ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
author

Ο Πειραιάς μετά την Cosco...

Προσδοκίες και ενστάσεις μετά τη συμφωνία με τον κινεζικό κολοσσό στο Μεγάλο Λιμάνι.  Του Νότη Ανανιάδη Η κύρωση –από τη Βουλή– της αναθεωρημένης συμφωνίας μεταξύ ΟΛΠ-Cosco, με την οποία θεωρείται ότι η κινεζική εταιρεία ρίχνει γιατα καλά «άγκυρα» στο λιμάνι του Πειραιά, οπωσδήποτε ανοίγει για το λιμάνι αλλά και την πόλη, τον «όλον Πειραιά», μια νέα εποχή.Καταρχήν, καλλιεργούνται σοβαρές προσδοκίες: Μια επένδυση περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, η ολοκλήρωση του τρίτου Δυτικού Προβλήτα στο Πέραμα και η ανάδειξη των εγκαταστάσεων της Cosco εκεί σε στρατηγική πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη συνθέτουν ένα σκηνικό που θεωρητικά τουλάχιστον δεν μπορεί παρά να επηρεάσει θετικά την εθνική οικονομία και μοιραία την τοπική. Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, πάντως, χρειάστηκαν πολύ σκληρές διαπραγματεύσεις, με τους Κινέζους να εκμεταλλεύονται αφενός την πρόβλεψη για τον «φιλικό διακανονισμό» και αφετέρου την εξουθενωμένη ελληνική οικονομίακαι την αγωνία της ελληνικής κυβέρνησης να προσελκύσει επενδύσεις. Έτσι, πέτυχαν μια σημαντική αναθεώρηση προς τα κάτω του ελάχιστου εγγυημένου μισθώματος, του ενοικίου δηλαδή, που προβλεπόταν από την αρχική σύμβαση του 2008. Θεωρητικά, στον διαγωνισμό που αναμένεται να οριστικοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ για τα τέλη Ιανουαρίου-αρχές Φεβρουαρίου, δηλαδή μέσα στο πιο καυτό πολιτικά τρίμηνο των τελευταίων ετών, εκτός από την Cosco, τη σύμβαση παραχώρησης θα διεκδικήσουν και οι άλλοι υποψήφιοι που είχαν προκριθεί στη β' φάση. Θα αποτελέσει όμως έκπληξη πρώτου βαθμού αν δεν είναι τελικά οι Κινέζοι εκείνοι που θα επικρατήσουν. Το παιχνίδι παίζεται στο Πέραμα Το επίκεντρο της όλης ιστορίας, πάντως, βρίσκεται στο Πέραμα. Ήδη, άλλωστε, από τη δεκαετία του '90 σχεδόν το 70% των εσόδων του ΟΛΠ προερχόταν από τις δραστηριότητές του στο ΣΕΜΠΟ, στο Car Terminal και στις δεξαμενές. Όλη αυτή η δραστηριότητα εντοπίζεται στο Πέραμα και ειδικότερα στο Νέο Ικόνιο. Εκεί, άλλωστε, στηρίχτηκαν και τεχνοκράτες που απέρριψαν την πρόσφατη πρόταση του νέου δημάρχου Πειραιά Γ. Μώραλη να «σπάσει» το λιμάνι και να δημιουργηθεί Λιμενικό Ταμείο του Δήμου Πειραιά στη ζώνη της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας. Αυτές οι δραστηριότητες χρηματοδοτούνται ουσιαστικά από την εμπορική-βιομηχανική ζώνη του ΟΛΠ. Η δραστηριότητα η οποία αναπτύσσεται στους προβλήτες που διαχειρίζεται πλέον η Cosco στο Νέο Ικόνιο φέρνουν ουσιαστικά, εδώ και χρόνια, την Τοπική Αυτοδιοίκηση σε σύγκρουση με το Λιμάνι. Κατά περιόδους, όπως για παράδειγμα στις αρχές του 2000 μέχρι πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η πολιτική έργων από τον ΟΛΠ οδηγούσε σε ύφεση αυτή την αντιπαλότητα. Πλέον, στο Πέραμα ιδίως, αντιλαμβάνονται ότι δεν θα διαπραγματεύονται με μια εταιρεία της οποίας τον έλεγχο έχει το Δημόσιο, αλλά με έναν κινεζικό κολοσσό, που –όπως έχει αποδειχθεί σε όλα τα επίπεδα– είναι πολύ σκληρός παίκτης, και οπωσδήποτε καθόλου «κοινωνικά ευαίσθητος». Στο Πέραμα, πλέον, μιλούν ανοιχτά για τα σχέδια της Cosco να επεκταθεί και στη σημερινή ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Στο όλο σκηνικό έχουν πλέον αναδειχθεί και δύο νέοι παίκτες. Η νέα διοίκηση της Περιφέρειας, ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γ. Γαβρίλης και ο νέος δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης. Και οι δύο είναι στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ (όπως ΣΥΡΙΖΑ είναι και ο νέος δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρ. Βρεττάκος, που επίσης εμπλέκεται με το Λιμάνι). Μια πιθανή πολιτική αλλαγή, μάλιστα, θα ενισχύσει περαιτέρω τον ήδη σημαντικό ρόλο τους. Το «Saronic Μagine» ζήτησε μια σύντομη δήλωση από τους δύο αυτούς «παίκτες». Γιώργος Γαβρίλης  «Η πόλη αναζητεί μια νέα αφήγηση. Πρέπει να σχεδιάσουμε τον Πειραιά του μέλλοντός μας. Από τη μία, η επέκταση των εγκαταστάσεων της Cosco και, από την άλλη, τα σχέδια για τη δημιουργία μονάδας επεξεργασίας πετρελαιοειδών, καθώς και οι σχεδιασμοί που επιτρέπουν ακόμη και βιομηχανικές χρήσεις στον χώρο των Λιπασμάτων, δημιουργούν ένα τοπίο στο οποίο οι πολίτες αποκλείονται από το θαλάσσιο μέτωπο και η ποιότητα ζωής τους αντικειμενικά υποβαθμίζεται χάρη των ιδιωτικών συμφερόντων. Αυτή η προοπτική πρέπει να ανατραπεί, προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας». Γιάννης Λαγουδάκης «Η Cosco έχει δημιουργήσει ήδη τη δική της επικράτεια στις εγκαταστάσεις της. Δεν μπορεί κανείς να τις επισκεφθεί χωρίς ειδική άδεια. Παράλληλα, αυτή την περίοδο των εργασιών στον δυτικό προβλήτα, η όχληση στο Νέο Ικόνιο είναι τεράστια, καθημερινή και συνεχής μέρα-νύχτα. Επιπλέον, το όλο τοπίο τείνει να γίνει ακόμη πιο εφιαλτικό, αν υλοποιηθούν οι σχεδιασμοί των Κινέζων, που θέλουν να επεκταθούν και στην παλιά ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Το Πέραμα, τότε, όχι μόνο θα έχει αποκλειστεί από το θαλάσσιο μέτωπο, αλλά θα ασφυκτιά και από την πίεση μιας ιδιότυπης κινεζικής επικράτειας γύρω του. Και όλα αυτά, χωρίς να πέφτει ούτε ένα ευρώ στην πόλη. Αυτό το σχέδιο δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Οφείλουμε στους πολίτες του Περάματος να το ανατρέψουμε. Η τελευταία γραμμή υποχώρησης είναι τουλάχιστον να μείνει η Cosco εκεί που είναι σήμερα».

