέα Σμύρνη βιώνει τη μεγαλύτερη και τελική της καταστροφή τα τελευταία 5 χρόνια και κανείς δεν το σταματάει. Όλες οι πανέμορφες μονοκατοικίες της αντικαθίστανται από πολυκατοικίες copy paste από 2 εργολάβους μόνο. Θησαυρίσανε και μπράβο τους αλλά η Νέα Σμύρνη φτώχυνε ανεπιστρεπτί.
Οι ιδιοκτήτες, με δέλεαρ τους υψηλούς συντελεστές δόμησης και το κέρδος που θα έχουν από τα πανύψηλα κτίρια που μπορούν να χτιστούν στις μικρές διώροφες ή τριώροφες κατοικίες τους, λόγω του bonus δόμησης σε ύψος ορόφων που προβλέπει ο οικοδομικός κανονισμός, προχωρούν σε αθρόες κατεδαφίσεις.
Νέα Σμύρνη, διώροφη μονοκατοικία, Πατριάρχου Ιωακείμ 7
Αθηναϊκός Μοντερνισμός, ένα από τα πιο όμορφα σπίτια που είχαν μείνει 03/10/2024 Πρόλαβα κι’ έριξα μια ματιά στο εσωτερικό της λίγο πριν κατεδαφιστεί και εντυπωσιάστηκα με την πολύ υψηλή ποιότητα κατασκευής, υλικών και τεχνικών. Κυρίως από τις παλιές σιδερένιες εξώθυρες, τις μαρμάρινες βρύσες από τα επίπεδα κεραμίδια (τύπου Μασσαλίας) του Εργοστασίου Δηλαβέρη. Η κεραμοποιία Δηλαβέρη ήταν η μεγαλύτερη στην Ελλάδα και είχε έδρα στον Πειραιά. Άνοιξε το 1888 και λειτούργησε μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970.
Η βιομηχανία Δηλαβέρη εισήγαγε στην αγορά τα επίπεδα κεραμίδια (τύπου Μασσαλίας) και τους διάτρητους οπτόπλινθους που κατασκευάζονταν με ατμοκίνητα μηχανήματα (και όχι με τις χειροκίνητες πρέσες και ξύλινα καλούπια της παραδοσιακής πλινθοκεραμοποιίας), ενώ με ειδικά μηχανήματα εμπλούτιζε άργιλο με σκόνη από ψημένα κεραμίδια και τούβλα. Τα κεραμίδια πού κατασκευάστηκαν τότε είναι διαχρονικά και στέρεα για μια ζωή!!!
Νέα Σμύρνη, διώροφη μονοκατοικία, Εθνικής Στέγης 5 & Σαράντα Εκκλησιών Αθηναϊκός Μοντερνισμός, κατεδαφίστηκε στις 03/10/2024. Εντυπωσιακή η ποιότητα κατασκευής και υλικών. Ισόγειο και πρώτος όροφος φτιαγμένα εξ ολοκλήρου από πέτρα και παραδοσιακά δομικά υλικά, ξύλινα κουφώματα, περίτεχνα σιδερένια κάγκελα και αυλόπορτες. Ο δεύτερος όροφος φαίνεται ότι ήταν μεταγενέστερος του αρχικού κτιρίου. Πάει η πανέμορφη μίνιμαλ αυλή με το πεύκο, τις ελιές και τα περίτεχνα κάγκελα που πάνω τους διακλαδίζονταν νωχελικά οι ανθισμένες μαμιλάριες, αυτό το καταπληκτικό είδος κάκτου με τα κόκκινα ανθάκια. Η αστική κατοικία με αυλή είδος υπό εξαφάνιση σε κάποιες περιοχές και είδος πολυτελείας σε άλλες…
Οικία Λουΐζου, Ικονίου & Καλλιπόλεως μπροστά από την ομώνυμη πλατεία.
Εντός αυτής της μικρής πλατείας στέκει εδώ και 50 χρόνια η προτομή ενός ιερέα ο οποίος σε ολόκληρο το βίο του λειτουργούσε και συμπαραστεκόταν σε πλήθος ανθρώπων, όχι μόνον αυτών που είχαν ανάγκη αλλά και αυτών που τον είχαν γνωρίσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και τον επισκέπτονταν για πνευματική ωφέλεια. Ο Παππάς Λουΐζος, ο οποίος απεβίωσε το 1960, υπήρξε ο «Άγιος Φραγκίσκος» της Νέας Σμύρνης. Στο σπίτι του, που βρίσκονταν σ’ αυτή τη μικρή πλατεία (Ικονίου και Καλλιπόλεως) και σώζεται μέχρι σήμερα συνέρρεε κόσμος από κάθε γωνιά της Αθήνας για να βρει παρηγοριά στα λόγια αυτού του σπουδαίου πνευματικού.
Σήμερα η ιστορική κατοικία παρουσιάζει σημάδια εγκατάλειψης, τα υπέροχα γλυπτά και οι μαρμάρινες ανθοστήλες του κήπου έχουν απομακρυνθεί και η όψη του είναι γυμνή και αφρόντιστη. Φημολογείται εδώ και πολύ καιρό ότι ο σημερινός ιδιοκτήτης, ανιψιός του Λουΐζου, σκόπευε να την πουλήσει διότι δεν άντεχε οικονομικά το κόστος συντήρησής της…Εάν υπήρχε λίγη ευαισθησία αυτή η κατοικία θα έπρεπε να χαρακτηριστεί διατηρητέα και να περάσει με συνοπτικές διαδικασίες στην αρμοδιότητα του Δήμου. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν συνέβη.
Μια κατοικία- έργο τέχνης, που χαρακτηρίζει ολόκληρη εποχή. Αυτή η κατεδάφιση πληγώνει.. Μοιάζει όμως αναπότρεπτη! Όταν ο κόσμος φτωχαίνει ξεπουλάει την ομορφιά για την επιβίωση. Σε λίγο δεν θα μείνει τίποτα…
notia.gr