Ο Πειραιάς τέταρτος στη διακίνηση κοντέινερ το 2020
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@maftemporiki.gr
Στο νήμα κέρδισε, πέρυσι, το λιμάνι του Πειραιά τις λιμενικές εγκαταστάσεις της Βαλένθιας και διατηρήθηκε στην τέταρτη θέση της Ευρώπης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Port economics, από το λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2020 5,437 εκατ. containers, ενώ από εκείνο της Βαλένθια 5,415 εκατ. TEU. Τις τρεις πρώτες θέσεις παραδοσιακά καταλαμβάνουν τα λιμάνι του Ρότερνταμ με 14,349 εκατ. TEU, το λιμάνι της Αμβέρσας με 12,023 εκατ. «κουτιά» και το λιμάνι του Αμβούργου με 8,52 εκατ. TEU.
Τα 15 κορυφαία λιμάνια Ευρώπης διακίνησαν 76,8 εκατομμύρια TEU το 2020, αριθμός μειωμένος κατά 2,8% σε σύγκριση με το 2019.
Ανερχόμενοι αστέρες
Τα δύο λιμάνια που καταγράφουν κατακόρυφη ανάπτυξη στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα, ο Πειραιάς και το Γκντανσκ στη Πολωνία, κατέγραψαν απώλειες. Πιο συγκεκριμένα, μετά από πολλά χρόνια συνεχούς αύξησης έχασαν 3,8% και 7% αντίστοιχα. Μεγάλες διαφορές μπορούν να παρατηρηθούν με ορισμένα λιμάνια, όπως η Βαλένθια, η Algeciras και η Bremerhaven που καταγράφουν μια πολύ μέτρια πτώση, ενώ άλλες κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό (Χάβρη, Βαρκελώνη, Marsaxlokk και Γένοβα).
Διψήφια αύξηση
Το δεύτερο λιμάνι, και το μόνο με διψήφια ποσοστιαία αύξηση, είναι αυτό του Gioia Tauro, το οποίο διακίνησε 27% περισσότερα κουτιά σε σχέση με το 2019. Η Terminal Investment Limited εξαγόρασε πλήρως το Medcenter Container Terminal (MCT) στο Gioia Tauro, αφού απέκτησε το 50% της συμμετοχής της Contship Italia το καλοκαίρι του 2019. Αυτή η κίνηση είχε τα αποτελέσματά της, με περισσότερες ροές κοντέινερ της MSC (μητρική της Terminal Investment) να κατευθύνονται μέσω του Gioia Tauro. Το κέντρο Med μετακινήθηκε από τη θέση 13 στη θέση 9 στην κατάταξη, αλλά οι όγκοι εξακολουθούν να είναι κάτω από τα 3,44 εκατομμύρια TEU που διακίνησαν το 2007 (θέση 5 στην Ευρώπη).