Διαβάστε επίσης

Ένας μεγάλος λαϊκός δημιουργός, αδικημένος από την πολιτεία και την ζωή... Ελλάδα

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του, μερικές αλήθειες για τον υπέροχο Γιάννη Παπαϊωάννου. Του Γιώργου Αρκουλή Εκατό χρόνια συμπληρώθηκαν εφέτος από τη γέννηση του Γιάννη Παπ...

Μητροπολίτης Πειραιώς: «Η ψυχή του Έλληνα δεν νικιέται. Τραβάει μπροστά».ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Με σκοπό την ενίσχυση του πολυσχιδούς φιλανθρωπικού έργου της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, πραγματοποιήθηκε χθες Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014, στο γήπεδο «Γεώργιος Καραϊσκάκης», ο «3 ο...

Ερώτηση Ρεπούση για την υποστελέχωση της Πολεοδομίας Πειραιά ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ερώτηση προς τον Υπουργό Εσωτερικών με θέμα την Υποστελέχωση Πολεοδομίας Πειραιά, έκανε στις 9 Δεκεμβρίου η Βουλευτής της Α' Πειραιά της ΔΗΜΑΡ κ. Μαρία Ρεπούση. Το κείμενο της ερώτ...

Βραβείο στην Hellenic Seaways!ΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Η Hellenic Seaways, βραβεύτηκε ως καλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρία, στο πλαίσιο των Greek Shipping Awards 2014, που απονέμει η Lloyd’s List.Η βράβευση της Hellenic Seaways ήρθε ως αποτέ...

Π. Κόκκαλης : Νέες θέσεις εργασίας από τη θάλασσα στον ΠειραιάΠΕΙΡΑΙΑΣ - NOTIA

Ενημερωτική συνάντηση για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας 2015 που θα διεξαχθεί τον Μάιο στον Πειραιά πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθή...